• Capt Janeway

Tips för katt som klöser på dörr?

Vi har två underbara små kissar. En hona och en hanne, båda kastrerade.
    Tyvärr har honan den lilla ovanan att klösa på ytterdörren med jämna mellanrum under nätterna. Vansinnigt irriterande när man försöker sova.

Katterna får springa ut och in under dagarna, men jag vill inte hoppa ur och i sängen under nätterna för att släppa ut/in kissen upprepade gånger.

Vi kan tyvärr inte ha kattlucka då grannens katt skulle utnyttja den och tyvärr är grannens katt okastrerad och markerar gärna inne hos oss om han lyckas ta sig in.
    Vi vill inte heller ha kattlucka med special-halsband som endast släpper in våra katter då jag helst vill ha säkerhetshalsband på dem. (dvs halsband som lossnar lätt om de fastnar i något).

Jag har försökt att sätta folie på dörren, men hon krafsade lika glatt ändå.
    Jag har försökt stryka citron på dörren, men det sniffade hon bara intresserat på.
    Jag har försökt med en vattenspruta + pssht-ljudet när hon klöser. (Pssht-ljut = fy-ljud), men hon kommer lika snabbt fram och klöser igen så fort jag lagt mig.

Någon som har ett bra tips så vi får tillbaks vår rofyllda nattsömn?

• Svar på tråden Tips för katt som klöser på dörr?
  • nemo1

Prova att spraya ättika eller alsolsprit på dörren. Annars kan du klä nederdelen med sånt där plast som går att köpa i hobbyaffärer, minns inte namnet men gå in och fråga. 

• Capt Janeway
    nemo1 skrev 2011-02-17 17:23:12 följande:
    Prova att spraya ättika eller alsolsprit på dörren. Annars kan du klä nederdelen med sånt där plast som går att köpa i hobbyaffärer, minns inte namnet men gå in och fråga. 
    Ättika var en bra idé, det ska jag försöka med

Osäker på vilken typ av plast du menar. Den lär ju skydda dörren mot klorna, men stoppar den krafsandet?
  • nemo1

Jag har själv innekatter så jag har inte haft problemet men det kan vara värt att testa. Det är ett tjockt gummiaktigt plast.

• Capt Janeway

Tack för tipsen nemo01

Jag testar ättika ikväll, så får vi se ...

• södertälje

Har själv en dörrklösare och han har lärt sig att dra med klorna på fönstret så att det gnisslar något förjävligt,alltid samma tid kl 03.00.Han är en kastrerad ute katt med kattlucka till uthuset där han har en varm och skön bädd.
    Det hjälper inte med någonting när dom väl har vant sig vid sina olater har försökt med allt i 6 år nu

• Godismonstret

Jag slänger in min fråga här!

Jag har en kastrerad hankatt (Innekatt) som är 2 år nästa månad.
    Han går och skrapar på skåpluckorna i köket, börjar alltid vid 03.00 på nätterna, vi säger åt honom då kommer han in i sovrummet som ett spjut o kelar i 2 minuter sen går han ut i köket igen och börjar om.
    Så här håller han på fram emot 06.00 - 08.00....

VARJE natt gör han detta! Ibland även på dagen!

Vad kan man göra för att han ska sluta med detta? Vi har provat metoden att spruta vatten på honom när han sätter igång men han går dit lika fort igen.
    Även när han varit på lådan och gjort sitt behov så skrapar han PÅ lådan och på sakerna runt om i minst 10 min, när man då säger till honom så går han direkt fram till matskålen och gör likadant....

SNÄLLA, hur får vi stopp på detta? Vi får inte sova på nätterna och vi har blivit smått galna på detta skrapandet...
    Kan man inte ge honom lugnande eller nått på nätterna ? Haha *ler*

• HannaE

Jag har ingen aning om vad man skall göra men hoppas att någon här kommer med bra tips. Jag trodde att katter skulle lugna ner sig med åren men...
    Vår gamla kisse är elva år nu, kastrerad såklart. Han röjer järnet på nätterna, gärna kring tvåtiden. Han tar sats från hallmattan, rusar i full karriär genom korridoren så det rasslar om klorna, sladdar i tvär sväng på  vardagsrumsparketten och studsar upp på sin klösmöbel. Det krasar högljutt när han klättrat på möbeln, då väser och spottar han dessutom. Han promenerar jamande tillbaka till hallmattan och sedan upprepas hela proceduren igen.
    Dagtid är han en silkeslen jättegosig liten ängel som bara kuttrar och gosas, på natten som förbytt.

Man lever så länge man lär.
  • Godismonstret
    HannaE skrev 2011-02-25 07:56:02 följande:
    Jag har ingen aning om vad man skall göra men hoppas att någon här kommer med bra tips. Jag trodde att katter skulle lugna ner sig med åren men...
    Vår gamla kisse är elva år nu, kastrerad såklart. Han röjer järnet på nätterna, gärna kring tvåtiden. Han tar sats från hallmattan, rusar i full karriär genom korridoren så det rasslar om klorna, sladdar i tvär sväng på  vardagsrumsparketten och studsar upp på sin klösmöbel. Det krasar högljutt när han klättrat på möbeln, då väser och spottar han dessutom. Han promenerar jamande tillbaka till hallmattan och sedan upprepas hela proceduren igen.
    Dagtid är han en silkeslen jättegosig liten ängel som bara kuttrar och gosas, på natten som förbytt.
    Haha vilken härligt kisse =) 

Våran är också hur go som helst på dagarna, dock går han och jamar om vi inte ägnar lite uppmärksamhet åt honom! Undrar hur det blir den dagen vi får barn? Jisses...

Våran kisse har ju en kattkompis på snart 2 år, också kastrerad så det är ju inte att han är ensam som han gör dessa dumheter. Och leksaker har de..
    Vi ska beställa en sån stor klätterställning till dem idag :) Det tror jag kommer vara uppskattat från den "jobbiga" katten då han älskar att ligga högt och se ut på saker och ting :) 

Jag hoppas verkligen att det är någon här som hör min bön och kommer med något som funkar..
    Det där med Ättiksprit, kan man spruta det på köksluckorna utan att det blir fläckar eller ska man kanske klä in luckorna i någon sorts av plast först? 
  • HannaE
    Godismonstret skrev 2011-02-25 12:26:53 följande:
    Haha vilken härligt kisse =) 

Våran är också hur go som helst på dagarna, dock går han och jamar om vi inte ägnar lite uppmärksamhet åt honom! Undrar hur det blir den dagen vi får barn? Jisses...

Våran kisse har ju en kattkompis på snart 2 år, också kastrerad så det är ju inte att han är ensam som han gör dessa dumheter. Och leksaker har de..
    Vi ska beställa en sån stor klätterställning till dem idag :) Det tror jag kommer vara uppskattat från den "jobbiga" katten då han älskar att ligga högt och se ut på saker och ting :) 
    Vi har barn. Hon sover som en sten vad katterna än gör så det är inget problem för oss. Vi har två katter och de leker ju massvis på dagarna med, men den gamle katten har ändå sina vansinnesryck på nätterna.
    Man lever så länge man lär.
  • Godismonstret
    HannaE skrev 2011-02-25 12:34:01 följande:
    Vi har barn. Hon sover som en sten vad katterna än gör så det är inget problem för oss. Vi har två katter och de leker ju massvis på dagarna med, men den gamle katten har ändå sina vansinnesryck på nätterna.
    Skönt att höra =) Då behöver jag inte vara orolig för det, och vem vet... innan dess kanske han har gett sig med dessa dumheter =) 
    Jag  är ju inte gravid än :P 
  • semlorna

Som alltid rekomenderar jag att man ignorerar TOTALT på natten oavsett vad katten gör. Inte prata, skälla, gå upp, ge mat eller släppa ut oavsett om katten river halva huset. Sov räv, ha öronproppar om det behövs och ligg stilla. Katten har lärt sig att det lönar sig att störa/gnälla/riva på tapeterna och använder sig därför av det för att få önskad reaktion från dig. Om du ignorerar det tråkiga beteendet och istället väljer att uppmuntra sånt du gillar kommer katten lära sig att det är det som gör att den får vad den vill.

Vi släpper bara ut våra katter på altanen när dom är lugna, tysta och inte står vid dörren. Vi hade problem med ena katten, han var utekatt när jag flyttade in hos min sambo. Han klöste på dörren, tapeterna eller gnällde hysteriskt tills han fick gå in. Vi ignorerade det  totalt på nätterna och på dagarna ignorerade vi hans gnäll men om han var på tapeterna så gick vi och föste bort honom med kroppen men utan att säga något alls. Numera gnäller han aldrig vid dörrarna, våra tapeter får vara ifred och alla våra fem katter är numera innekatter med tillgång till altan.

• Kinya

Strö finmalen peppar på golvet längst med dörren. Ofarligt men känns obehagligt i nosen och du slipper skälla på katten.

Jag tipsade en vän om detta när hon beklagade sig över att hennes katter lekte med julgranen. De gjorde det bara en gång till efter att granen preparerats med finmalen peppar. Sen fick granen stå ifred.

• Godismonstret
    semlorna skrev 2011-02-25 12:52:32 följande:
    Som alltid rekomenderar jag att man ignorerar TOTALT på natten oavsett vad katten gör. Inte prata, skälla, gå upp, ge mat eller släppa ut oavsett om katten river halva huset. Sov räv, ha öronproppar om det behövs och ligg stilla. Katten har lärt sig att det lönar sig att störa/gnälla/riva på tapeterna och använder sig därför av det för att få önskad reaktion från dig. Om du ignorerar det tråkiga beteendet och istället väljer att uppmuntra sånt du gillar kommer katten lära sig att det är det som gör att den får vad den vill.

Vi släpper bara ut våra katter på altanen när dom är lugna, tysta och inte står vid dörren. Vi hade problem med ena katten, han var utekatt när jag flyttade in hos min sambo. Han klöste på dörren, tapeterna eller gnällde hysteriskt tills han fick gå in. Vi ignorerade det  totalt på nätterna och på dagarna ignorerade vi hans gnäll men om han var på tapeterna så gick vi och föste bort honom med kroppen men utan att säga något alls. Numera gnäller han aldrig vid dörrarna, våra tapeter får vara ifred och alla våra fem katter är numera innekatter med tillgång till altan.
    Semlorna : Hur länge fick ni hålla på ? 
    Kinya skrev 2011-02-25 13:14:06 följande:
    Strö finmalen peppar på golvet längst med dörren. Ofarligt men känns obehagligt i nosen och du slipper skälla på katten.

Jag tipsade en vän om detta när hon beklagade sig över att hennes katter lekte med julgranen. De gjorde det bara en gång till efter att granen preparerats med finmalen peppar. Sen fick granen stå ifred.
    Sassa 82? Ska det vara svartpeppar eller vitpeppar? 

• semlorna
    Godismonstret skrev 2011-02-25 15:22:57 följande:
    Semlorna : Hur länge fick ni hålla på ? 

Efter bara en dag förstod han på ett ungefär vad vi ville men det tog ytterligare ett par veckor innan han slutade hoppas på att det skulle fungera just den gången. För vissa går det fort, för andra tar det ett tag och det beror helt på individen, på er och på hur tydliga/bra ni är på att ignorera.
  • MattiasFru

Orkar inte läsa igenom alla svar, men fy-spray är ju ett toppentips som alltid fungerar! Annars brukar väl den gamla goda traditionen av att vänta ut och ignorera fungera. Våran katt fick någon knäpp och började skrika på nätterna ett tag, för att han tyckte det var förjävla tråkigt att alla låg och sov och var tråkiga. Det räckte med att man gick upp och kissade och klappade lite på honom så var han nöjd. Men det som fungerade var att ignorera honom ett tag, så läde han sig att han fick ingen uppmärksamhet och började sova ordentligt på nätterna istället ^^

• Kinya
    Godismonstret skrev 2011-02-25 15:22:57 följande:
    Kinya skrev 2011-02-25 13:14:06 följande:

Sassa 82? Ska det vara svartpeppar eller vitpeppar? 
    Vi har använt vitpeppar
Svar på tråden Tips för katt som klöser på dörr?