• Hallonmaja

Kan man börja med napp redan på bb?

Mitt första barn tog aldrig napp trots att hon hade ett jättestort sugbehov. Detta gjorde att första halvåret blev jättejobbigt, ammade jämt kändes det som. Fick vara hennes napp och ligga i timmar på kvällen med henne för att hon skulle somna. Vet inte om det var för att vi provade för sent med nappen, men troligen var hon bara ett sånt barn som inte vill ha napp helt enkelt.

Med nästa barn som snart kommer vill jag därför prova tidigare med napp, för att öka chanserna att det fungerar. Kan man börja med det redan på bb? Vad tycker personalen om det? Någon som har erfarenhet av detta? Vilken napp brukar nyfödda gilla?

• Svar på tråden Kan man börja med napp redan på bb?
  • iceeye

Vi började med napp efter ett dygn. Finns att köpa på babyproffsen. Har funkat kanon från första stund. 
    Kör på vad NI känner är rätt inte vad andra tycker så blir det kanon =)

• Millakilla

Klart du kan börja redan på BB.

Med första barnet "vågade" vi inte för barnmorskorna rekomenderar det inte men med andra bebisen så gjorde vi som vi själva tyckte. Så in med napp om du vill det :)

• Hanna 77

Mitt första barn var precis som med ditt så med andra barnet köpte vi fyra olika sorters nappar för nyfödda. Vi testade nappen efter ett dygn (då hade vi kommit hem från BB då vi fick tidig hemgång) men hon fattar ändå inte. Nu är hon 8 veckor och tar fortfarande inte napp trots att jag försöker varje dag. Stort sugbehov har hon också...

• Hallonmaja

Tack för peppande svar Ja med första barnet så gick man ju bara på vad barnmorskorna sa, men denna gången vill jag verkligen få det att funka med napp. Vad hade ni för nappar till era nyfödda?

• AlexandraK

Vår bm tyckte inte att vi skulle göra det, men vi gjorde det ändå. Hon sa att bebisen kunde få fel sug. Och faktiskt - hon klarade aldrig suga på bröstet. Fick ha amningsnapp hela amningen. MEN jag vet ju inte om det var pga att hon fick napp direkt. Men jag kommer vänta ett tag när nästa bebis kommer...

• Hallonmaja
    Hanna 77 skrev 2011-02-17 18:50:28 följande:
    Mitt första barn var precis som med ditt så med andra barnet köpte vi fyra olika sorters nappar för nyfödda. Vi testade nappen efter ett dygn (då hade vi kommit hem från BB då vi fick tidig hemgång) men hon fattar ändå inte. Nu är hon 8 veckor och tar fortfarande inte napp trots att jag försöker varje dag. Stort sugbehov har hon också...
    Ja, jag är rätt inställd på att denna bebis inte heller kommer vilja ta napp, men vill ändå börja i tid för att maximera chanserna Vet hur jobbigt det är när de har stort sugbehov och varken tar flaska eller napp. Och har man dessutom ett större barn, så har man kanske inte tid att amma hela dagarna. Hur löser du det? Är det bara amning som får henne komma till ro?
  • Prick

Vi började på bb med andra barnet som föddes nu i januari. Faktiskt redan efter några timmar. Med första barnet hade jag inte med någon napp och dottern sög blodblåsor på brösten. Denna gång fick mannen inte sova kvar, och jag kände att jag ville få sova någon timme. Personalen rynkade lite på näsan, men jag sa att det blir så här, och de sa att det är ju ditt barn...

Bägge mina har tagit esskas mini napp, även om den var på gränsen till för stor för nya bebisen. Knappt så den ryms mellan näsan och munnen hihi.
    Gör som du känner att DU vill och man kan ju köpa på sig mer än en modell för säkerhets skull!
    Lycka till! 

• Southern Belle

Ja, det kan man om man vill men det kan vara värt att veta att det kan störa amningen, då barnen suger på olika sätt på bröstet resp napp. Man rekommenderas också att vänta ett par-3 veckor innan man introducerar napp så att man som förälder lär sig att tyda barnets hungersignaler och att mjölkproduktionen har kommit igång ordentligt. Vissa barn "nöjer" sig nämligen med napp trots att de känner hunger och då kan de få i sig för lite mat. 

Att barn vill amma "hela tiden" är helt naturligt. Barnets magsäck rymmer ca 2 msk och bröstmjölken förbränns på 20 minuter. Vet man det är det lättare att förstå och acceptera att man får sitta där i soffan i många timmar de första månaderna.

Lycka till!

• iceeye

Nuk med latex. Dyra men bra

• Jiinii

kan man väl om man vill..finns dock anledningar till varför man ska vänta tills amningen funkar

Svar på tråden Kan man börja med napp redan på bb?