• mamma0907

Vad har ni för vantar till era barn?

Jag tycker jag har provat alla varianter av vantar till min kille på 1,5 men han blir alltid kall om händerna efter en stund ute i snön. Nu har det ju varit en rätt kall vinter men man måste ju kunna gå ut nånting. Han älskar att leka i snön och bryr sig inte så länge vi leker men händerna blir sååå kalla. Hur gör ni andra? Vad har ni för vantar till era barn?

• Svar på tråden Vad har ni för vantar till era barn?
  • Jungblom

Ta ett par tunna fingervantar under de tjocka vantarna.
    Vi hade samma problem med vår 2 åring innan vi pröva detta och nu slipper hon bli iskall efter 5 minuter.

• cloudberry79

Hestra fjellvott JR har vi (superbra med löstagbart ullfoder), viktigast för att hålla varmt är dock att vi _alltid_ sätter vantarna utanpå overallen, annars blir det jättetight med snöskydd o dyl, vilket stryper blodtillförseln till händerna.

If you love me - please don't feed me!
  • pigglet

Reima tec+. De är riktigt varma, och dessutom vattentäta.
    Är det riktigt kallt kan man ha en storlek större och med ett par tunna ull-vantar i.

• gryning2

Jag har Coop Friends vantar som faktiskt visade sig vara superbra fast de är billiga. Man kan ju som de andra säger ta en annan tunnare vante under när det är riktigt kallt.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Queenie70

Har Ica Maxis fodrade tumvantar. Funkar super. Om det har varit närmare minus 20 så har han haft ett par tunnare ullvantar från PoP under, men det funkar nog med vilka andra vantar som helst under.

• mamma0907

Tack för tipsen! Ska absolut ta en titt på Hestra fjellvott, ullfoder låter riktigt bra.
    Fingervantar inunder, att jag inte har kommit på det, ska jag tänka på framöver :)
    Tack, tack!

• Sessilou

snor tråden lite......tycker d e så svårt m vantar. Hittar inga som sonen på snart 18 månder får in tummen i!
    Just nu har vi POPs tumvantar...varma o bra på alla sätt utom det där med tummen,

blir så trist att leka ute när han inte ens kan hålla i en spade

tips?

Less is more=)
  • pigglet
    Sessilou skrev 2011-02-17 22:27:24 följande:
    snor tråden lite......tycker d e så svårt m vantar. Hittar inga som sonen på snart 18 månder får in tummen i!
    Just nu har vi POPs tumvantar...varma o bra på alla sätt utom det där med tummen,

tips?
    Reima tec har funkat bra på våra barn, från 1 års ålder. Funkar även på förskolan jag arbetar på. Tar man på vanten först och overallen sedan sitter vanten kvar dessutom   :)
  • La Lola
    Sessilou skrev 2011-02-17 22:27:24 följande:

tips?
    Köp handskar med dragkedja på då?

Såna har Hedda.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Dr Mupp

1 åring. Hestra babyzip
    4 åring. Pop dagisvante (den med lång krage)
    6 åring pop dagisvante
    7 åring pop skidvante (tror den heter så, kort skaft)

Skidvanten är lite kall, hade den till 6 åringen också först men han frös i den, dagisvanten är varmare.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Sessilou
    La Lola skrev 2011-02-18 19:23:19 följande:
    Köp handskar med dragkedja på då?

Såna har Hedda.
    har letat men inte hittat. Vet på jobbet (fsk) att nåra barn haft såna. Lätt o få i tummen, dock ramlar dem alltid av. Dem hade visserligen kort mudd...kanske finns långa att dra utanpå overallen.
    Less is more=)
  • Sessilou
    pigglet skrev 2011-02-18 19:21:49 följande:
    Reima tec har funkat bra på våra barn, från 1 års ålder. Funkar även på förskolan jag arbetar på. Tar man på vanten först och overallen sedan sitter vanten kvar dessutom   :)
    tack ska kolla.
    Less is more=)
  • La Lola
    Sessilou skrev 2011-02-21 14:36:04 följande:
    har letat men inte hittat. Vet på jobbet (fsk) att nåra barn haft såna. Lätt o få i tummen, dock ramlar dem alltid av. Dem hade visserligen kort mudd...kanske finns långa att dra utanpå overallen.
    Handskar sitter bättre om man tar de innanför overallen. *tipsar*
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LillaFlingan

vi har pops långa vintervante med primaloft i! den är KANON!.. han blir aldrig kall! inte ens när han sitter still i vagnen!!
    är dock svårt att få in tummen, han är bara 22mån knappt.
    tog vantar i stl för 2-3år, lr om det bara är 3år, så det kanske är därför de håller värmen bra..:)

ett tips är att köpa tunna ullvantar och ha på inunder den tjockare vanten.

• AndyP

Vi har de där från Pop med lång krage och satan va krångligt! Tummen har jag gett upp att få i och sitter inte mudden i ordentligt inuti vanten så kryper kylan in och han blir kall om sina små fingrar. Tar man vanten innanför overallen så är det helt hopplöst att rätta till dom sen när dom glier ner, för det gör dom.
    Ropade hem ett par Hestra med dragkedja på sidan och problemet är löst. Ner med dragkedjan och stick in fingret för att rätta till tummen. Varma! Aldrig ett kallt finger sen de åkte på.
    Enda nackdelen är att han lätt drar av sig dom själv. Hm...ska nog kolla runt bland deras olika modeller till nästa säsong.

• sarsparis

Det enda som funkar på sonens kalla händer är Hestra med ull i. Tror de finns i två varianter, vi har inte varianten som nämdes här utan den andra. De är kanon. I affären sa hon att det inte går att hitta varmare vantar, då får man isåfall köpa en tunn ullfingervante att ha under.

• mango

Vi har Didriksons biggles mittens, högt skaft med dragkedja.. har funkat toppenbra!

• mango

Biggles Zip mittens heter dom nog till och med =)

• Dimitra
    LillaFlingan skrev 2011-02-21 14:41:59 följande:
    vi har pops långa vintervante med primaloft i! den är KANON!.. han blir aldrig kall! inte ens när han sitter still i vagnen!!
    Kan skriva under på detta
    The Dimitra universe.
  • Indianica

Hestra med ull eller dubbla vantar. Nu kör vi med Helly Hansen tumvantar och så polarn o Pyrets ullfingervantar inuti.

Svar på tråden Vad har ni för vantar till era barn?