• mamlan

Dekorera cupcakes/muffins, tips tack.

Ska göra muffins, till 6 åringens kalas..Skulle vilja dekorera dem, har köpt jättefint strössel/pärlor..men hur gör man frosting/glasyr eller vad man ska kalla det? Sådan där smet man har uppepå..ja, ni fattar vad jag menar..

• Svar på tråden Dekorera cupcakes/muffins, tips tack.
  • mamlan

Ingen..hjälp...puff puff...

• idis78

Tasteline har ett bra och enkeltrecept på cupkakes (i alla fall på deras app)

• Alseda

Det finns flera olika sorters:

1. creme cheese (philadelphiaost) + florsocker + lite citronsaft eller vaniljsocker eller pepparmintextrakt (fast det kanske inte är så poppis bland barn)
    2. smält choklad (vanlig eller vit) + creme cheese
    3. nutella + creme cheese
    4. rumsvarmt smör + florsocker

googla så hittar du flera recept med måttangivelser. Ganska mycket florsocker går det åt. Om du aldrig gjort det förut så rekomenderar jag att du bara smetar på frostingen, alltså inte spritsar vilket kan vara ganska svårt om man inte gjort det förut. 

Köp karamellfärg och färga i olika färger, det älskar ungar.

Om du har tid och ork så brukar minimuffins vara en succe, men tar givetvis längre tid att både baka och dekorera. 

googla bilder på cupcakes så får du jättemycket inspiration. Det finns så mycket kul att göra om man har intresset. Mitt problem att gör jag cupcakes så måste det vara för något speciellt eller för att ge bort. Klarar inte av att ha bakverk hemma, då äter jag alldeles för mycket själv.

• mamlan

Tack för tipsen. Har ni någon aning om ifall det funkar att ha marmallows i sina muffins/cupcakes? Det låter gott i teorin..

• Alseda

Jag har faktiskt ett svagt minne att jag testade det en gång men att det blev som "hål" inuti muffinsarna eftersom de smälte.

Jag gör oftast fyllningar med lemoncurd, mörk hackad choklad, jordgubbssylt, färska blåbär. Tror även jag gjort med noguatbitar i.

Till barn kan jag tänka mig det passar med nonstop eller mininonstop i. Om du gör de långt i förväg så rekommenderar jag inte att ha nonstop som dekoration på frostingen för färgen kan färga av sig. Kolla i godisaffären vilka godisar du kan hitta i miniatyrform, det kan vara kul att ha en godis på toppen av muffinsen och dekorera med strössel runt om.

Nu kom mannen hem från jobbet. Måste umgås lite.

Lycka till!

• mamlan

Tänkte ge mig på minicupkakes..kan man bara ta ett vanligt recept då? Men hur gör jag med gräddningstiden..ska den halveras? Eller hur mycket ska man minska den med?

• Kulta17

Jag ska dekorera mina "Red Velvet Cupcakes" (choklad muffins som är röda) med  en blandning av Philadelfia och flosocker. Över det ska hjärtan strösslas - dottern fyller 4 år

Svar på tråden Dekorera cupcakes/muffins, tips tack.