Äggfria bakverk till barnkalas?
Hej, ska ha barnkalas men ena gästen är allergisk mot ägg..Har ni några tips på något gott jag kan fixa till henne?
Hej, ska ha barnkalas men ena gästen är allergisk mot ägg..Har ni några tips på något gott jag kan fixa till henne?
Brukar göra ägg- och mjölkfria mockarutor, en variant av dem hittar du här: www.veganmatpepp.org/karleksmums/
Havreflarn
Äppelkaka med kanel (jag har skrivit receptet här på FL någon gång förut)
Smulpaj
Vill du köpa färdigt är köpemaränger inte gjorda på ägg...så kan man ha havreglass och chokladsås/kolasås.
kanelbullar - man brukar ju pensla med ägg - men det borde ju funka att pensla med ngt annat.
vad ska de andra få? det är ju trevligt om den allergiske får ungefär samma sak.
Hittar ingen bra sida med recept på äggfria alternativ..Behöver ju inte vara vegan och mjölkfritt..utan bara utan ägg..Hjäääälp! Skulle vilja hitta en sockerkaka eller muffins recept så jag kan göra en liten "tårta" till den tjejen oxå.
Enklast är väl att göra en tårtbotten som är utan ägg och även se till att fyllningen är äggfri så kan alla äta samma. Ägg är inte så knöligt att göra utan om man kan använda vanligt mjöl.
Grundrecept på sockerkaka utan ägg:
4 dl vetemjöl
2 dl socker
3 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
½ dl raps-/solrosolja eller ca 50 g smält smöör/margarin
2 dl vätska (tex mjölk, vatten, äppejuice)
Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör ner vätskan och fettet och rör till en klumpfri smet. Häll upp i smord och bröad/mjölad form och grädda som vanlig sockerkaka.
När kakan känns torr med provsticka, stäng av ugnen men låt kakan stå kvar ca 5 min innan du tar ut den så sjunker den inte ihop så mycket.
Vet inte vad du tänker dig som fyllning, men om du ska ha vaniljkräm så har jag för mig att de flesta pulvervaniljsåserna är utan. I varje fall så är Ekströms variant som man kokar utan ägg.
Sylt är inga problem (undantaget lemoncurd som innehåller ägg).