• ängelenfrånovan

Kan man ha 2 olika präster vid dop?

Min man är ortodox och jag är katolik.
    Vi vill döpa våra barn och gifta oss men kommer inte överens om vilken präst vi ska välja så nu vill vi ha båda två prästerna vid dopet och giftemålet.
    Är det någon som har erfarenhet av det?
    Är osäker på om det är möjligt..
    Ska ringa på måndag och fråga men är nyfiken om någon vet redan nu?
    Är tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Kan man ha 2 olika präster vid dop?
  • Modgun

Kan ni inte döpa barnet i en katolsk först och en ortodox senare?

• ängelenfrånovan
    Modgun skrev 2011-02-17 21:59:26 följande:
    Kan ni inte döpa barnet i en katolsk först och en ortodox senare?
    Nej vi vill göra ett dop för båda barnen och gifta oss samtidigt :) 

• Fija m 2 pojkar

Man kan absolut inte döpas två gånger, varken i den ortodoxa eller den katolska traditionen!!!

Jag är inte säker på att det är helt enkelt att ha gemensam ordning mellan ortodoxa och katolska kyrkan.

Skulle man kunna tänka sig att ni döpte barnen enligt katolska ordning, dvs den katolske prästen, och sedan har vigsel enligt ortodox ordning? Fast jag är inte säker på att ortodoxa präster viger icke-ortodoxa...

Det är en svår nöt att knäcka och beror helt på hur flexibla prästerna i fråga är...

Lycka till!

/ Skånepräst i Svenska kyrkan, dotter till ortodox präst

• brünnhilde
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-02-19 18:07:16 följande:
    Man kan absolut inte döpas två gånger, varken i den ortodoxa eller den katolska traditionen!!!

Jag är inte säker på att det är helt enkelt att ha gemensam ordning mellan ortodoxa och katolska kyrkan.

Skulle man kunna tänka sig att ni döpte barnen enligt katolska ordning, dvs den katolske prästen, och sedan har vigsel enligt ortodox ordning? Fast jag är inte säker på att ortodoxa präster viger icke-ortodoxa...

Det är en svår nöt att knäcka och beror helt på hur flexibla prästerna i fråga är...

Lycka till!

/ Skånepräst i Svenska kyrkan, dotter till ortodox präst
    I den ortodoxa kan man det, men då betyder det att man förklarar det första dopet ogiltigt om jag inte minns fel. I svenska kyrkan dock, kan du bara döpas en gång oavsett kristen gren.
Svar på tråden Kan man ha 2 olika präster vid dop?