• längtan8402

blandning mellan Chinchilla perser / Ragdoll , frågor..hm

hur är de i sättet, temperament ? blir de jäätte fluffiga med mycket päls så man knappt ser ansiktet på dom eller blir de inte så pälsiga ? är pälsen lätt skött  eller måste de skötas om mycket ?

vet inget om denna blandning och funderar på att skaffa mig en sådan.. vill veta lite !

jag vet bara att jag inte gillar utseendet på renrasiga chinchilla perser, de är FÖR fluffiga och har såå vida svansar och sen tycker jag nästan de ser ut som kaniner jag vet inte :S

men blandningen ragdoll chinchilla perser kanske blir jätte söta ?

beskriv ni som har !!! tack =)

• Svar på tråden blandning mellan Chinchilla perser / Ragdoll , frågor..hm
  • Modgun

Varför inte en renrasig katt som passar de krav som du har?

• längtan8402
    Modgun skrev 2011-02-17 21:37:23 följande:
    Varför inte en renrasig katt som passar de krav som du har?
    FÖR ATT DE är såå dyra. denna katt kostasr 3000 .. det är vad jag max är beredd att betala med tanke på min ekonomi... :S är ingen rik person och jag vill ha en innekatt . helst ragdoll men de kostar mellan 7000-8000
  • Modgun

Sorry. Kom av mig lite. såg nu att det var chillor du menade.

• Modgun
    längtan8402 skrev 2011-02-17 21:40:44 följande:
    FÖR ATT DE är såå dyra. denna katt kostasr 3000 .. det är vad jag max är beredd att betala med tanke på min ekonomi... :S är ingen rik person och jag vill ha en innekatt . helst ragdoll men de kostar mellan 7000-8000
    Ja men djur ÄR DYRA.
    Om din ekonomi inte tillåter att du kan köpa renrasig katt så kanske den inte tål om katten någon gång blir sjuk, elle rhur?
  • nemo1

Det är fortfarande en huskatt du frågar om, varför vill du lägga så mycket pengar på en huskatt? Du har startat väldigt mycket trådar om olika blandraser du är intresserad av.
    Jag tycker fortfarande att du ska vänta med kattköp tills barnet har kommit. Du kommer att ha fullt upp med bebisen. Och klarar du av att ha en busig kattunge som kommer att hoppa upp i bebisens säng och störa och väcka bebisen på nätterna. När barnet börjar krypa så kommer du att få passa kattmaten och kattlådan som bebisen kommer att käka ur annars. Fundera ett par varv till du.

• Christel83

Jag har korsning mellan perser och ragdoll, pälsen är hemskt!! Blir fruktansvärda tovor hela vinterperioden!! Inget att rekomendera!!!

• delirium

Ja om det är perser i den så räkna med att den kan få en päls som du måste borsta varje dag.. 

• Havanna82

En blandning mellan två raser behöver inte bli just en blandning, kattungarna kan få perserpäls eller radgollpäls också.

• skorpionen80
    delirium skrev 2011-02-18 07:11:04 följande:
    Ja om det är perser i den så räkna med att den kan få en päls som du måste borsta varje dag.. 
    Vissa perser har rätt lättskött päls, andra har värre. Badar man dem som man ska så är inte pälsen så jobbig... Iom att detta är en blandning vet man aldrig hur pälsen blir. Det kan bli en riktigt svårskött päls eller något katten klarar av själv. Det är därför man köper renrasigt, för att inte köpa grisen i säcken.
  • delirium

Jo jag vet att det kan vara olika. Observera "Är det perser i den så räkna med att den KAN få en päls som du måste borsta varje dag" ;) 

• Pfyrix

Precis som någon skrev, blandisar kan ju få det värsta från båda raserna, eller det bästa eller nått eget hoppkok osv.

Jag har 2 perser honor. Båda med extremt olika pälstyper och olika krav på vård. Men är perser inkorsat och andra delen också är långhårig om än semilånghår så räkna med pälsvård oavsett.

hur dom kommer se ut fenotypiskt är omöjligt att förutsee, kan få perserns utseende eller dollens eller nått mitt i mellan osv.

Jag har en skogiskorsning (skogis/bondkatt) som har mer päls än mina perserkatter (tjocklek) och kräver en del pälsvård nu när hon fäller och svettas pga värmen (katten envisas med att sova under elementet fast hon svettas massor) fast normalt så kräver inte skogis (som också räknas som semilånghår om jag inte har fel) samma pälsvård, men denna ser ut att vara korsad med perser i miiinst 17 led.. hennes syster var korthårig ;)

Så det kan bli precs hur som helst.
    Satsa hellre på att spara lite mer pengar och ta en "sällskapsvariant" av en renrasig. Dom brukar ju ploppa upp ändå för mindre än utställningsvarianterna. :)

Då vet du mer vad du får.

• Emma102

Spanar du så kan du säkert hitta en katt där du får lägga ut det dubbla men då får du en renrasig.

Kolla vilket jobb som är gjort på dessa blandraser, det brukar nämligen ofta bara vara ett högt pris för att det finns raser i. Det blir trots allt en huskatt, och det blir inte en "finare huskatt" bara för att det sägs vara någon särskild ras i det.
    Det är sällan gjort några tester, och ibland enbart avmaskade och på sin höjd vaccinerade. Ofta ett väldigt oseriös arbete där dom bara vill tjäna pengar.

Och då lägger du ut massor av pengar på en katt där du måste göra massor själv efteråt ändå, och då närmar du dig priset för en renrasig ändå där allt redan är gjort innan leverans.

Det kan åtminstone vara värt att kika på. Glad 

• Pfyrix
    Emma102 skrev 2011-02-20 11:09:05 följande:
    Spanar du så kan du säkert hitta en katt där du får lägga ut det dubbla men då får du en renrasig.

Kolla vilket jobb som är gjort på dessa blandraser, det brukar nämligen ofta bara vara ett högt pris för att det finns raser i. Det blir trots allt en huskatt, och det blir inte en "finare huskatt" bara för att det sägs vara någon särskild ras i det.
    Det är sällan gjort några tester, och ibland enbart avmaskade och på sin höjd vaccinerade. Ofta ett väldigt oseriös arbete där dom bara vill tjäna pengar.

Och då lägger du ut massor av pengar på en katt där du måste göra massor själv efteråt ändå, och då närmar du dig priset för en renrasig ändå där allt redan är gjort innan leverans.

Det kan åtminstone vara värt att kika på. Glad 
    fast vilka tester skulle det vara?

PKD testats ju nästan bara perser för och det är inte alla uppfödare som gör, de andra är ju smittsamma på ett annat sätt (PKD är ju inte en smitta)
    Så vid köp av raskatt har man oftast en vuxen förälder som är testad och vaccinerad mot lite olika saker, men kattungen är ju inte screenad mot nått, utan bara vet-besiktigad och grundvaccinerad?
    Beroende på vilken ålder du hämtar kattungen behöver du ju vaccinera sista sprutan själv?

Så varför skulle det bara sämre att köpa en blandisras av poppis raser än en bondkatt? (förutom priset)
    Att köpa från uppfödare ger ju inga direkta garantier på att du får en i längden friskare katt, raskatterna brukar ju dessutom ha sina rasbunda sjukdomar och problem som man inte kan gardera sig imot med dubbla priset och stamtavla ;)

Men om man är ute efter att minimiera specifika egenheter som väldigt mycket pälsvård så bör man titta mer på rasren katt där ex persern är uteslutet för att vara lite mer säker på vad man får :)

Finns lika många oseriösa uppfödare som det finns sällskapsuppfödare så det är en risk man tar oavsett och man får följa sin magkänsla helt enkelt :D
  • Emma102
    Pfyrix skrev 2011-02-20 12:12:12 följande:
    fast vilka tester skulle det vara?

PKD testats ju nästan bara perser för och det är inte alla uppfödare som gör, de andra är ju smittsamma på ett annat sätt (PKD är ju inte en smitta)
    Så vid köp av raskatt har man oftast en vuxen förälder som är testad och vaccinerad mot lite olika saker, men kattungen är ju inte screenad mot nått, utan bara vet-besiktigad och grundvaccinerad?
    Beroende på vilken ålder du hämtar kattungen behöver du ju vaccinera sista sprutan själv?

Så varför skulle det bara sämre att köpa en blandisras av poppis raser än en bondkatt? (förutom priset)
    Att köpa från uppfödare ger ju inga direkta garantier på att du får en i längden friskare katt, raskatterna brukar ju dessutom ha sina rasbunda sjukdomar och problem som man inte kan gardera sig imot med dubbla priset och stamtavla ;)

Men om man är ute efter att minimiera specifika egenheter som väldigt mycket pälsvård så bör man titta mer på rasren katt där ex persern är uteslutet för att vara lite mer säker på vad man får :)

Finns lika många oseriösa uppfödare som det finns sällskapsuppfödare så det är en risk man tar oavsett och man får följa sin magkänsla helt enkelt :D
    Även ragdolls testas för PKD så det bör man verkligen kolla. HCM är väl alltid bra att kolla eftersom det är lika vanligt bland alla raser förutom maine coon där det är ännu vanligare. 
    Sen om det är första parningen bör man kolla blodgrupp främst på honan och beroende vad hon har så måste hanen testas. 
    Sen saker som FIV och FeLv ska också testas innan parningen. 

Jag vet inte om jag missförstår dig men vid köp av raskatt så är båda föräldrarna testade innan parningen. Och sen är katten grundvaccinerad (två gånger) och besiktad. Allt syns ju självklart inte på besiktningen utan om katten sen ska användas i avel så måste ju även den gå igenom samma tester innan även om föräldrarna är friska. Kattungar är leveransklara vid tidigast 12 veckors ålder, och har då oftast hunnits bli vaccinerad och klar. Annars skjuter man ju bara upp när köparen får hämta ungen. Man ska aldrig lämna ifrån sig en katt som inte är fultl vaccinerad. 

Jag säger inte att det är sämre, bara att man ska se upp vad man betalar för. Det är sällan gjort något som helst arbete på föräldrarna när det är blandraskullar. Och då bör man se upp. I vissa fall kan det lätt ligga ett avelsförbud bakom. För så länge man inte avlar på renrasigt så behöver det ju inte märkas hos köparen att det avlats på katter som det inte borde avlas på.

Samma sak med "vanliga bondkatter". Det kan döljas sjukdomar även där, så jag tycker självklart inte man ska köpa från vem som helst ändå. 
    .  
    Att köpa från en seriös uppfödare ökar chanserna att få en frisk katt. Det är även få raser som verkligen har rasbundna sjukdomar, men hälsoprogrammen finns kvar för att de ska fortsätta vara friska raser.  
Svar på tråden blandning mellan Chinchilla perser / Ragdoll , frågor..hm