Pfyrix skrev 2011-02-20 12:12:12 följande:
fast vilka tester skulle det vara?
PKD testats ju nästan bara perser för och det är inte alla uppfödare som gör, de andra är ju smittsamma på ett annat sätt (PKD är ju inte en smitta)
Så vid köp av raskatt har man oftast en vuxen förälder som är testad och vaccinerad mot lite olika saker, men kattungen är ju inte screenad mot nått, utan bara vet-besiktigad och grundvaccinerad?
Beroende på vilken ålder du hämtar kattungen behöver du ju vaccinera sista sprutan själv?
Så varför skulle det bara sämre att köpa en blandisras av poppis raser än en bondkatt? (förutom priset)
Att köpa från uppfödare ger ju inga direkta garantier på att du får en i längden friskare katt, raskatterna brukar ju dessutom ha sina rasbunda sjukdomar och problem som man inte kan gardera sig imot med dubbla priset och stamtavla ;)
Men om man är ute efter att minimiera specifika egenheter som väldigt mycket pälsvård så bör man titta mer på rasren katt där ex persern är uteslutet för att vara lite mer säker på vad man får :)
Finns lika många oseriösa uppfödare som det finns sällskapsuppfödare så det är en risk man tar oavsett och man får följa sin magkänsla helt enkelt :D
Även ragdolls testas för PKD så det bör man verkligen kolla. HCM är väl alltid bra att kolla eftersom det är lika vanligt bland alla raser förutom maine coon där det är ännu vanligare.
Sen om det är första parningen bör man kolla blodgrupp främst på honan och beroende vad hon har så måste hanen testas.
Sen saker som FIV och FeLv ska också testas innan parningen.
Jag vet inte om jag missförstår dig men vid köp av raskatt så är båda föräldrarna testade innan parningen. Och sen är katten grundvaccinerad (två gånger) och besiktad. Allt syns ju självklart inte på besiktningen utan om katten sen ska användas i avel så måste ju även den gå igenom samma tester innan även om föräldrarna är friska. Kattungar är leveransklara vid tidigast 12 veckors ålder, och har då oftast hunnits bli vaccinerad och klar. Annars skjuter man ju bara upp när köparen får hämta ungen. Man ska aldrig lämna ifrån sig en katt som inte är fultl vaccinerad.
Jag säger inte att det är sämre, bara att man ska se upp vad man betalar för. Det är sällan gjort något som helst arbete på föräldrarna när det är blandraskullar. Och då bör man se upp. I vissa fall kan det lätt ligga ett avelsförbud bakom. För så länge man inte avlar på renrasigt så behöver det ju inte märkas hos köparen att det avlats på katter som det inte borde avlas på.
Samma sak med "vanliga bondkatter". Det kan döljas sjukdomar även där, så jag tycker självklart inte man ska köpa från vem som helst ändå.
.
Att köpa från en seriös uppfödare ökar chanserna att få en frisk katt. Det är även få raser som verkligen har rasbundna sjukdomar, men hälsoprogrammen finns kvar för att de ska fortsätta vara friska raser.