Hur länge laktosintolerant efter kräksjuka?
Min lilla tjej verkar ha blivit laktosintolerant efter en lång kräksjuka. Nu ger vi henne enbart laktosfri kost. Hur länge ska man räkna med att få hålla på med det?
Min lilla tjej verkar ha blivit laktosintolerant efter en lång kräksjuka. Nu ger vi henne enbart laktosfri kost. Hur länge ska man räkna med att få hålla på med det?
Första gången sonen hade magsjuka fick han sekundär laktosintolerans, det höll i sig ungefär fyra-fem veckor mer eller mindre. Efter en månad kunde han äta mer vanliga mjölkprodukter, efter två månader var han helt återställd i magen.
Min dotter var känslig för laktos i upp till ett halvår efter en rejäl magsjuka.
Första gången vi märkte sekundär laktosintolerans vågade vi inte testa igen förrän över ett halvår senare. Därefter var det nog ungefär en månad efter varje sjuka som vi körde laktosfritt.
Vi brukar ge vår äldste laktosfri kost upp emot ett halvårs tid när han har varit ordentligt magsjuk.
Hjälp, ett halvår! Om man provar "för tidigt", är det skadligt på nåt sätt? Måste man liksom börja om från början igen då? Som att den tiden man hållt på varit ogjord....om ni förstår hur jag menar...