• Alissa79

Livrädd för det kommande fostervattenprovet =(

Hej!

Usch, fick idag reda på resultatet på KUB-testet =( 1:51 för DS... Nackspalten var 2,2-2,3 mm och jag är 31 år. Är verkligen helt förkrossad. Ska göra FVP den 14 mars och jag förstår inte hur jag ska klara tiden fram tills dess...
       Är inte direkt orolig för att barnet har DS för det känns inte så (vi avbryter om så är fallet). Jag är däremot livrädd för ett eventuellt missfall... Då är det ju jag som har framkallat det, om ni förstår hur jag menar...
    Missfallsrisken är ju inte direkt stor, men den finns ju ändå där =(

Nån här som känner som jag?

Nån som har gjort FVP och kan lugna mig lite?
    Tack

• Svar på tråden Livrädd för det kommande fostervattenprovet =(
  • emilial

Jag ska oxå göra fvp :( 7mars... Vi har risk på DS 1:110 å sen hade vi risk på trisimo 18 1:130 :(

Jag är så rädd för missfallsrisken oxå, missfallsrisken är 1:100

• En Åsa

Jag gjorde FVP när jag var gravid med dottern, det gick finfint MEN jag var faktiskt hela graviditeten orolig över att jag läckte fostervatten. vilket jag inte gjorde. Men då är jag väldigt nojig av mig. Den här gången gjorde jag mkp och har inte oroat mig efter det alls. Känner verkligen igen känslan du beskriver från förra gången, händer det nåt är det mitt fel men det är väldigt liten risk och av dom som har fått missfall efter FVP så vet man ju inte alltid om det hade hänt ändå, det skrevs en del om det när jag var gravid förra gången. Det och att det i statistiken medräknas missfallen som inte berodde på FVP men skedde där efter.

• emilial

Kan inte glädjas åt nåt fram till jag får ett svar, har kopplat bort att jag är gravid. Fan orkar inte :(

• Blgebo

Jag gjorde fvp när jag väntade dottern.
    Jag trodde att det skulle göra ont, och blev så förvånad...jag gillar verkligen inte sprutor, och är stickrädd...men det nöp bara till lite i skinnet. Sedan kändes ingenting alls. Kändes skumt, men väldigt bra att det inte kändes värre än så.
    Jag tog det lugnt efter provet för att minimera risken, tillbringade eftermiddagen och kvällen, ätandes godis på soffan
    Så skönt att få svart på vitt att allt är ok...vi gjorde den fullständiga "odlingen" som tar lite längre tid. Dessutom var det mysigt att få reda på könet...då blev det mer en person, med ett namn, och en personlighet... och jag kunde gå och prata till henne på ett annat sätt, upplevde jag.

• emilial

Så det känns inte så fArligt alltså? Usch, vad fick du för risk?

• Blgebo

Vi gjorde aldrig ngt KUB, eftersom det inte gav mig den säkerhet jag vill ha + att det finns en kromosomrubbning i släkten som ev. är ärftlig och som inte syns på KUB.

Det värsta med provet, var att se nålen komma in till bäbisen. Så titta inte på skärmen. Jag låg och var orolig att hon skulle sparka på nålen och göra sig illa... Det tyckte även sambon var jobbigt att se, nålen inne hos bäbisen. Fast de sticker ju under ledning av ultraljud för att inte sticka i närheten av barnet.

• emilial

Okej, jag ska nog blunda :P
    Usch att vara såhär orolig, är ledsen varje kväll då tankarna kommer. Jag har redan förbrett hjärnan på att få föda ut barnen dött... Men det kan nog vara bra det med att tänka så. Men har en dotter hemma som är 1,5år så vi känner inte att vi har tid
    Med ett DS barn om det visar sig vara det..
    Jag är 22år,trodde inte man fick så dåliga siffror då. Men bebisens alla mätningar var bra men min blodprov gjorde att dom sjönk.

• minigurkan

Alissa, varför råder de er att göra FVP? Moderkaksprov går att göra mycket tidigare, kan ni inte be att få det i stället? Några veckor hit eller dit spelar jättestor roll om man skulle bli tvungen att avbryta, och lika stor roll för ens själ under tiden man väntar.

Har gjort moderkaksprov, väntar svar snart. Det är helt outhärdligt att gå och vänta, jag bryter ihop varje gång telefonen ringer. Men jag gjorde mkp direkt i vecka 12 just för att inte behöva avbryta så sent om jag måste det. Förra graviditeten gjorde vi KUB, fick risken 1:2, och genomled vårt livs värsta veckor innan svaret kom. De hade friska kromosomer, men alltihop fick mig att välja mkp direkt den här gången.

Förresten, min BM sa att det var vissa grejer som inverkar. Infektionsrisken är värst: den får man ner genom att tvätta sig med särskild bakteriedödande Descutantvål innan provet. Sen kan man få blödningar, men vilar man ordentligt efteråt så läker de (har legat på soffan med datorn i knät i ett par dar nu..). Hon sa att missfallsrisken blir lägre än 1:100 om man gör så, tycker det är värt att föra vidare.

• emilial

Oj du hade hög risk men den var endå frisk. Men hade du högrisk på den där trisimo 18 oxå ?

Svar på tråden Livrädd för det kommande fostervattenprovet =(