• shanghaibaby

Nu är jag f"n trött på min jädra unge!

Nu börjar jag ledsna big time på min dotter, ja jag säger det. Jag är trött på mitt barn.
    Hon är självständig, smart, trygg i sig själv och alla de där bra egenskaperna ett litet barn ska ha i ryggen.
    MEN de senaste 1,5 veckan har hon börjat kissa i sängen MED FLIT. och inte bara det hon är skitglad över det.
    Jo det är med flit, hon ligger liksom och trycker fram kiss.
    Hon slutade med nattblöjor vid 2års ålder och nu är hon 2.8mån. Det har inte varit några större problem tidigare, någon olycka om hon sovit väldigt hårt.
    För två månader sedan började hon kissa i sängen med flit. Då sa jag att du behöver bara ropa på mig så kommer jag in till dig, om du vill ha täcket, Teddy, ett glas vatten, en kram eller vad det nu kan vara. Och då slutade hon kissa i sängen och ropade bara.

Nu är vi alltså tillbaka där igen. Och hon vet att hon inte ska kissa i sängen, hon säger det själv innan hon ska sova.  I vanliga fall stänger jag bara dörren och säger godnatt efter sagoläsningen och hon brukar somna omgående.
    I gårkväll var det droppen. Jag la mig bredvid henne i sängen och väntade på att hon skulle somna. När telefonen ringde sa jag att jag kommer tillbaka om 1 minut, ligg kvar och vänta på mig.
    Dottern säger . ja vänta, inte kissa i sängen.
    Jag har just hunnit ut till köket när hon ropar - kissat i sängen, alltså inte mer än 10 sek efter det att jag lämnade rummet. Så skrattar hon och säger - Kissa i sängen, mamma inte glad.
    Nej mamma är inte glad nu, jag är mycket besviken på dig.

Tips eller liknade situationer?

Jag märker att hon är i en utvecklingsfas och att barn ofta regrederar i vissa redan inlärda saker. Men det här är bara löjligt och jag tänker inte tolerera det ngt mer.
    Teddy och dockan samt dvn är konfiskerade nu. Hon får tillbaka det när hon inte kissar mer i sängen.

• Svar på tråden Nu är jag f"n trött på min jädra unge!
  • cicci85

Ja, man upphör aldrig att förvånas!

• Izzo

men jösses säger jag bara
    Hon är knappt 3 år ännu o du sätter redan den pressenpå henne. Ja det är jätte bra att hon är torr men kanske hon inte är redo att vara utan på natten.
    Min ungar blev torra tidigt men inte satte ja gnån press på den att dem absolut inte fick kissa i sängen, bakslag får man räkna med.
    Sätt på henne en blöja på natten i ett par dagar så kan jag nästan lova dig att hon inte kissar i den. vi hade säkerhets blöjor jätte länge bara för att barnen skulle känna sig trygga o inte bli ledsna när dem råkar kissa på sig.

det är som sagt en fas alla barn måste gå igenom i sin egen takt

Lycka till

• Lilith Dark

Jag tycker att det är lite skrämmande att du bestraffar henne på det sättet. Det kan leda till problem med sängvätning länge.

Så som jag uppfattar det så sker det bara när du inte är där. Hon kanske helt enkelt bara vill ha närhet och trygghet när hon ska sova, och när du går därifrån så protesterar hon genom att kissa i sängen.

För mig verkar det mer som att hon gör det för att visa att något är fel, och inte för att djävlas med dig.

• Jenny Hä

Men herregud , hon är ju bara 2 år , straffa henne inte på detta viset , låt tiden ha sin gång. 

• morochmer

hon skrattar nog för att hon blir så nervös. Du måsta backa nu och tänka efter vad som försegår här. Du är vuxen hon är två år. Du skrämmer henne.

nu gör du så här kissa henne innan ni lägger er och sedan säger du förlåt ett stort ärligt FÖRLÅT! du måste tjäna till baka hennes förtroende för dig. Förklara att det var dumt av mamma men nu blir inte mamma arg eller besviken mer. Sedan lägger du froteat plast eller liknande under och så har du tänt hela vägen till toan eller ställer pottan hos henne.   Du får räkna med kiss i sängen i perioder. Låt henne fortsätta växa upp till en trygg och självständig individ. BE OM URSÄKT NU!

• morochmer

Är det här på riktigt?
    Vilka är teddy och dockan är de viktiga för henne? kanske hennes favoriter?

• Eisa

Vad fan är Teddy? Är inte det ett sexuellt plagg för vuxna kvinnor? Orup sjunger om det.

Hur som helst, mitt barn är exakt lika gammalt som ditt och skulle bete sig exakt sådär om jag satte honom i samma sits. Han gör saker han vet att han inte borde och är sen rätt nöjd med att se min reaktion.

Hon är för liten.

• Suri

Din tjej är för liten för att förstå konsekvenserna. Hon kan inte hejda sig, tvååringar är väldigt impulsiva. Hon "vet", jo men hon är för liten för att verkligen förstå. ge tillbaka hennes gosedjur, känner hon sig inte trygg kommer detta bara att bli värre. Sätt på henne en blöja i stället och gör ingen stor affär av det hela. Sedan när hon är mer mogen så är belöningar för en kissfri natt mycket mycket bättre än straff för en nerkissad säng... Tycker faktiskt synd om din tjej. Mat och kiss och bajs är det som barn fattar snabbt att det ärväldigt effektivt att trotsa/få en reaktion från föräldrar och vi kan inte tvinga dem att inte kissa eller att kissa när vi vill. Därför är det inte så bra att gå in i konflikter i dessa områden. Man förlorar.

• ElizaDay

Känns dom du har liiite väl höga krav på en så liten tjej. Min son är 2 år och 4 månader och han har fortfarande blöja. Tycker inte man kan tvinga fram det där , utan det får komma när det vill. Fattar inte varför man ska stressa fram sina ungar på det där sättet så förbannat! Det lönar sig inte i slutändan..

• Nifelheim

Ibland förundras man över att det fortfarande inte införts någon form av körkort för att få skaffa barn. Skrämmande att en del får vara föräldrar.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
Svar på tråden Nu är jag f"n trött på min jädra unge!