• frugus

Ryckningar när man somnar?

Undrar om någon här är pålästa i detta ämnet?
    Min älskling får jättemycket ryckningar när han håller på att somna, och också medan han sover ibland. Jag kan inte somna innan han har nått en djupare sömn eftesrom det flyger armar och ben hela tiden. Ibland får jag en knytnäve i ansiktet eller en fot i sidan. Jätteirriterande när man försöker sova, det går inte en enda natt utan att detta inträffer.
    Vet ni varför man får såna här ryckningar, och vad man kan göra åt det? Är det bara separate bedrooms som gäller eller?

• Svar på tråden Ryckningar när man somnar?
  • Alvi

Jag tror att alla rycker mer eller mindre när de somnar... En teori jag plötsligt kom på nu , är att det kanske är så att ju mer spänd man är under dagen, ju mer måste musklerna jobba för att slappna av...??? Tror du att din älskling är spänd under dagen...?

• Maneater

undrar också över det här..har också en sån där ryckare brevid mig i sängen..*hjälper till å puffa*

• ebben

Det är väl musklerna som slappnar av o då blir det så!

• frugus

Hmmm om han är anspänd på dagarna... Jag vet inte faktisk. Han har rätt lugnt på jobbet, och han är verkligen inte en sådan typ som stressar i onödan. Stenlugn är han faktisk. Men det kan ju vara så att han är omedvetet anspänd av någon anledning. Ska fråga han när han kommer hem!

• ebben

Tror inte det beror på att man är spänd eller så-utan bara allmänt. man är ju i rörelse mer eller mindre o på kväll/natt slappnar allt av...........

• bambigirl

Jag har hört lite löst att det beror på att synopserna (ändarna på nerverna) släpper massa salter på en gång och då rycker man till. Händer ofta just då man ska sova...

• slainte

Jag rycker också till när jag ska somna, det är precis när man byter sömnfas har jag fått veta.

• LindaHelen

jag har oxå gjort det i perioder men nu var det ett tag sedan sist

• frugus

Åhå då är jag med. Men det betyder ju samtidigt att det inte finns mycket att göra åt det. Men är du säker på att det är salter i synapserna? Tror att det är acetylkolin och adrenalin/noradrenalin. Om det är dessa signalsubstanser som frigörs när man somnar borde det ju funka med en hämmare av något slag.
    Det betyder att det teoretisk skulle kunna hänga ihop med hans astmamedicin som ju är en receptorstimulerare. Fast min kunskap räcker inte riktigt till för att förstå helt säkert...

• SkogsKajsa

Min sambo höll också på sådär! Men det slutade helt plötsligt och nu har jag inte märkt något sånt på kanske 2 år.

Svar på tråden Ryckningar när man somnar?