• Nech

Imorgon börjar vi med LCHF-vad ska vi handla?

Idag blir det storhandling. Vi har försökt tömma frys och skafferi och även kyl så mycket vi kunnat, och nu har vi bara lite äckligt couscous (tänker jag slänga) och makaroner (som snart är slut) kvar.
    Senare idag blir det alltså påfyllning i storformat. Typ allt är slut. Här är min shoppinglista, hjälp mig gärna komma på mer saker som passar att köpa!

Ägg
    Bacon
    Smör
    Bregott
    Grädde
    Grönsaker (frysta blandningar plus färska)
    Färska champinjoner
    Falukorv utan E-nr m hög kötthalt (71 % tror jag det är)
    Kassler
    Köttfärs
    Lövbiff
    Lök (gul, till ajvarbiffar  o dyl samt purjo till gryta)
    Creme Fraiche
    Gräddfil
    Turkisk Yoghurt
    Majonnäs
    Avocado
    Citron
    Skinka, rökt
    Ost både hård och mjuk samt dessertost
    Tonfisk i olja
    Makrill i tomatsås
    Bubbelvatten i olika smaker (vi har varit colaknarkare så vi måste göra en övergång tror jag)
    Torskblock
    Kycklingfilé
    Frysta bär (hallon, blåbär) till rårörda bär till LCHF-pannkakor t ex.
    Mjölk

Vad fattas?
    Och hur står man ut utan potatis, ris och pasta, haha. Är det ok att äta fil och osockrade flingor? Vi äter inte frukost mer än på helgerna i dagsläget så vi måste lära oss lite, och då är det ju bra om det inte är för "tungt" i början..

Jag har häckat hos Kostdoktorn i ett par månader och även på andra sidor, så jag tror att jag vet hyfsat bra vad man ska äta. Men det känns som det fattas något.
    Frågan är vad?

Livet på linjen - telehoran.blogg.se
  • Svar på tråden Imorgon börjar vi med LCHF-vad ska vi handla?
  • IsDimma

Inga flingor och inga blåbär skulle jag vilja säga om en annars helt okej matlista. Blåbär kan vissa äta men dom innehåller faktiskt lite för mycket kolhydrater för att vara helt godkända. Flingorna går helbort då dom innehåller typ 60% kolhydrater oavsett om dom är sockrade eller inte - iaf dom jag läst på.
    Fil kan vara knepigt. Ingen toppenfrukost eftersom det innehåller en del kolhydrater (godkänt intervall men man äter ganska mycket) och man håller sig inte mätt så väldigt länge på just fil. Bättre att äta fil till efterrätt ibland eftersom det då blir i mindre mängd.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Gladskit

Precis, inga flingor eftersom det oftast är rena kolhydrater.
    Hacka nötter och ha i typ frön (linfrön, psylliumfrön) och gör en egen "musli-aktig" blandning om du gärna vill ha något i yoghurten. Turkisk yoghurt går bra, men fil ska man nog helst hoppa över.
    Jag skulle köpa hem fiberhusk som man kan ha istället för mjöl när man gör exempelvis pannkakor.
    Proteinpulver kan vara bra att ha som komplement om man vill ha tillgång till ett snabbt mellanmål.
    Nötter har jag också alltid hemma.
    Mozzarella är gott att röra ner i en äggröra/omelett.
    Boursin-ost som man smälter i grädde blir en jättegod sås ihop med strimlade kycklingfileer.
    Squash strimlar jag med osthyveln och kokar några minuter i lättsaltat vatten = substitut för pasta!
    Kokt blomkål och broccoli funkar också istället för ris/pasta/potatis.
    Och KESO! Jag äter keso varje dag. Äter familjen spagetti och köttfärssås så äter jag keso och köttfärssås. Har även keso med hackade nötter till mellis ibland.

Lycka till!
    Ni kommer lära er vartefter vad som funkar och vad som känns bra, utan att känna att ni saknar allt det andra.

• Hoppfull84

googla efter bloggar med recept och skriv ut så ni har färdiga måltider planerade för veckans dagar. då blir det inte att man står där och funderar "vad ska vi äta till den där köttbiten nu då?"  man får tänka om, istället för att laga mat som passar med pasta/potatis får man hitta rätter som blir bra utan. typ soppor/grytor, gratänger, pajer(alla pajer man kan tänka sig funkar precis lika bra att göra helt utan pajskalet, det blir jättegott ändå), sallader, omeletter, osv.. det viktiga i att lyckas ställa om kosten är att planera i god tid så man inte behöver vara påhittig på hungrig mage.

vill man ändå laga "potatismat" så kan man byta ut mot tex blomkål(funkar jättebra att göra mos på, i med en skvätt vispgrädde och mixa), broccoli, brysselkål, smörstekta haricoverter, sparris, coleslaw, pizzasallad(utan socker såklart!), till typ stekt fläsk är det jättegott att göra en rejäl sats löksås(men ha massor med lök och gör den lite tjockare så det blir som en stuvning.
    vardagspyttipanna: tärna två squash, 2paprikor i valfri färg och 2lökar, stek i smör,  i pytten kan man lite vad som helst, renskav, slantad chorizokorv, fläsk/nötkött, skinktärningar eller vad man nu råkar ha hemma. stek på några ägg till så är det en jättesnabb och mumsig vardagsmiddag.

skippa fil till frukost, ät en god omelett/koka några ägg istället.
    gör rullar av skinka/ost bred på typ philladefia, peppra lite och lägg på en gurkstav och rulla ihop.
    ta en halv avocado och blanda med lite cremefraiche/keso, salta peppra, rör i valfritt, typ räkor, hackad skinka, hackad salami, riven ost, oliver eller vad man nu gillar.
    man kan ta turkyoghurt om man ändå vill ha nåt åt fil-hållet, men inte en hel stor skål utan ta typ 1-1,5dl och tina på lite bär och rör ihop, det blir lite efterrättskrämigt och gott men bör inte utgöra hela frukosten.

men som sagt det finns MASSOR av bra bloggar på temat LCHF recept därute google runt lite och skriv ut recept och tips!

• Priceless Perfection

Bregott?

Du är den enda som begränsar dig
  • Faile

Nu har du säkert handlat men vill ändå tipsa om några saker jag har hemma jämt.

Ägg, massor av ägg ( till mat, som de är kokta/stekta, bakning )
    Blomkålshuvuden några st till blomkålsmos
    Vitkål ( till råriven, smörstekt strimlad, coleslaw osv )

Till bakning, för man ( jag ) vill gärna ha något som ersätter ostmackan på morgonen efter några dagar med äggfrukost
    Linfrön
    Fiberhusk
    Pofiber
    mandelmjöl
    kokosflingor

Många använder sesamfröm till många bak också, jag gillar dock inte det.

Men alla dessa ovan är bra att ha hemma om man blir sugen, för det finns väldigt många brödalternativ och de är superlätta att röra ihop.

För att stilla gottissuget om man vill kan man även se till att ha,
    mörk choklad ( minst 86% tex marabous )
    kokosfett
    Kokosmjölk ( så kan man göra bounty )
    Sötningsmedel, tex sukrin.

Så, det var nog allt jag hade att tipsa om just nu. Lycka till!

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Koppkaka

Låt bli tonfisken! Den håller på att bli utfiskad och borde egentligen rödlistas, varför den inte har blivit det redan är ett under. Allt annat tycker jag låter som en bra LCHF-lista

Under mitt hjärta nu, finns en liten liten du <3
Svar på tråden Imorgon börjar vi med LCHF-vad ska vi handla?