• Anonym

Feber

Jo det är så här att min dotter på snart 10 mån har varit förkyld och hostig sen i söndags. I onsdags var min sambo med henne till doktorn och där fick hon 6 kortisontabletter pga svullnad och irritation i svalget och sen skrev han ut atrovent som vi ska ge henne i 10 dagar. Han misstänket att hon har förkylningsastma, vi var inne med henne i okt för samma sak och då fick hon molipect, hon är piggare men det piper i bröstet på henne än. Men hon har haft lite feber sen i mån kväll mellan 38-38,5 och min fråga är hur länge är det ok att ha den tempen? Mvh en fundersam mamma

• Svar på tråden Feber
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att infektioner ofta går över på en vecka, vilket betyder att barn kan ha feber upp mot en vecka utan att det är något att oroa sig för.
    Man skall dock alltid vara observant på hur barnet mår, så att man kan bedöma var febern kommer av och att barnets allmäntillstånd trots allt är ok.

I erat fall låter det som att hon fått en rejäl luftvägsinfektion, men som förhoppningsvis är på väg bort eftersom hon upplevs piggare. Har hon fortsatt feber imorgon tycker jag dock att ni hör av er till sjukvården. Ta gärna tempen när hon vilat minst en halvtimme. Barn kan få förhöjd kroppstemperatur bara genom att vara aktiva.

MVH Christine

Svar på tråden Feber