• monnys

Tips till tema för förskoleklass!

Hej! Jag studerar till lärare och ska planera ett tema på 5 veckor i en förskoleklass.
    Är tema om kroppen ett bra förslag eller finns det någon som har en bättre ide på ett tema? Tacksam för hjälp snarast!

• Svar på tråden Tips till tema för förskoleklass!
  • SaraL86

Det låter väl som ett bra förslag tycker jag :) Vill man så kan man ju då använda de fem veckorna för att jobba med de fem sinnena :) Finns säkert jättemycket kul man kan hitta på 

• Ema86
    SaraL86 skrev 2011-02-18 09:12:48 följande:
    Det låter väl som ett bra förslag tycker jag :) Vill man så kan man ju då använda de fem veckorna för att jobba med de fem sinnena :) Finns säkert jättemycket kul man kan hitta på 

gud va bra! jag håller med... det blir ju lärorikt oxå :D

• Pickeli

Färgtema har de haft på båt fsk under ett par veckor nu. Mycket uppskattat av barnen! 1-3 åt. Däremot vet jag inte om det passar sig i 5 veckor :)

• Punkster

Skapandetema? En vecka jobbar ni extra med musik, en med drama, en med bild osv.

Förskoleklassen som jag jobbar i 2 dagar/vecka har haft "Det var en gång..." som tema hela vårterminen. Det får man in ganska mycket i. Vi har hållt på med gamla sagor, typ Bröderna Grimm. Vi har pysslat med lokalhistoria, dvs. hur det såg ut i området där skolan ligger för 100 år sedan. Vi har pysslat med dinosaurier och lite annat. Mycket roligt!

• monnys
    Punkster skrev 2011-02-20 10:38:54 följande:
    Skapandetema? En vecka jobbar ni extra med musik, en med drama, en med bild osv.

Förskoleklassen som jag jobbar i 2 dagar/vecka har haft "Det var en gång..." som tema hela vårterminen. Det får man in ganska mycket i. Vi har hållt på med gamla sagor, typ Bröderna Grimm. Vi har pysslat med lokalhistoria, dvs. hur det såg ut i området där skolan ligger för 100 år sedan. Vi har pysslat med dinosaurier och lite annat. Mycket roligt!
    Hej! Det verkar vara ett spännande tema med sagor.Är det någon som har förslag på hur man mer kan arbeta med sagor?
  • Punkster
    monnys skrev 2011-02-21 19:28:01 följande:
    Hej! Det verkar vara ett spännande tema med sagor.Är det någon som har förslag på hur man mer kan arbeta med sagor?
    Vi läste dem för barnen, de fick prova att spela upp dem som teater, rita bilder till, skriva egna på samma tema osv. Det finns massor man kan göra. Speciellt när det gäller äldre sagor med sensmoral, det blir ett gyllene tillfälle att diskutera kring.
Svar på tråden Tips till tema för förskoleklass!