• Emma1981

Hydrokortison kräm

Jag har en fråga angående hydrokortison kräm som man köper receptfritt på apoteket. Jag har fått lite eksem under det ena bröstet och har köpt denna krämen för det hjälper inte med vanlig lotion eller olja. Det står på förpackningen att det inte finns några kända risker men jag vill ändå höra mig för om nån annan har använt det & frågat en barnmorska eller så: Skulle bli så glad för svar

• Svar på tråden Hydrokortison kräm
  • SkogsKajsa

risker.....när man e me barn eller?

• Emma1981

Ja, Det stod rekommendationer för gravida & ammande.
    Om man ammade så kunde bebisen få i sig lite men risken var minimal

• guldplutt

Har inte frågat ngn, men det skulle förvåna mig om det var farligt - man blir ju rekommenderad nässpray med kortison i mot gravid-täppan, så då borde detta ju funka också.

• listo

Men om det står i bipacksedeln så kan du lita på det. Rekommendationerna
    där kommer ju från forskning kring läkemedlet och regleras av bl.a.
    Läkemedelsverket, som troligen har bättre koll än ungefär varenda BM
    i hela landet

• Ia 75

Den receptfria på apoteket är ok att använda för gravida, Använder den själv. Du ska inte använda dom starkare kortisonkrämerna som är receptbelagda. Det finns 3 "grader" av kortisonstyrka och den receptfria är grad 1 och går bra att använda för gravida. Grad 2 och 3 är receptbelagda, så du riskerar inte att köpa fel.
    Det är inte svamp du har under bröstet? Det blir ju lite varmt och så, därunder.

• Emma1981

Jag tror att jag skall byta tvättmedel för jag tror att det är de som jag inte tål. Jag är även känslig mot vissa klädmaterial när jag blir varm. så jag kan tyvärr bara använda bomulls kläder när jag tränar. men jag är alltid väldigt noga med att torka mig ordentligt när jag har duschat & jag smörjer alltid in mig också! så jag tror inte att det är svamp

• Ia 75

Man är ju lite känsligare när man är gravid så det kan mycket väl vara tvättmedlet. Jag har också bytt tvättmedel nu (till via sensitiv) Pröva kortisonet och mjukgörande kräm och hjälper det inte så kan du ju prata med BM eller husläkaren.

• Emma1981

Det ska jag göra, tack för tipset :-P

Svar på tråden Hydrokortison kräm