• Pssst

Ungefär när är det "normalt" att ett barn blir torr på natten?

Ja, jag undrar när det är s.k normalt att barn är torra på nätterna? Vet att det är ett stort tidsspann men när är det vanligast? Och visst är det så att vi som föräldrar inte kan påverka det?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Ungefär när är det "normalt" att ett barn blir torr på natten?
  • fostermamma

De flesta i sonens ålder som är helt torra är 4år

Sonen min blev blöjfri dagtid 2år men fortfarande blöja på natten nu då han är 3

• Birgitta2

Min dotter var nattorr när hon var tre år och sonen när han var fyra.

• MammaG

Tror det är ganska individuellt, men vid 2-3 kan man väl börja testa med plastunderlag under lakanen. Vet egentligen inte om det är vetenskapligt bevisat, men man brukar höra att pojkar är senare och för mig och andra jag känner med söner stämde det, vi fick natt-torra barn senare än de som hade tjejer i motsvarande ålder.

• morochmer

Om man menar vad som är vanligt i vår kultur så tippar jag på före 5 års ålder

• morochmer

Men vi kan påverka det. Annars skulle det inte skilja sig mellan olika kulturer, tider och familjer.

• morochmer

Ska tillägga . Generellt.

• Mela78

Säger så här, innan 5-6 års ålder sätter få landsting in insatser om barnet inte är torrt på natten.

• Pssst

morochmer

Hur kan man  påverkar det? *nyfiken*

Tack för er era svar!

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • u77

min son va torr nattetid när han va 2.5 år. Men han har en kusin som är 6 år som kan kissa på sig på natten än.

Det sägs att om man bajsar ordentligt så brukar man hålla sig torr hela natten. Vet inte om det är så, men vi har alltid varit noga med att sonen bajsar varje dag.

Svar på tråden Ungefär när är det "normalt" att ett barn blir torr på natten?