• Anonym (aoptivmor)

Mogen för förskola-adopterat barn

Hej!

Vi har fått erbjudande om en förskoleplats till hösten i s.k. allmän förskola(15H/v).
    Vår pojke kommer då att ha varit hemma lite mer än ett år med oss.Han kommer fylla 3 år till hösten.

Problemet är att kommunen vill ha svar nu  innan april månad om vi vill ha platsen eller inte.
    Hur vet vi om vår adoptivson är mogen i höst? Han har spenderat sina första 11/2 år på institution med ca 100 barn.

Han har nu börjat visa intresse för att leka med andra barn men ligger efter jämnåriga i språk.
    Vi vill att han ska få känna hur det är att ha familj och vara i centrum,men samtidigt är han i en utvecklingsfas där han tycker det är roligt att busa och leka med andra barn.

Ska vi välja öppna förskolan istället eller kan man välja att ha honom på förskolan 2-3 dagar i veckan á 2-3 timmar istället för 5 dagar?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mogen för förskola-adopterat barn
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Ja, hur vet man om han är mogen? Det är ju förståss svårt att veta idag men samtidigt har ni sett att han visar intresse för andra barn och det är ju onekligen det han är van vid från sin tidigare instution. Jag hade tackat ja och sen provat mig fram i höst. Då har ni ett val. Språk utvecklas i samspel med andra och särskilt i nära relationer vilket kan föra tankarna till att ska vara hemma med er. Men barn lär sig också oerhört mycket av andra barn och ni verkar ha möjlighet att ge honom båda delar.
    Fin tanke om att ni verkligen vill att han ska få känna tillhöriget i en familj. Jag tror att ert barn kommer få det toppen i sin familj!
    Kram Inger

Svar på tråden Mogen för förskola-adopterat barn