• minya

hur bli torr på natten

Hon är helt blöjfri på dagarna, hon får alltid kissa innan hon lägger sig men sen på morgonen är blöjan ändå nerkissad.
    Vet inte riktigt hur vi ska göra heller för att få henne torr på natten ?

Dotter 07-07
  • Svar på tråden hur bli torr på natten
  • Xantippa2004

För det första så går det inte om hon inte är mogen (är ett hormon som måste utvecklas i hjärnan). Jag kämpade länge med min tjej men INGET funkade. När hon var 5 1/2 lossnade det. Nu "kissar" jag henne när jag lägger mig. Lyfter helt enkelt upp henne, sätter henne på toa och väntar till hon kissar och lägger henne sen igen. Ingen olycka har hänt på 1 år! Men som sagt... Hon måste va mogen för tidigare funkade det inte alls även om jag kissade henne typ fyra gånger nattetid. Tills de börjar förskola är det okej och vanligt med sängvätning nattetid. Efter det börjar de utreda och erbjuda hjälpmedel. Ha tålamod. Det lossnar till sist!:)

• minya

ja de märktes när vi skulle sluta dagtid, funkade inte alls så slutade ett tag innan vi sen igen tog upp de vid annat tillfälle, då gick de utmärkt, inte längre sen bajsande släppte helt och hon sa till. 
    Men de är bara fortsätta med blöja så slutar hon själv sen självmat? 

Dotter 07-07
  • Sue1974

Vår dotter slutade ganska plötsligt med blöja på dagen då hon var 2 år precis. Vi hade dragit ner på användandet när vi var hemma och så råkade jag nämna det på dagis och då sa fröknarna:
    - Vad bra, då slutar vi här med!
    Jag blev paff och visste inte vad jag skulle säga...hon hade dessutom precis börjat med overall, det var höst. Tänkte att det skulle bli många blöta overaller. Men det gick bra, jättebra! Tvättade overallen 2 ggr. pga. kiss.

Ett halvår senare vägrade hon ta av sig sin favoritklänning och vita strumpbyxor vid nattningen. Så vi lät henne somna utan blöja eftersom vi inte fick på den. Jag tänkte åter igen att det här kommer att bli blött...

Natten gick. Helt torr säng på morgonen! Helt otroligt!
    Sedan dess är hon helt blöjfri, har kissat ner sig max tre ggr på natten på ett år.

Mitt tips är att låta er dotter kissa på kvällen, kanske inte låta henne dricka enorma mängder, och lägga madrasskydd i sängen och se vad som händer. Hon kanske är mogen redan nu?! Tror de känner att de inte har blöja på sig om de inte har någon...

Lycka till!

• Jamieolivia

Vi körde en drive under julen och först gick det bra ett par dagar och sen kissade hon fast hon var vaken! I tre veckor stod vi ut med nedkissad säng och lakan...sen gav vi upp. Nu, 5 veckor senare, slutade hon självmant!
    Plötsligt var blöjan torr på morgonen, och nästa dag och  nästa dag. Nu har hon sovit utan blöja i över en vecka...utan problem...Bara så där! Vi kissar henne innan läggdags så klart och sen håller hon sig hela natten. Hon fyllde tre i december.

• MajaVira

Det går inte att lära barn att vara torra på natten, det styrs av hormoner. Så det är bara att vänta...

• Super blondinen

Har en dotter som är 7år ska fylla 8år i juni som fortfarande kissar i sängen. Men det är sjukdoms skäl.
    Hon får medecin.
    Sen har vi gjort så att hon får välja om han ska ha blöja eller inte på natten.
    Vi vet att vi troligen får tvätt om hon inte vill det. Men det är tyg skydds lakan som hon har fått av familje läkaren.
    Hon mår inte dåligt av det.

• BunnyBrown
    MajaVira skrev 2011-02-18 14:23:08 följande:
    Det går inte att lära barn att vara torra på natten, det styrs av hormoner. Så det är bara att vänta...
    Men när börjar man natta utan blöja?
  • CassieCassie

Jag jobbade som au pair förut och den familjen hade två tjejer. 5-åringen hade dem fortfarande blöja på på nätterna. Dem trodde alltså seriöst på att hon skulle lära sig själv att sluta kissa i blöjan.

En kväll när jag hade dem så sa jag åt lill-tjejen att kissa ordentligt precis innan hon lägger sig för då kissar man inte på natten heller ( hoppades på att de skulle fungera då jag vet att de inte är riktigt sant).
    Morgonen efter var hon jätteglad när hon upptäckte att blöjan var torr :)

Jag tror det har att göra hur mycket man tränar och att man börjar i tid och låter det ta den tid det tar. Denna tjej kissade på sig nästan varje dag, just för att föräldrarna har varit lata och tror att hon skulle lära sig själv.
    Den äldre tjejen tror jag var 6,5 år (!) när hon slutade med blöja på nätterna. Kan lägga till att dem inte hade någon sjukdom. 

• Trollis74

Vi tar alltid upp sonen innan vi lägger oss, sätter honom på toa. Funkat klockrent sen han var 2,5 år. Innan vi kom på detta så var det många lakansbyten. Det var sonen själv som ville sova utan blöja. Han sov så hårt själv innan 24, men morgonen vid 3 tiden vaknade han själv och ville kissa. Nu när han är fem, vaknar han själv jämt, dock har vi kvar proceduren ändå.

Svar på tråden hur bli torr på natten