• Anonym (Ångerfull)

    Rökte - mitt barn dog i plötslig spädbarnsdöd!

    Jag vill komma i kontakt med andra mammor och familjer som liksom jag rökt under graviditeten och förlorat sitt barn i plötslig spädbarnsdöd.

    Jag har inte ord nog att beskriva hur ångerfull jag är och hur jag ifrågasatt min lämplighet som mor åt ett barn när jag inte ens kunde sluta röka fast att jag hade ett barn i magen.

    Kanske kan vi tillsammans finna styrka här, tröst och förståelse för varann. Hur tänkte vi? Hur ser våra samvetskval ut och vad hände sedan?

    Personligen har jag själv tagit på mig hela skulden för att mitt barn dog, trots att många säger att PSD kan bero på så mycket annat än rökning. Men det hjälps inte, jag känner mig som en mördare.

    Finns det fler som tänker som jag?

  • Svar på tråden Rökte - mitt barn dog i plötslig spädbarnsdöd!
  • Anonym

    Jag beklagar verkligen sorgen. Hur gammal blev hon eller han?

  • Anonym

    Jag är inte i din situation men vill skicka en kram. Det måste vara frukansvärt att förlora sitt barn på det viset, oavsett varför det hände.

    Du måste förlåta dig själv, det är enda vägen framåt.

  • Anonym

    Jag är inte i din sits och det går nog inte att föreställa sig smärtan av att förlora sitt barn oavsett anledning. Men ville bara säga att jag verkligen beklagar sorgen!

  • Anonym (Ångerfull)
    Anonym skrev 2011-02-18 14:40:03 följande:
    Jag beklagar verkligen sorgen. Hur gammal blev hon eller han?
    H*n blev sex månader. Tack för omtanken.
    Anonym skrev 2011-02-18 14:40:26 följande:
    Jag är inte i din situation men vill skicka en kram. Det måste vara frukansvärt att förlora sitt barn på det viset, oavsett varför det hände.

    Du måste förlåta dig själv, det är enda vägen framåt.
    Jo, men hur kan man förlåta en sådan sak? :(
  • monstermamman
    Jag har förlorat ett barn i Psd han blev 6 v & ja jag rökte men samtidigt kan dem inte 100% säga att de var orsaken eller om de var för att jag åt zoloft som var orsaken.
    Läkaren kan inte heller säga om de hade skett även om jag hade låtit bli bägge dessa saker.
    De är fuktansvärt när man förlorar sina barn men är du verklgien hundra på att din röknig Är orsaken eller bara en bidragade faktor barnet kasnke hade dött iallafall.

    Visst de låter hårt jag har levt med mina frågor i 7 år & har läst mycket om psd i många omgångar & fått svar att felet med PSD är att när hjärnan bildas i fostret så blir de ett fel som gör att hjärnan inte reagerar när de blir för lite syre & som då ska skicka signaler till lugnorna att ta ett andetag.
    Även nu på senare tid fått reda på att PSD kan vara äftlig i viss mån & med efterfoskning i min släkt visade de sig att min Farmor har förlorat ett barn & hon rökte aldrig under livstid.

    De finns många orsaker till att barnen slutar andras eller att dem dör redan i magen varför helt 100% vet ingen inte ens foskare.

    Jag tycker du ska låte sorgen ta sin tid & inte anklaga dig själv för de som har hänt.
  • Parniara

    Du måste förlåta dig själv.

    Du valde väl inte att röka för att medvetet öka en risk, du gjorde det säkert för att du inte kunde sluta. Vi har alla en eller annan svaghet som kan sätta våra nära och kära i fara. Din var rökningen, men att skuldbelägga dig själv så att du slutar leva är inte rättvist mot dig själv.

    Jämför att vara en riktigt dålig bilförare. Jo risken att krocka ökar och därmed risken för ens barn. Men det är stor skillnad mot om nån som kan köra bättre kör som en dåre bara för att utsätta sig själv och barnet för skada. Du började säkert inte röka för att öka riskerna mest möjligt?

    Sorgen måste du igenom, men skulden ska du försöka släppa.

  • Anonym (Beklagar sorgen!)

    Har själv en fyra månaders och oroar mig ibland för psd. Visserligen röker jag inte men självklart kan man ju råka utsätta sitt barn för en sådan risk ändå. Är alltid rädd för att hon inte skall vakna igen när hon sover.

    Beklagar sorgen, men du måste lära dig att förlåta dig själv!

    Vill du berätta mer om vad som hände?

  • Anonym (Ira)

    Hur mycket rökte du? Jag är gravid och kan inte låta bli 4-5 cigg om dagen. Har dåligt samvete hela tiden. Nu har jag bestämt efter ditt inlägg att det är slut! No more. Det lovar jag alla där ute och mest min bebis. Var allt normalt under graviditeten? Fick du inga tecken på att något var fel? Det måste vara hemskt. Skänker dig många tankar. Kram

  • Anonym (Ångerfull)
    monstermamman skrev 2011-02-18 14:47:39 följande:
    Jag har förlorat ett barn i Psd han blev 6 v & ja jag rökte men samtidigt kan dem inte 100% säga att de var orsaken eller om de var för att jag åt zoloft som var orsaken.
    Läkaren kan inte heller säga om de hade skett även om jag hade låtit bli bägge dessa saker.
    De är fuktansvärt när man förlorar sina barn men är du verklgien hundra på att din röknig Är orsaken eller bara en bidragade faktor barnet kasnke hade dött iallafall.

    Visst de låter hårt jag har levt med mina frågor i 7 år & har läst mycket om psd i många omgångar & fått svar att felet med PSD är att när hjärnan bildas i fostret så blir de ett fel som gör att hjärnan inte reagerar när de blir för lite syre & som då ska skicka signaler till lugnorna att ta ett andetag.
    Även nu på senare tid fått reda på att PSD kan vara äftlig i viss mån & med efterfoskning i min släkt visade de sig att min Farmor har förlorat ett barn & hon rökte aldrig under livstid.

    De finns många orsaker till att barnen slutar andras eller att dem dör redan i magen varför helt 100% vet ingen inte ens foskare.

    Jag tycker du ska låte sorgen ta sin tid & inte anklaga dig själv för de som har hänt.
    Jag åt också psykofarmaka när jag var gravid, fast det har ingen sagt något om, så det har jag inte ens reflekterat över.
    Men du menar alltså att ett anlag för PSD bildas i hjärnan på fostret redan i ett tidigt skede?
  • Anonym (cl)

    Är inte i din sits men vill bara beklaga och krama om dig..förstår att du förebrår dig och jag hoppas du kan sluta med det en dag, det skulle säkert ha hänt även om du inte rökt tyvärr.

Svar på tråden Rökte - mitt barn dog i plötslig spädbarnsdöd!