• Schokolade

Extremt torra händer

Har en 5-åring som nu när det är kallt har fått extremt torr hud på händerna och ingenting hjälper. Har provat oss igenom de flesta salvorna på Apoteket och även några från Hälsokostbutiker som t ex Weleda, men oavsett vad vi använder så blir det bara bättre för stunden. Det svider såklart och hon är knallröd från knogarna ner till handlederna. Någon som har tips på en mirakelkur?

• Svar på tråden Extremt torra händer
  • MrsMia

Nu skriver du ju iofs att du redan provat de flesta krämer från Apoteket, men har du provat deras Locobase Repair? Den är verkligen den bästa krämen någonsin, för händer och alla andra torra partier (funkar fantastiskt bra på läpparna också). Den står inte på barnhyllan, men det finns inga skadliga ingredienser i den , den är väldigt ren utan parfymer, konserveringsmedel, mm. Har funkat kanon för mig och barnen.

• GulTussilago

Försök att hitta någon vattenfri salva (lättare sagt än gjort dock)

Annars kan man smörja på kvällen, försöka undvika att smörja innan man går ut (om det är kallt)

• luzorsus

...miniderm antar jag att ni provar, Locobase repair är ju bra,provat Becur repair? skumsalva..provat mandelolja? Finns från weleda men även på apoteket som är betydligt billigare...hjälper min torrhet otroligt

• Lussekatten87

Locobase. Den svider inte heller om man har sprickor i huden. Finns för torr hur och mycket torr hud.

• Schokolade

luzorsus: mandelolja? Det har vi inte provat!  Låter bra och borde inte svida om det är oljebaserat. Det mesta från apoteket svider men om det är olja så borde det kanske funka bättre. Locobase repair är annars den som är bäst hittills och den svider inte heller. Hydrokortison känns som en sista utväg om inget annat hjälper. Nu har hon dock varit jättefin och mjuk om händerna under helgen, trots sträng kyla utomhus, vilket gör att vi börjar fundera på om det kan vara någon allergisk reaktion inblandad i detta.

• Suneboll
    MrsMia skrev 2011-02-18 23:32:25 följande:
    Nu skriver du ju iofs att du redan provat de flesta krämer från Apoteket, men har du provat deras Locobase Repair? Den är verkligen den bästa krämen någonsin, för händer och alla andra torra partier (funkar fantastiskt bra på läpparna också). Den står inte på barnhyllan, men det finns inga skadliga ingredienser i den , den är väldigt ren utan parfymer, konserveringsmedel, mm. Har funkat kanon för mig och barnen.
    Den enda som hjälper för oss är denna Locobase Repair.

Se till att inte använda tvål el handsprit o inte tvätta händerna i onödan
Svar på tråden Extremt torra händer