• Eliin80

Laktosintolerant efter kräksjuka

Min 6-månaders dotter verkar ha blivit laktosintolerant efter en lång kräksjuka. Vi har gett henne laktosfri gröt och välling. Gröten kräks hon inte av, men tyvärr av vällingen. Kan det bero på att det kommer så fort ner i magen? Hon har alltid varit en kräkbebis, men Tycker nog att hon kräks mer än vanligt nu. Undrar också om man ska blanda in lite mjölkprodukter under tiden man kör laktosfritt för att vänja tillbaka magen liksom? Eller hur ska man göra? Vi har även köpt Nutramigen, men det avskydde hon. Kan man ge bara välling och gröt, samt lite matpuré under den här laktosfria tiden? Blir ju väldigt mycket välling då hon fortfarande äter på natten.

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Svar på tråden Laktosintolerant efter kräksjuka
  • Eliin80

Jag ber om ursäkt för att det inte blev några radbrytningar i texten, skriver på mobilen och den verkar inte fatta...

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • BVC Sköterskan

Hej!

Har hon drabbast av en magsjuka som dessutom satt i länge, så är hennes mage förmodligen i obalans. Det gör att hon är mer eller mindre känslig för vissa födoämnen. Generellt brukar det dock gå över på nägra veckor. Under tiden är det bra om du erbjuder skonsam kost. Ge dessutom gärna Sempers magroppar, som är goda bakterier och hjälper magen i balans.

Min erfarenhet är att det är ovanligt med laktosintolerans bland små barn. Ofta är den i så fall ärftlig eller förvärvad pga obehandlad glutenintolerans.

Med tanke på att hon inte verkar bli bättre, snarare sämre med ökande kräkningar, så tycker jag att du kontaktar läkare, som får bedöma om det är aktuellt med laktosfri kost eller om det är något annat som ligger bakom.

MVH Christine

PS: Texten gick helt fint att läsa Flört

Svar på tråden Laktosintolerant efter kräksjuka