• Mamma matte hustru

Sjukt slöseri med skattebetalarnas pengar?

Är det bara jag som tycker detta är sjuk...

När jag skrev in mig på ams fick jag ett "erbjudande" om jobbcoach för att få en sk "spark i baken" jag ansåg mig inte behöva detta vilket jag sa till ams då jag sökt över 60 jobb den månaden redan. Oki sa ams då.

Får hem ett brev 1 vecka senare där det står att jag måste välja jobbcoach inom 3 dagar annars förlorar jag alfakassan.

Jag vill ju veta allt så jag tog reda på vad en jobbcoach får betalt för mig. och vad som händer om jag får jobb osv.

I alla fall valde jobbcoach i all hast kan ju bara hoppas på att det är någon man kan arbeta med då man inte får möjlighet att träffa den man väljer innan.

Nu har ams meddelat denna om att jag ska gå där och nu kommer siffrorna.

7000 i engågnsbelopp är utbetalat till den jobbcoach som jag är valt då ska denna träffa mig 1 gång per vecka under 3 månaders tid nu har denna 8 dagar på sig att kontakta mig dvs på tisdag går tidsfristen ut för första kontakt.

Nu har jag ev jobb from Måndag och då kommer jag inte träffa denna coch han har då fått 7000 för mig utan att ens ha pratat med mig.
    Sen får jag detta jobb får han ytterligare 4000 för att han "hjälpt" mig att få jobb.

Totalt får denna människa 11.000 av skattepengar för att bara ha skrivit in att han ska ringa mig.

Är inte detta sjukt slöseri med pengar?

• Svar på tråden Sjukt slöseri med skattebetalarnas pengar?
  • Astarte

Jo, verkligen. Min vän var på ams här i staden nu i veckan, och då sa de att alla jobbcoacher är borta eftersom regeringen tydligen ändrat sig i frågan.

• marilyn84

Haha, ja det låter ju helt sjukt. Är det ens jobbcoachen som hjälpt dig med jobbet som ev. blir ditt på måndag? 

Näe, det är slöseri. Men troligen så ska det bara "se bra ut" på papper.  

• Mamma matte hustru
    marilyn84 skrev 2011-02-18 16:43:32 följande:
    Haha, ja det låter ju helt sjukt. Är det ens jobbcoachen som hjälpt dig med jobbet som ev. blir ditt på måndag? 

Näe, det är slöseri. Men troligen så ska det bara "se bra ut" på papper.  
    Nä det jobbet har jag ordnat långt innan jag skrev in mig på ams.
  • Mamma matte hustru
    Astarte skrev 2011-02-18 16:43:07 följande:
    Jo, verkligen. Min vän var på ams här i staden nu i veckan, och då sa de att alla jobbcoacher är borta eftersom regeringen tydligen ändrat sig i frågan.
    lustigt för här är det krav ännu.-
  • Astarte
    Mamma matte hustru skrev 2011-02-18 16:44:53 följande:
    lustigt för här är det krav ännu.-
    Så skumt. Det här var i Norrköping. Min vän sa att de sagt att både coacher och praktik är ett minne blott. Undrar vad som gäller då.
  • Mamma matte hustru
    Astarte skrev 2011-02-18 16:46:05 följande:
    Så skumt. Det här var i Norrköping. Min vän sa att de sagt att både coacher och praktik är ett minne blott. Undrar vad som gäller då.
    Jag bor i Motala och har även rätt att välja coach i norrköping dock är praktik ett minne blott.
  • Astarte
    Mamma matte hustru skrev 2011-02-18 16:47:11 följande:
    Jag bor i Motala och har även rätt att välja coach i norrköping dock är praktik ett minne blott.
    Aha, kanske var någon hopblandning då. Synd, för praktik var ju en bra grej.
  • Mamma matte hustru
    Astarte skrev 2011-02-18 16:48:43 följande:
    Aha, kanske var någon hopblandning då. Synd, för praktik var ju en bra grej.
    Håller med tror mer på en sådan sak än jobbcoach..
  • driftersgirl

Fel information tyvärr... Eller egentligen rätt men det krävs att jobbcoachen har träffat dig flera gånger för att ersättningen på 7000 kr ska falla ut. Det måste t.ex. finnas en gemensam planering upprättad innan pengarna kan utbetalas till företaget (som coachen anmäler till AF via ett internt datasystem) samt att det krävs ett visst antal träffar innan pengarna faller ut.

Självklart så får inte företaget 7000 kr utan att ens ha träffat dig. Och den extra ersättningen får företaget om du får jobb under coachningsperioden. Alltså så får de inte ut någon ersättning alls om du nu får jobb på måndag.

Så det betalas inte ut några pengar "utan insats". Självklart är även jobbcoacherna hårt granskade av Arbetsförmedlingen.

• Mamma matte hustru
    driftersgirl skrev 2011-02-18 16:53:44 följande:
    Fel information tyvärr... Eller egentligen rätt men det krävs att jobbcoachen har träffat dig flera gånger för att ersättningen på 7000 kr ska falla ut. Det måste t.ex. finnas en gemensam planering upprättad innan pengarna kan utbetalas till företaget (som coachen anmäler till AF via ett internt datasystem) samt att det krävs ett visst antal träffar innan pengarna faller ut.

Självklart så får inte företaget 7000 kr utan att ens ha träffat dig. Och den extra ersättningen får företaget om du får jobb under coachningsperioden. Alltså så får de inte ut någon ersättning alls om du nu får jobb på måndag.

Så det betalas inte ut några pengar "utan insats". Självklart är även jobbcoacherna hårt granskade av Arbetsförmedlingen.
    Säger bara vad jag fick info om från Ams....
  • driftersgirl
    Mamma matte hustru skrev 2011-02-18 16:55:03 följande:
    Säger bara vad jag fick info om från Ams....
    Om du tittar på denna sida www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Var-verksamhet/Samarbete/Kompletterande-aktorer/Information-till-kompletterande-aktorer-.html och öppnar upp dokumentet "Personlig jobbcoachning" och sedan bläddrar ner till sida 11-12 där du hittar information om "Rutiner och administration för utbetalning av ersättning", "Betalningsmodell", så kan du läsa följande:

"Priset är fastställt till högst 11 000 kr per arbetssökande. Kompletterande aktören får
    betalt i två steg.
    Steg 1; 82 procent (9 020 kronor) utbetalas när en arbetssökande har påbörjat
    aktiviteten hos jobbcoachen och den gemensamma planeringen har överlämnats till Arbetsförmedlingen. Avbryts aktiviteten inom 10 arbetsdagar utgår ingen ersättning till
    kompletterande aktören. Ersättningen rekvireras via webbstödet.
    Steg 2; Får den arbetssökande anställning under jobbcoachningsinsatsen utgår en
    bonus på 18 procent (1 980 kronor) i samband med att arbetet påbörjas."

Det är detta avtal som alla jobbcoacher förbinder sig till att följa. Inget annat.
  • Mamma matte hustru

Jag skriver igen jag skriver det ams sa till mig. inget annat jag har pratat med ams antar att de kan sitt jobb och vad som händer med de " åtgärder" som vi bör vara med på. Det är ju så med att jag kommer stå kvar på ams då detta gäller timanst. som likväl kan vara 40 timmar som 3 timmar i veckan och jobbcoach kommer ändå stå till förfogande och få betalt trots att jag troligen inte kommer träffa denna.

• driftersgirl

Jag tror ändå att de flesta som kan läsa ser att det inte kommer utbetalas några pengar till företaget utan att de har träffat dig. Då bryter de mot de avtal som de förbundit sig till att följa. De står ju svart på vitt om du läser i den pdf som jag hänvisade till. Det tror jag även att samtliga arbetsförmedlare skriver under på. Annars så får de läsa på helt enkelt! Rätt är rätt och fel är fel. Ganska solklart i det här fallet.

• Mamma matte hustru
    driftersgirl skrev 2011-02-18 17:30:19 följande:
    Jag tror ändå att de flesta som kan läsa ser att det inte kommer utbetalas några pengar till företaget utan att de har träffat dig. Då bryter de mot de avtal som de förbundit sig till att följa. De står ju svart på vitt om du läser i den pdf som jag hänvisade till. Det tror jag även att samtliga arbetsförmedlare skriver under på. Annars så får de läsa på helt enkelt! Rätt är rätt och fel är fel. Ganska solklart i det här fallet.
    Säger igen skriver bara vad hon sa.. Sen sa hon med jag frågade vad som händer om jag inte är nöjd med det val jag gjord då får jag klaga hos henne och hon ska framföra det men byta det verkar inte gå.
  • Lavish

Tja man kan säga såhär. Jobbcoacherna hjälper mot arbetslösheten. Eftersom jobbcoacherna själva fått jobb och får lön. Att någon annan kommer få det pga dem är nog i stort en illusion.

Jag gick också hos en jobbcoach ett tag för ett år sen. Jag lade ner mycket tid på att hitta en som skulle kunna mitt fält osv. Och visst var det en vettig människa jag kom till som hade större förståelse för min situation än arbetsförmedlingen. Men inte fan gjorde hon något som hjälpte för att jag skulle kunna få en fast anställning. Hon konstaterade istället att jag borde vara jättenöjd och glad med mina timanställningar. Kanske är sant, men det var inte därför jag gick dit...

Tycker överhuvudtaget att hela arbetsförmedlingens verksamhet är ganska meningslös (annat än att göra livet surt för bidragtagare). Det finns väl en liten andel folk som inte vet hur man söker jobb, inte kan författa ett CV, kanske inte ens kan stava. De kan ha hjälp av dem. Den absoluta lejonparten av de arbetssökande är väl sannolikt normala personer med koll på grundläggande saker som hur man skriver en arbetsansökan och behöver ingen hjälp alls från arbetsförmedlingen....

Men förmodligen kostar arbetsförmedlingens påtvingade hjälp kopiösa summor, de som jobbar med detta får ju ut mycket mer i lön än vad det kostar att betala ut socialbidrag till någon bidragstagare.

• Mamma matte hustru

Som sagt visst att de kan hjälpa en del som behöver en "spark i arslet" men jag som inte vill något annat än jobba som kan författa mitt eget cv som har fått jobb hos alla "förutom 1" som jag varit på intervjuv hos. 60 jobb på en månad sökta. Vad kan en jobbcoach hjälpa mig med?
    Mitt cv är bra har personer som sitter på ansvarsfulla poster bland annat handhar nyanställning som kollat dessa. Berätta för mig ni som vet vad kan en jobbcoach tillföra för dessa 7000-11000 kr jag är nyfiken.

• hedersknyffel
    Mamma matte hustru skrev 2011-02-18 16:38:58 följande:

Är det bara jag som tycker detta är sjuk...

När jag skrev in mig på ams fick jag ett "erbjudande" om jobbcoach för att få en sk "spark i baken" jag ansåg mig inte behöva detta vilket jag sa till ams då jag sökt över 60 jobb den månaden redan. Oki sa ams då.

Får hem ett brev 1 vecka senare där det står att jag måste välja jobbcoach inom 3 dagar annars förlorar jag alfakassan.

Jag vill ju veta allt så jag tog reda på vad en jobbcoach får betalt för mig. och vad som händer om jag får jobb osv.

I alla fall valde jobbcoach i all hast kan ju bara hoppas på att det är någon man kan arbeta med då man inte får möjlighet att träffa den man väljer innan.

Nu har ams meddelat denna om att jag ska gå där och nu kommer siffrorna.

7000 i engågnsbelopp är utbetalat till den jobbcoach som jag är valt då ska denna träffa mig 1 gång per vecka under 3 månaders tid nu har denna 8 dagar på sig att kontakta mig dvs på tisdag går tidsfristen ut för första kontakt.

Nu har jag ev jobb from Måndag och då kommer jag inte träffa denna coch han har då fått 7000 för mig utan att ens ha pratat med mig.
    Sen får jag detta jobb får han ytterligare 4000 för att han "hjälpt" mig att få jobb.

Totalt får denna människa 11.000 av skattepengar för att bara ha skrivit in att han ska ringa mig.

Är inte detta sjukt slöseri med pengar?

Du har ju sökt 60 jobb i månaden utan att få något, så jag tycker verkligen du behöver hjälp. Själv har jag sökt 3 jobb på 16 år (fått alla men tackat nej till ett). Tänk positivt, jobbcoachen har ju iaf jobb, eller hur.
  • Mamma matte hustru
    hedersknyffel skrev 2011-02-19 01:28:35 följande:
    Du har ju sökt 60 jobb i månaden utan att få något, så jag tycker verkligen du behöver hjälp. Själv har jag sökt 3 jobb på 16 år (fått alla men tackat nej till ett). Tänk positivt, jobbcoachen har ju iaf jobb,

Jag har redan ett timjobb och söker fler man kan ju söka fyra jobb och hoppas på att få något eller lägga ut många linor och kanske få flera?

Sen vet inte jag hur du gjort men söker jag 4 jobb en dag får jag ju inte svar på dem på kanske en vecka ska jag då sitta och vänta eller fortsätta söka? Verkjar smart att fortsätta söka.

Grattis att du sökt 3 jobb på 16 år och fått alla bra bedrift och du verkar eftersökt. Var glad och nöjd..

• Mamma matte hustru

Sen skrev jag med sökt 60 jobb på en månad dvs alla tänkbara sommarvik kanske 20 tänster inom samma företag som är i princip samma men på olika instanser.

Svar på tråden Sjukt slöseri med skattebetalarnas pengar?