• Love family

Hur tar man bort röda ögon på foton man har på datorn?

http://pixlr.com/editor/ 
    tex här får bara ena ögat bra...jag är ur usel på detta...någon som kan förklara hur jag får bort röda ögon på båda? tack på förhand
  • Svar på tråden Hur tar man bort röda ögon på foton man har på datorn?
  • Bergatagen

Jag använder Photoshop, men det är ju lite överkurs att lära sig för att ta bort ett röda ögon. Jag har ett lätt program som heter Photo Studio. Jag tror det är fritt. Det är i alla fall väldigt lätt att ta bort röda ögon med det.

• enny signatur

Ta bort ögon i Photoshop är väl knappast överkurs utan snarare extremt grundläggande?

• skorpionen80
    enny signatur skrev 2011-05-04 23:39:53 följande:
    Ta bort ögon i Photoshop är väl knappast överkurs utan snarare extremt grundläggande?
    Beror på hur man göra det. Om man, som jag, går in i de olika färgkanalerna och tar bort bara det röda så det ser naturligt ut med bläkn etc, så är det lite krångligt. Sätter man bara en svart prick i ögat så är det betydligt enklare.
  • enny signatur
    skorpionen80 skrev 2011-05-05 08:40:03 följande:
    Beror på hur man göra det. Om man, som jag, går in i de olika färgkanalerna och tar bort bara det röda så det ser naturligt ut med bläkn etc, så är det lite krångligt. Sätter man bara en svart prick i ögat så är det betydligt enklare.
    Jag gör varken det ena eller det andra av de två, att fixa bort det röda finns det extremt många sätt att göra det på. Jag menar att det är en av de sakerna som bör klassas som grundläggande. Och jag lovar, mina skulle ha kvar sitt bänk med (även om jag sällan skulle anse en bild med röda ögon vara nog bra)
  • Kimona

I Photoshop finns det ett verktyg där du bara klickar på det röda med verktyget och vips är det borta

• Alle
    Kimona skrev 2011-05-16 13:17:07 följande:
    I Photoshop finns det ett verktyg där du bara klickar på det röda med verktyget och vips är det borta
    Jupp, och det finns både i PSE och CS Men ibland blir det inte så bra och då behövs lite handpåläggning.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Fridalusen

Ofta, men inte alltid, är det smidigt att bara använda color replacement tool i Photoshop och ta en mörk färg, men ej helt kolsvart. 

Rör min snippa och du släpper lös ett vilddjur!
  • inze
    Love family skrev 2011-02-18 20:24:49 följande:
    pixlr.com/editor
    tex här får bara ena ögat bra...jag är ur usel på detta...någon som kan förklara hur jag får bort röda ögon på båda? tack på förhand
    Ibland är röda ögon inte så lätta att få bort med bara ett klick med verktyget för det. Testa att förstora bilden så mycket så att du kan markera den röda pupillen med t ex lassot (lägg ev till lite Feather så att kanterna inte blir för skarpa). Gå sedan in under Justeringar och välj Avfärga så blir markeringen svart-vit och med lite tur försvinner det röda i ögat så att det ser OK ut. Annars får du testa att dra lite i "spakarna" under Färg och mättnad eller kanske finns nåt annat som också ger önskat resultat.

Olika program är ju olika bra på att ta bort röda ögon men är det ett besvärligt öga är det ofta lite problem oavsett vilket program man använder och då får man ta till nån mer manuell metod.
  • Fridalusen

Fast om man använder color replacement tool slipper man det där med markeringar och fula kanter. Man väljer bara en lagom mjuk pensel, zoomar in nära och "målar" bort det röda!

• inze
    Fridalusen skrev 2011-06-04 17:04:35 följande:
    Fast om man använder color replacement tool slipper man det där med markeringar och fula kanter. Man väljer bara en lagom mjuk pensel, zoomar in nära och "målar" bort det röda!
    Finns det verktyget i Pixlr?
  • Fridalusen
    inze skrev 2011-06-04 20:32:14 följande:
    Finns det verktyget i Pixlr?
    Ah sorry, det vet jag inget om. Det lät som om du pratade om Photoshop, my bad!
Svar på tråden Hur tar man bort röda ögon på foton man har på datorn?