• jerkalina

Vaknar varje timme

Min snart 7 månaders har under tre månaders tid vaknat en gång i timmen från det att vi lagt henne till morgonen. Det märkliga är att hon vaknar på nästan samma minut varje timme. Skiljer max tre minuter hit och dit.
    Hon gråter förtvivlat och det räcker oftast med att buffa om henne och lägga henne på sidan men ibland måste jag även ta upp henne och krama henne nån minut så sover hon igen.

Alla tips hur jag ska få henne sova några fler timmar i sträck mottages tacksamt.

• Svar på tråden Vaknar varje timme
  • BVC Sköterskan

Hej!

Om hon sovit så oroligt under så lång tid tycker jag att du pratar med er BVC-sköterska om detta.
    Normalt sover barn i  hennes ålder ett längre pass före midnatt, efter det brukar de dock inte vara ovanligt att de vaknar till och behöver hjälp att somna om flera gånger. Detta beror på att de under de första sovpasset/timmarna sover i djupsömn och sedan är större delen av natten drömsömn/ytlig sömn. I kombination med olika utvecklingsfaser bir detta mer eller mindre tydligt.

Min erfarenhet är dock att barn som aldrig kommer till ro och har haft problem länge bör "utredas" närmare. Det kan bero på att de inte äter tillräckligt under dagen eller är känsliga mot något födoämne till exempel. Hur som helst är det bra att gå djupare in på när och hur det började, så att man inte missar någon bakomliggande orsak.

MVH Christine

Svar på tråden Vaknar varje timme