• eeemmie

Bli smal på 4 månader?

Hej..

Jag tänkte fråga om ni har några tips på hur man blir smalare? Jag är inte tjock utan bara lite mullig om magen... Och jag vill verkligen verkligen bli SMAL!
    Jag har som mål att bli smalare om magen och låren framför allt på 4 månader då sommaren kommer och jag vill kunna gå i bikini på stranden utan att må skitdåligt..
    Jag har ju gymkort och tänkte fråga om det är bra om man tränar varje dag fast varierar styrka och kondition ?  PLUS att jag ska sluta med den j*vla colan och godis.. Inte äta det på 4 månader.. :) Så ge mig lite tips på att minska sötsugen? (A) vore jättesnällt..
    Jag tänkte även om ni har fler tips på hur  man blir smalare fortare? Vill dock inte ha massa tips på dyra dieter, för det har jag inte råd med..

Väldigt tacksam om ni ger mig era bästa tips ! :) Hade gött.

• Svar på tråden Bli smal på 4 månader?
  • karet

Ät regelbundet (hjälper till att hålla sug borta)
    Ta EN portion mat (ta inte om mat alltså)
    Byt ut till fullkorn i den grad det går (mättar bättre)
    Träna (men du bör ha en eller två vilodagar per vecka oavsett, annars skadar det mer än hjälper)
    Matsedelsplanera och ha koll på ev "speciella" dagar som kommer (födelsedagar, påsk osv)
    Sätt upp delmål
    Ät balanserat (inte för mkt fett, inte för mkt kolhydrater)
    Ät grönsaker
    Undvik såser (de är ofta boven)
    Smörgåsar är oftast "onödiga" kalorier

• Agapi

Håller mer karet.

Försök att äta långsamt. Känn efter  när du är nöjd. De är lätt att äta extra för att det är gott.

Kolla på kalorier, även om du inte skulle vilja räkna dom så är de bra att ha ett hum om vad som är "lätt" mat och vad som innehåller massor med energi 

Undvik allt småätande

Men ät regelbundet. Det brukar också hjälpa mot småätandet om du vet att "om 1,5 timme så är de ju dax för lunch"

Undvik alla såser/dressingar osv och dra ner på andelen kolhydrater (pasta, potatis osv. BRÖD är ofta min stora bov) på tallriken.

Träna mycket kondition men varva med styrketräning. Antagligen kommer du inte bygga massa muskler medan du går ner i vikt, men det är alltid bra att träna musklerna så dom inte också bränns. Dessutom kräver muskler mer energi = om du har mer  muskler kan du äta mer utan att gå upp i vikt.

Men se till att ha någon vilodag, och träna inte samma muskelgrupper dagarna eftervarandra. 

Gå på roliga pass på grymmet kan vara ett bra sätt att hålla uppe motivationen och göra det kul. Att bara harva med vikter och löpband gör ofta att man ger upp snabbt. Dessutom kan (iaf jag) pressa mig lite hårdare när jag har en instruktör och medryckande musik.

Lycka till =) Jag tänkte börja nu med, fast utan gym eftersom de inte finns något vettigt där jag bor. 

• jeng

Är du MULLIG om magen, eller är du mer uppblåst? Om du är uppblåst, eller har putmage mer så, så kan det hjälpa med kostomläggning. tex fibrer och kolhydrater ger ofta uppsvullen mage, ibland också mejeriprodukter. lchf eller en striktare variant av GI är bra kost vad gäller att omfördela kroppen på ett bra sätt, så det kan jag rekommendera. jag är med i ett par lchf-trådar här på familjeliv dit du är välkommen om du vill! det går inte att punktförbränna fett på magen, men visst kan du få snyggare figur om du tränar magmusklerna så att du blir bättre på att hålla inne magen.

• eeemmie
    jeng skrev 2011-02-19 10:00:33 följande:
    Är du MULLIG om magen, eller är du mer uppblåst? Om du är uppblåst, eller har putmage mer så, så kan det hjälpa med kostomläggning. tex fibrer och kolhydrater ger ofta uppsvullen mage, ibland också mejeriprodukter. lchf eller en striktare variant av GI är bra kost vad gäller att omfördela kroppen på ett bra sätt, så det kan jag rekommendera. jag är med i ett par lchf-trådar här på familjeliv dit du är välkommen om du vill! det går inte att punktförbränna fett på magen, men visst kan du få snyggare figur om du tränar magmusklerna så att du blir bättre på att hålla inne magen.
    Jag är mullig, och jag har sån ångest.. :( förra året kunde jag verkligen inte gå till stranden för det gick bara inte.. Jag känner mig sjukt fet.. ärligt talat. Och jag kan verkligen inte låta bli att äta choklad. MÅSTE göra det.. Och jag är även ullblåst ganska ofta.. Jag har ju en väldigt svår magkatarr.. Och ska gå till en dietist lr ngt för att få veta vad jag ska äta för att det inte ska bli så.. Så ska kämpa nu.
    Men vad det känns som nu, så kommer jag aldrig bli smal.. Och det gör mig väldigt ledsen :/
  • eeemmie

Är det någon som vet hur många kalorier man ska äta varje dag? Och framförallt, hur mkt ska man göra av med? Ska man typ inte göra av med hälften av så många kalorier som man ätit? Eller är det mer? Asso guuuuud. jag får panik inför sommaren, det är mitt sista sommarlov i hela mitt liv, jag vill ha kul och jag vill känna mig fin och fräsh :(

• bäckizz

Är i precis samma situation som dig! Lite mullig och trivs verkligen inte med mig själv! Dock vet jag inte vad jag ska göra åt det.. 
    Jag tränar på gym 2 dagar i veckan, löper 2 gånger i veckan och tar raska promenader de övriga dagarna. Jag äter rätt, och om jag någon gång unnar mig något så skär jag ner på något annat. Har någon något bra tips till mig? Jag blir galen på att hullet aldrig försvinner  Gråter 

• Themis

För det första ska man inte panikstressa kroppen, det är vägen till säkert misslyckande och fortsatt jojobantning. Man ska heller inte bara se på vågen, måttbandet säger oftast mer om formen om du börjar träna ordentligt.

1 kg fett= ca 8000 kcal.

Om du äter 400 kcal mindre per dag än du gör av med så går du ner motsvarande 2800 kcal lite mindre än ett kilo  per vecka, och om, du sedan tränar 3 ggr per vecka och drar 700 kcal varje träning så blir det ca 5000 kcal, kanske 5-8 hekto per vecka eller så.

Men det beror lite på hur du förbränner och hur mycket muskler du har.

Mer än ett kilo viktnergång per vecka rekommenderas inte av läkare eller Viktväktarna, eftersom man då lätt faller tillbaka i felaktigt ätmönster.

Här är en räknare som gör en grov beräkning av ditt energibehov, sen får du finjustera efter hand.

www.fettfri.nu/kalkylator/energibehov/

Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
Svar på tråden Bli smal på 4 månader?