• Saaaraa

Foglossning i vecka 12!!!!

Vet inte om det räknas som en graviditetskomplikation direkt men jag lägger den här tråden under det ändå.

Jag är alltså i vecka 12 och har redan foglossning. Med första barnet slapp jag och med andra kom det ganska sent. Nu har jag lika ont av det som jag hade i slutet av förra graviditeten!

Någon annan som fått det så tidigt?? Hur blev det framåt slutet? Blir det värre och värre eller kan det stanna på samma nivå?

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.
  • Svar på tråden Foglossning i vecka 12!!!!
  • Cia o krabaten

MEd första barnet var det ett av mina första symtom.
    Hade inte testat än och sökte sjukgymnast för att jag trodde det var en gammal bäckenskada som bråkade VAr i v8
    Blev inte så illa, men jag använde bälte rätt mycket från start. 

• ElizaDay

Jag blev sjukskriven i v 16 för min foglossning under min andra graviditet. Ta kontakt med sjukgymnast så fort som möjligt, finns en del hjälpmedel som kan underlätta lite. Lycka till!

• Saaaraa

Ska ringa min BM på måndag och ta numret till sjukgymnasten som finns kopplad till mvc.

Som det är idag är det oerhört jobbigt, och då har jag knappt gjort någonting aktivt ännu.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • FruKajjan

Jag är gravid med mitt första barn och varit sjukskriven sedan v12 för foglossning, är i v30 nu. Och på mig har det inte blivit bättre, trots sjukgymnast, bälte, undvika lyft och trappor m.m. Har nu blivit ordinerad kryckor för att minska belastningen.

Hoppas du får det mildrare än mig!

• Ior gumman

En kompis till mig som ska ha barn om 3veckor, har haft stora problem med foglossningar, hon fick rådet att börja äta folsyra igen, detta hjälper jättebra på henne! testa folsyra är ju inte farligt heller

• Dr Mupp

Under tredje graviditeten kom foglossningen i vecka 8. Från vecka 12 använde jag bälte (fick inget sjukgymnastbesök innan dess) från vecka 21 hade jag TENS och från vecka 28 blev det kryckor. I vecka 40 försvann foglossningen när bebisens huvud fixerades. Bebisen kom i vecka 43

Under fjärde graviditeten fick jag foglossning innan jag testade positivt. Kryckor delvis från vecka 10, heltid från vecka 14. Rullstol från vecka 21. Snittades planerat i vecka 39. Idag är bebisen 13 månader och jag har kronisk foglossning, behöver tidvis kryckor (oftast i samband med äl och mens).

Ta kontakt med sjukgymnast och arbetsterapeut Det finns hjälp att få.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • sandrafia

jag fick foglossning i vecka 8 den här graviditeten, vecka 16 hade jag så ont så jag knappt klarade jobba men sen åkte jag på semester i två veckor så det lugnade sig en aning.
    Vecka 20 började jag med akupunktur som hjälper mig mycket (en gång i veckan)
    För två veckor sedan så börja vi testa med en gång varannan vecka och det har inte alls gått nu i några dagar har jag knappt kunnat gå, det gör så förbannat ont (är i vecka 31) så måste utöka akupunkturen igen. Sen tuvär åker det ner mycket alvedon.
    Det vanligaste är ju att det gör mer ont ju tyngre man blir.
    A just ja samma vecka som foglossningen dök upp fick jag också spänningshuvudvärk som jag har haft dygnet runt sen vecka 8. Senaste två veckorna har det blivit bättre tack vare sjukskrivning sen 5 veckor tillbaks.

Håller tummarna att du slipper ha för ont 

• Isabellee

Jag är nu i v 6. Började få ont redan innan jag plussade. Klarade inte ens av att gå en promenad på 10 min igår. Efter låg jag i soffan och halvgrät då mina ljumskar och skinkor gjorde så jädrans ont. Med dottern fick jag inte förrän v 30 ca.

Svar på tråden Foglossning i vecka 12!!!!