• M C

Exakt vad är ett/en "böle"?

Det kryllar av "Böle" överallt tycker jag och jag har alltid tänkt "klunga hus på åker" eller nåt, men vad är det egentligen? Är det någon som vet?
    Gissa eller kom med din egen uppfattning - det kanske inte finns någon vettig betydelse tom.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Svar på tråden Exakt vad är ett/en "böle"?
  • lillängeln

"I de flesta fall betyder -bol och -böle i ändelser av ortnamn, 'bostad, gård' och är en avledning av verbet bo. Kan även betyda 'bostad för vilda djur'. "

"Och enligt Sv Akademiens ordbok:
    ETYMOLOGI: [fsv. böle, motsv. isl. bæli; till BOL; jfr -BOLE]
    BETYDELSE: gård, hemman."

Hittade det på: http://helgo.net/bole/bok/?page=2

• M C

Schysst! Jag hade inte så fel då, alla bölen jag sett har varit i samma stuk.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • principessan

Det kan också vara en "ledsen" "unge"....

• M C
    principessan skrev 2011-02-19 10:12:11 följande:
    Det kan också vara en "ledsen" "unge"....
    Böla heter det här.
  • principessan

Japp visst heter det att böla. Men man är en böle.

• Annanym

Skulle gissa att -böle är plural av bol, kanske samma ord som 'bolig' på grannspråken som i 'lejeboig' eller 'salgsbolig'.

• M C
    Annanym skrev 2011-02-26 10:54:09 följande:
    Skulle gissa att -böle är plural av bol, kanske samma ord som 'bolig' på grannspråken som i 'lejeboig' eller 'salgsbolig'.
    Som vän av ordningen undrar jag två saker -
    Vad är boig o bolig?
    Hur är det möjligt att vi tar efter de som är senare? Bosättning här först, där sen.
  • Anova

Det är boplats, det är jag övertygad om. Det fanns (kanske finns fortfarande) en kurs på Umeå universitet om just ortsnamn i Sverige som var/är väldigt intressant och lärorik.

• M C
    Anova skrev 2011-02-26 17:01:56 följande:
    Det är boplats, det är jag övertygad om. Det fanns (kanske finns fortfarande) en kurs på Umeå universitet om just ortsnamn i Sverige som var/är väldigt intressant och lärorik.
    Jo, jag håller med fullt - frågan är snarare om det är själva höjden där husen ligger eller husklungan i sig. Eller kanske tom nån slags korsning?  På åkrarna menar jag.
  • Fru U

ett böle är ett ruckel. Dvs fult eller fallfärdigt hus

/skåning

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
Svar på tråden Exakt vad är ett/en "böle"?