• frupoulsen

    vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera

    jag är adopterad från sri lanka , kom till sverige som 9 månaders bebis.
    jag har aldrig någonsin haft problem med att jag är adopterad , tänker inte ens på det.

    en sak som alltid har stört mej i hela min uppväxt och nu också , är att så fort man har problem med någonting , typ att man mår dåligt eller likanande så får alla andra för sej att det är för att man är adopterad.

    för att man ska känna nån slags saknad efter sina bio föräldrar , vilket jag aldrig har gjort , min mamma och pappa är dom jag levt med och som har uppfostrat mej , sen att dom inte fått mej "naturlig väg" spelar noll roll.

    en förälder är det som finns för dej och som du är trygg med.

    har mått dåligt pysiskt länge under mina tonår och lite nu med , vilket berott på en massa saker , men inget av dom för att jag skulle vara adopterad , men varenda pyskolog har försökt fått det till att det är därför.

    blir så förbannad , kan man inte må dåligt för andra orsaker bara för att man är adopterad?

    det jag vill säga är att ni och era barn säkerligen kommer stöta på detta problem och ni som mamma och pappa kanske tror ni gjort fel eller att era barn inte känner sej älskade.
    jag kan inte prata för alla , bara utgå från mej själv , men jag har aldrig känt mej oälskad av min mamma och pappa , snarare för älskad =)

    mina bio föräldrar betyder ingenting för mej och kommer aldrig att göra , det är inte pga av dom lämnade bort mej , utan för att dom är som främlingar som jag aldrig träffat.

    min mamma och pappa har alltid sagt att jag är adopterad och min mamma har brev växlat med min bio mamma , vilket jag inte ens brytt mej om , vi har även varit ner till landet jag kommer ifrån och träffat mina släktingar , det var min mamma som gärna ville att jag skulle se landet jag kom ifrån , men det var för mej som att träffa främlingar även om dom blev så glada av att se mej.

    jag har alltid haft det bra , haft vänner och inte varit mobbad , jag har inte saknat någonting , jag vet att många har tusen frågor varför dom blev bort lämnade osv , men jag har aldrig  varit sådan.

    jag vet att min bio mamma inte kunde behålla mej pga av fattigdom och då fick jag komma tilll barnhem , thats it och det är jag tacksam för om nåt.

    jag fick världens underbaraste mamma och pappa så vad har jag att klaga på.

    det är inte många som förstår att jag inte är ett dugg intresserad av mina bio föräldra och tror det är ett skydd eller liknade , men jag är bara inte det och jag blir så lessen när människor inte kan acceptera det.

    mina tips till adoptiv föräldrar är följande ,

    om ditt barn säger , jag hatar dek , du är inte min mamma , jag vill inte vara här eller liknade

    ta inte åt dej , han eller hon menar det inte , men alla vill ju kolla hur långt man kan gå och vad man får säga

    alla barn blir arga på sina föräldra och kan kläcka ur sej i princip vad som helst , era barn är precis som alla andra barn.

    tvinga inte fram ett intresse att veta om sitt ursprung , låt barnet själv betämma det , och tro inte att dte är nåt fel om barnet aldrig frågar någonting.

    kom ihåg att mamma och pappa blir man , det är ingeting man är bättre eller smäre på beroende på vilket sätt man fick sitt barn.

    jag har själv två döttar och en tredje på väg , och många säger ju att då vill man veta sina rötter mm , men det är inget jag tänkt på nu heller

    kanske är jag väldigt annorlunda , eller inte ...

    men som sagt , samhället kommer med största sannolikhet att tro att adoptionen är orasken till era barns problem om dom får några som dom behöver hjälp med ...
    lita inte alltid ( jag vill skriva aldrig) på vad en massa pyskologer säger , lita på ditt barn och dej själv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 07:28
    min mamma gick bort i cancer 2003 samtidigt som min äldsta dotter föddes jag var då 19år , och många trodde då att jag skulle börja ta reda på saker och leta efter min bio mamma , men nej.
    jag har bara en mamma och den mamman är tyvärr död , för enligt mej är en mamma den som tar hand om dej , älskar dej och finns för dej och det gjorde min mamma.

    den värsta kommentaren jag fick efter min mamma gått bort var , men du har ju en till.
    det var nån nöt som skulle vara snäll , jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.

    för mej är min bio mamma vem som helst , alltså en kvinna på stan betyder lika mycket om ni fattar hur jag menar.

    ville bara skriva till detta

  • Svar på tråden vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera
  • Nimbus

    Vilket fint inlägg av dig .
    Jag tror att många känner som du, jag har hört flera adopterade vuxna säga samma sak så som "Jag har/hade vanliga tonårs problem, det beror/berodde inte på att jag är adopterad."
    Sen måste man ju som förälder vara mycket lyhörd mot sitt barn, att kunna läsa av om det faktiskt undrar och  funderar om sitt ursprung utan att uttala det rakt ut. Barnet kan ju vara orolig för att göra en ledsen som förälder.
    Men det är viktigt och bra det du skriver.

  • h34

    Bra och vettigt skrivet!
    Men det där är ju precis som dem med t. ex ADHD. Att så fort någon med ADHD blir arg så är det bara för den har ADHD. Ungefär som att BARA dem med det funktionshindret kan bli arg

    Men skönt att du känner som du gör. För det finns ju faktiskt även motsatsen.
    Men på något vis också väldigt tråkigt att du blir fråntagen dina känslor...... för det blir du ju om man utgår från att vad som än händer och sker med dig så är det för att du är adopterad:/
    Lite av en tankeställare där för oss andra kanske?!Glad

  • Sanza

    Tack för ditt inlägg! Jag blir varm i hjärtat av att läsa det.

  • Lollan7

    Tack för intressant inlägg! fint att du poängterar att alla är individer och inte kan dras över en kam pga just adoptionen.  Kan bara hålla med både dig och även Nimbus, man kan ha vanliga tonårsproblem utan att de nödvändigtvis hänger ihop med känslor och upplevelser runt adoptionen.
    Som adoptivförälder är det säkert extremt lätt att trilla i fällan, eftersom man vill sitt barn så väl och i många fall ängsligt håller utkik efter minsta tecken på att barnet inte mår bra... Så tack för att du delade med dig, ger säkert många en välbehövlig tankeställare!

  • frupoulsen
    Lollan7 skrev 2011-02-20 10:53:06 följande:
    Tack för intressant inlägg! fint att du poängterar att alla är individer och inte kan dras över en kam pga just adoptionen.  Kan bara hålla med både dig och även Nimbus, man kan ha vanliga tonårsproblem utan att de nödvändigtvis hänger ihop med känslor och upplevelser runt adoptionen.
    Som adoptivförälder är det säkert extremt lätt att trilla i fällan, eftersom man vill sitt barn så väl och i många fall ängsligt håller utkik efter minsta tecken på att barnet inte mår bra... Så tack för att du delade med dig, ger säkert många en välbehövlig tankeställare!
    man håller utkik efter om ens barn mår bra oavsett hur man fått dom =) så det gäller nog alla föräldrar.
    men många adoptiv föräldrar tror barnet mår dåligt pga av adoptionen , men varför skulle dom det egentligen?

    alla barn trotsar , kollar gränser , mår dåligt , blir sjuka , alla föräldrar vill nån gång bara lämna allt och undrar varför man skaffade barn överhuvudtaget , blir lessen när barnet för första gången säger dumma mamma eller mamma jag hatar dej , det är lika för alla , oavsett hur man fått sina barn älskar man dom gränslöst och så länge man gör just det behöver man inte oroa sej för att man själv gjort något som gör att barnet mår dåligt.
    och man har tvivalt många gåner på om man älskar sina barn eller om man gör det för att man ska , det är likosm bara så , men få erkänner det.

    sen är ju alla människor olika , vissa vill veta allt och andra som mej inget , och allt är lika naturligt.
    sen är det så att dom flesta experter ofta utgår från böcker och hur det kan vara och faller man ur mallen då lir det liksom fel i systemet om du fattar vad jag menar.

    jag trro att det enda ett barn kan känna skilland på är om det är älskat eller inte.

    alla föräldrar har svagheter och styrkor , och att vara adoptiv förälder är en styrka inte en svaghet.
Svar på tråden vill berätta för er som funderar på/ ska adoptera