• hurrycane

    Erfrenhet av Sertralin? tvångstankar någon vet?

    Hej,

    Började med Sertralian i onsdags 25 mg, känner mig konstig, det svider i bröstkorgen och liksom hela kroppen, märker ingen skillnad än, men hoppas att det blir bättre, lite kass i magen lite diarre, och idag märkte jag att jag fått svullna ögonlock också det sved som bara den när jag tog ansikskräm.

    Går det över?

    Jag undrar över hur ni kände i början?

    Jag har aldrig tagit tabletter i mitt liv, ingen erfarehet av tabetter  alls.

    Jag pallar inte med negativitet just nu så om ni har negativa eferenheter ta hänsyn tack :)

  • Svar på tråden Erfrenhet av Sertralin? tvångstankar någon vet?
  • Astarte

    Jag hade Sertralin mot tvångstankar, och de hade bra effekt! Det var riktigt förvånade (och lite skrämmande) att ett piller kan styra vad jag tänker. Förvånad Nu hade jag inga biverkningar alls, så den biten kan jag inte säga mycket om, men för mig tod det ca 2 veckor innan jag märkte effekt på tankarna.

  • Anonym

    Svullna ögonlock låter inte bra, kanske du är allergisk?

    Själv bara goda erfarenheter av medicinen, hade den mot depression. 

  • Anonym (Sertralin)

    Jag åt sertralin (zoloft) för ca 9 år sedan och det funkade kanon på tvångstankarna och ångesten. Har ätit effexor 2 gånger sedan dess och det var också kanon. Har nu börjat med sertralin igen och idag ökat dosen till 50 mg, har ökat med 1/4 dels tablett åt gången då jag är jättekänslig för mediciner. Hoppas de hjälper lika bra som den gången för 9 år sedan annars blir det effexor igen....Lycka till

  • Aziris

    Jag har ätit Sertralin mod depression och ångest sen i augusti -10 men ska nu sluta då jag är gravid.

    De första veckorna hade jag sur mage och en "skum" känsla i bröstkorgen men det gick över. Håll ut, för Sertralin är den bästa tabletten som finns! =) Den har hjälpt mig så otroligt mycket.
    Att höja dosen sen är inte lika jobbigt som att börja med dem, så jag tycker som sagt att du ska hålla ut en stund, ca 2-3v för sen blir det så mycket bättre!

    Lycka till!

  • Anonym

    Jag hade Sertralin mot depression, posttraumatisk stress och tvångssyndrom. Tyckte effekten var riktigt dålig. Ffa tvånget märkte jag INGEN effekt. Däremot fick jag en massa biverkningar: Magproblem, känslomässig avtrubbning, sexuella biverkningar etc.

  • Johnballong

    Har ätit Sertralin 100 mg sedan i torsdags. Har innan dess ätit Citalopram i 6 veckor och tyckte inte att den gav det resultat jag önskade. (Har aldrig ätit antidepressiva innan) Har inte känt av några biverkningar alls ännu. (Gjorde det däremot med Citalopramen) Hoppas att de kommer fungera bra för både dig och mig  : )

  • hurrycane
    Astarte skrev 2011-02-19 12:55:14 följande:
    Jag hade Sertralin mot tvångstankar, och de hade bra effekt! Det var riktigt förvånade (och lite skrämmande) att ett piller kan styra vad jag tänker. Förvånad Nu hade jag inga biverkningar alls, så den biten kan jag inte säga mycket om, men för mig tod det ca 2 veckor innan jag märkte effekt på tankarna.
    Anonym skrev 2011-02-19 12:56:34 följande:
    Svullna ögonlock låter inte bra, kanske du är allergisk?

    Själv bara goda erfarenheter av medicinen, hade den mot depression. 
    Aziris skrev 2011-02-19 16:35:45 följande:
    Jag har ätit Sertralin mod depression och ångest sen i augusti -10 men ska nu sluta då jag är gravid.

    De första veckorna hade jag sur mage och en "skum" känsla i bröstkorgen men det gick över. Håll ut, för Sertralin är den bästa tabletten som finns! =) Den har hjälpt mig så otroligt mycket.
    Att höja dosen sen är inte lika jobbigt som att börja med dem, så jag tycker som sagt att du ska hålla ut en stund, ca 2-3v för sen blir det så mycket bättre!

    Lycka till!
    Hej o tack för svaret,

    Vad hoppfull jag blev efter jag läste inläggen. Solig
    Läser det 2 ggr om dagen för att försäkra mig om att det kommer att bli bättre. Börjar tro på tabletten.

    Kan du/ ni dela med er lite av erfarenheter - hur det kändes?
    T ex kännslomässig betgochdalbana? Hopplöst och hoppfullt? Alltså allt på en gång?

    Som jag skrivit tidigare så fixar jag inte pessimistiska inlägg, vill se lite ljust framåt och inte gräva ner mig i msslyckandet.

    Tack på förhand.

    Bli sååååå tacksam för era svar :)
  • Anonym

    2 första veckorna kan ångesten ironiskt nog öka men sen brukar det ju minska. Fulleffekt kan ses först efter ca 8 veckors behndling och dosökning kan ju behövas. Ge inte upp!
    Många biverkningar avtar också efter hand....

    Hade lite muntorrhet och sexuell biverkan men de avtog senare.

    Efter några veckors behandling märkte jag att jag började orka ta tag i saker , tex en tvätthög som legat osv. Åt medicinen i 1  1/2 år för att  sedan trappa ner långsamt och sluta. Mår nu bra utan medicin men skulle inte tveka att använda det igen om det behövdes.

    Gick även i samtal hos en superbra terapeut under ca 1 år. 

  • Anonym (A)

    Jag äter oxå Sertralin Krka 50 mg. Började precis som du med att äta 25 mg en vecka. Fick diarre och mådde allmänt dåligt i magen. Det var värst första veckan för att sen bli bättre. Blev även illamående och fick insomningssvårigheter. Men allt blir bättre efter ett tag. Glad Att gå upp i styrka är inte alls lika illa som att börja äta dem, kände inte alls av någon skillnad då.

    Lycka till!

  • Aziris
    hurrycane skrev 2011-02-20 18:07:06 följande:
    Anonym skrev 2011-02-19 12:56:34 följande:
    Svullna ögonlock låter inte bra, kanske du är allergisk?

    Själv bara goda erfarenheter av medicinen, hade den mot depression. 
    Hej o tack för svaret,

    Vad hoppfull jag blev efter jag läste inläggen. Solig
    Läser det 2 ggr om dagen för att försäkra mig om att det kommer att bli bättre. Börjar tro på tabletten.

    Kan du/ ni dela med er lite av erfarenheter - hur det kändes?
    T ex kännslomässig betgochdalbana? Hopplöst och hoppfullt? Alltså allt på en gång?

    Som jag skrivit tidigare så fixar jag inte pessimistiska inlägg, vill se lite ljust framåt och inte gräva ner mig i msslyckandet.

    Tack på förhand.

    Bli sååååå tacksam för era svar :)
    vad skönt att du känner dig lite mer hoppfull nu! Glad
    Jag märkte knappt alls några negativa tankar eller känslor av sertralinet när jag började. Redan första veckan jag åt dem (25mg) så sov jag bättre och hade mindre ångest. Ökade till 100mg så småningom, och upplevde bara ett och annat "konstigt" panikångestanfall. Att det var konstigt var för att jag nu itne fick de jobbiga tankarna, utan bara de kroppsliga symtomen.

    Alla jobbiga tankar liksom "gled iväg" eller vad man ska säga. En dag märkte jag bara att jag kunde hantera stress mycket bättre och att jag hadde kontroll över ångesten och humöret. Bästa tabletten som finns enligt mig!

    Om du har mer specifika frågor så får du gärna höra av dig! För att skriva generellt är lite knepigt Tungan ute
  • hurrycane
    Aziris skrev 2011-02-21 07:28:54 följande:
    vad skönt att du känner dig lite mer hoppfull nu! Glad
    Jag märkte knappt alls några negativa tankar eller känslor av sertralinet när jag började. Redan första veckan jag åt dem (25mg) så sov jag bättre och hade mindre ångest. Ökade till 100mg så småningom, och upplevde bara ett och annat "konstigt" panikångestanfall. Att det var konstigt var för att jag nu itne fick de jobbiga tankarna, utan bara de kroppsliga symtomen.

    Alla jobbiga tankar liksom "gled iväg" eller vad man ska säga. En dag märkte jag bara att jag kunde hantera stress mycket bättre och att jag hadde kontroll över ångesten och humöret. Bästa tabletten som finns enligt mig!

    Om du har mer specifika frågor så får du gärna höra av dig! För att skriva generellt är lite knepigt Tungan ute
    Hej och tack för svaret :) Vad underbart att det finns folk som vill hjälpa till :)

    Jo, jag har några specifika frågor, och hoppas att du kan hjälpa mig.
    Det är så här att mina tankar och ångesten börjar ge sig och då får jag panik för detta. Jag har alltid levt med en viss oro och ångest i hela mitt liv och nu tar jag tabletten för att det blev för jobbigt.
    Men i alla fall så denna känsla som jag får i samband med lugnet skrämmer mig, då söker jag efter dessa destuktiva tankar för att bekräfta mig att jag reagerar rätt alltså med ångest. Då tror jag att allt är som det ska jag ska liksom känna ångest. Jag kollar min kropp hur den reagerar och då medvetet söker jag mig till dessa tankar, det är så jobbigt det gör nästan ont. Jag är på hög varv  och scannar mig hela tiden och känner efter om mina känslor finns kvar. Man vill inte bli känslokall.
    Nu vet jag inte vilken sort av tankar som du hade, så jag har en fråga ang hur du reagerade på detta att tabletten fått dig att må bättre och att tankarna bara försvann?
    Det är så komiskt egentligen för att man tar hjälpen (tabletten) som ska få en att må bra men när det väl kommer så blir man skrämd. Det kommer en känsla som kroppen inte känner igen, då ångesten var en livstil.
    Hoppas att du förstår vad jag menar, det är så rörligt i mitt huvud just nu. Kniepigt :)
    Har svårt att sova pga detta.

    Tack på förhand.
  • Aziris
    hurrycane skrev 2011-02-21 11:17:29 följande:
    Hej och tack för svaret :) Vad underbart att det finns folk som vill hjälpa till :)

    Jo, jag har några specifika frågor, och hoppas att du kan hjälpa mig.
    Det är så här att mina tankar och ångesten börjar ge sig och då får jag panik för detta. Jag har alltid levt med en viss oro och ångest i hela mitt liv och nu tar jag tabletten för att det blev för jobbigt.
    Men i alla fall så denna känsla som jag får i samband med lugnet skrämmer mig, då söker jag efter dessa destuktiva tankar för att bekräfta mig att jag reagerar rätt alltså med ångest. Då tror jag att allt är som det ska jag ska liksom känna ångest. Jag kollar min kropp hur den reagerar och då medvetet söker jag mig till dessa tankar, det är så jobbigt det gör nästan ont. Jag är på hög varv  och scannar mig hela tiden och känner efter om mina känslor finns kvar. Man vill inte bli känslokall.
    Nu vet jag inte vilken sort av tankar som du hade, så jag har en fråga ang hur du reagerade på detta att tabletten fått dig att må bättre och att tankarna bara försvann?
    Det är så komiskt egentligen för att man tar hjälpen (tabletten) som ska få en att må bra men när det väl kommer så blir man skrämd. Det kommer en känsla som kroppen inte känner igen, då ångesten var en livstil.
    Hoppas att du förstår vad jag menar, det är så rörligt i mitt huvud just nu. Kniepigt :)
    Har svårt att sova pga detta.

    Tack på förhand.
    Jag vet precis vad du menar! Jag hade levt med depression och ångest i 8år innan jag började med sertralinet, och när jag inte reagerade på saker som jag brukade blev jag rädd och orolig vilket innan tabletterna ledde till ångest, men det gjorde det ju inte nu.

    Jag fick tippset att försöka ta det lugnt och ge mig själv tid att lära känna mig själv och hur jag mådde och reagerade på sertralin. För tankar och reaktioner ändras och det är svårt att hänga med. Mitt bästa råd till dig är att försöka fokucera på dina nya känslor och reaktioner i olika situationer, för då kommer du märka att du absolut inte är känslokall, utan att du har ett helt nytt register med känslor som du inte utforskat och lärt dig tolka än eftersom de har varit gämda av ångest och andra tankar.

    Jag hoppas att du blev lite klokare, annar är då väldigt välkommen att fråga igen! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (liten prick)

    Hoppar på här! Jag har börjat med Sertralin för 3veckor sedan mot tvångstankar/Förllossningsdepp/GAD. Har börjat fundera på om jag kommer att beöva höja dosen, läkaren sa att han aldrig gett mer än normal dos. Tycker medicinen har funkat bra hittills, men tror att jag kankse skulle behöva större dos för att få mer effekt. Den har hjälpt mot den fagliga ångesten. Tvångstankarna är kvar, men man kanske inte kan räkna med att de förvinner.

  • Anonym (liten prick)

    Aziris: Var det din läkare som valde att höja dosen eller fick du ligga på själv? Märkte du stor skillnad när du gick upp till 100mg?

  • Anonym (liten prick)

    TS, jag hade rinn i ena ögat men det försvann efter någon vecka, likaså magproblemen.

  • Anonym (A)

    Kände inte heller av någon effekt de första veckorna, men de hjälper sen! Glad Hade även lite insomningsproblem, muntorrhet och myrkrypningar i kroppen - men det är putsväckborta nu.

  • Aziris
    Anonym (liten prick) skrev 2011-02-23 18:25:09 följande:
    Aziris: Var det din läkare som valde att höja dosen eller fick du ligga på själv? Märkte du stor skillnad när du gick upp till 100mg?
    Min läkare tyckte att jag skulle börja på 25mg i en vecka sen öka till 50mg. Mådde sådär på 50mg, kände fortfarande av ångesten. Jag ringde helt enkelt till min läkare och förklarade och hon var jätte bra att prata med och vi kom fram till att jag kunde höja till 100mg. Och om jag ville sänka själv var det bara att göra det. Jag fick mycket "frihet" gällande dosen så att säga.

    När jag gick upp till 100mg så försvan ångesten nästan på en gång. Var lite "luddig" i huvudetförsta veckan men sen mådde jag jättebra! Lite läskigt nu att sluta, men vil inte riskera något med bebisen fast man kan äta Sertralin under en graviditet.
  • Anonym (liten prick)

    Astarte: Hur stor dos åt du för att få effekt på tvångstankarna?

  • ankriddaren

    Hej!
    Jag började ta Sertralin för snart 3 veckor sen för jag lider av tvångstankar och depression. Jag har tagit zoloft/sertralin förut men när jag sen långsamt slutat med dem har jag några månader senare drabbats av tunga depressioner igen.
    Nu har jag bestämt mig för att ta medicinen resten av livet, på samma sätt som en diabetiker behöver sitt dagliga insulin resten av livet. 

    Hursomhelst - jag oroar mig ständigt och sover dåligt men känner ändå att medicinen har börjat verka för jag börjar inte gråta lika lätt och tvångstankarna har dämpats något snäpp. De finns fortfarande kvar men det är lite som att man börjar få perspektiv på dem - att de kanske inte är så farliga som man inbillar sig.

    Jag hoppas i alla fall att allt ska kännas bättre ju fler veckor som går. Jag äter 100 mg - och har förutom medicinen fått tid för samtalsterapi/krissamtal.
    Jag håller tummarna för ett lyckligare liv - både för mig själv och alla ni andra som påbörjat medicineringen :)

  • Anonym (Minna)

    Hej jag har en fråga, Har precis börjat med setralin mot tvångstankar o tvångshandlingar känns som att ingen eller inget kommer kunna hjälpa mig   Är de någon som har tagit medicinen som vet  om det hjälper och om man kände att man bara inte behövde tänka tvången efter medicineringen, eller hur kändes de:)

Svar på tråden Erfrenhet av Sertralin? tvångstankar någon vet?