• SajSajFT

    Du som adopterat barn ålder 5+

    Jag har en fråga till er som adopterat ett barn på 5år eller äldre.

    Hur har det gått med vardagen sen barnet kom till er?

    EXEMPELFRÅGOR:
    Har det uppstått komplikationer?
    Hur har det gått med språket för er och barnet?
    Hur gick det med dagis/skola?
    Har det blivit bråk mellan er och barnet och hur har barnet uppfört sig mot er och andra?

  • Svar på tråden Du som adopterat barn ålder 5+
  • JanaLiiN

    Det man kan säga om sen adoption generellt: om barnet haft tillfälle att knyta an till någon vårdare innan 7 månaders ålder finns bättre förutsättningar. Sedan beror det också på vad barnet varit med om för övrigt, naturligtvis.
    I studier har man sett att adopterade konsumerar betydligt mer psykiatri än andra (dvs de mår statisktiskt sett inte så bra).
    Adoption är en positiv sak men inte alltid så enkelt.

  • en glad
    JanaLiiN skrev 2011-02-19 15:02:40 följande:
    Det man kan säga om sen adoption generellt: om barnet haft tillfälle att knyta an till någon vårdare innan 7 månaders ålder finns bättre förutsättningar. Sedan beror det också på vad barnet varit med om för övrigt, naturligtvis.
    I studier har man sett att adopterade konsumerar betydligt mer psykiatri än andra (dvs de mår statisktiskt sett inte så bra).
    Adoption är en positiv sak men inte alltid så enkelt.
    Och de som oftast förekommer i register t.ex. vård i oliks former, är de som adopterats som lite äldre ...
    Källa: Lindblad, Vinnerljung och Hjerns forskning
  • Renesmee
    JanaLiiN skrev 2011-02-19 15:02:40 följande:
    Det man kan säga om sen adoption generellt: om barnet haft tillfälle att knyta an till någon vårdare innan 7 månaders ålder finns bättre förutsättningar. Sedan beror det också på vad barnet varit med om för övrigt, naturligtvis.
    I studier har man sett att adopterade konsumerar betydligt mer psykiatri än andra (dvs de mår statisktiskt sett inte så bra).
    Adoption är en positiv sak men inte alltid så enkelt.
    Det är INTE så bra att dom får anknutning till någon innan 7 månaders ålder..för då fpr dom ju bara YTTERLIGARE en seperation. Så det är INGET positivit med det.
    Adoption är positivt för dom som har turen att komma till en bra familj som kan läka dom själsliga såren. Annars är adoption ett rent lyxigt helvete.
  • Zeitgeist
    Renesmee skrev 2011-02-19 15:59:06 följande:
    Det är INTE så bra att dom får anknutning till någon innan 7 månaders ålder..för då fpr dom ju bara YTTERLIGARE en seperation. Så det är INGET positivit med det.
    Adoption är positivt för dom som har turen att komma till en bra familj som kan läka dom själsliga såren. Annars är adoption ett rent lyxigt helvete.
    Det finns säkerligen olika uppfattningar om detta, men enligt bl.a. de barnpsykologer jag har pratat med visar forskningen att det är bättre att barnet har knutit an och förlorat någon än att barnet aldrig har fått lära sig att knyta an.
  • Renesmee
    Zeitgeist skrev 2011-02-19 16:52:30 följande:
    Det finns säkerligen olika uppfattningar om detta, men enligt bl.a. de barnpsykologer jag har pratat med visar forskningen att det är bättre att barnet har knutit an och förlorat någon än att barnet aldrig har fått lära sig att knyta an.
    men lille du, barnet knyter an redan i magen. det går den inte miste om så att säga.
    Den har redan ett band till sin mamma. Och det bryts. Så ett barn kommer aldrig utan anknytning. men desto fler famnar den går mellan desto mer skador får barnet.
  • Renesmee

    jo vill säga det med,,läste det på någons blogg att barn inte knyter an fören dom är 6 månader. JAg höll på att spy..
    Barnet ligger i sin mammas mage i 9 månader. Barnet kan redan då känna och höra.
    Hjärtslagen, mammans röst. Redan precis efter förlossning kan barnet urskilja vem som är "mamman"...
    vems famn den är i.
    Det är så logiskt att det är helt ofattbart att folk inte fattar det.
    tragiskt så lite kunskap folk har om barnet absolut tidigaste minuter i livet.
    fy fan säger jag bara.

  • Queenie70
    Renesmee skrev 2011-02-19 15:59:06 följande:
    Det är INTE så bra att dom får anknutning till någon innan 7 månaders ålder..för då fpr dom ju bara YTTERLIGARE en seperation. Så det är INGET positivit med det.
    Adoption är positivt för dom som har turen att komma till en bra familj som kan läka dom själsliga såren. Annars är adoption ett rent lyxigt helvete.
    Det låter väldigt konstigt för mig. Självklart måste det ha varit bättre att kunnat knyta an och "lära sig" vad en anknytning innebär, än att ha fått ligga som spädbarn UTAN några meningsfulla anknytningspersoner. DET lär vara betydligt mer skadligt än att ha fått utsättas för en separation. En separationsupplevelse kan helas, men det är nog betydligt svårare att hela de känslomässiga skador som ett spädbarn ådrar sig utan att ha fått en anknytningsperson.
  • en glad
    Renesmee skrev 2011-02-19 15:59:06 följande:
    Det är INTE så bra att dom får anknutning till någon innan 7 månaders ålder..för då fpr dom ju bara YTTERLIGARE en seperation. Så det är INGET positivit med det.
    Adoption är positivt för dom som har turen att komma till en bra familj som kan läka dom själsliga såren. Annars är adoption ett rent lyxigt helvete.
    Det finns knappast någon levande 7 månaders bebis som inte knutit an till någon person på ett bra eller dåligt sätt! Bebisar kan nämligen inte låta bli att knyta an till sin vårdare - det är inbyggt i deras genetiska överlevnadskod. Däremot kan ju förstås anknytningen ha olika kvalitet och ju fler desorganiserade anknytningsmönster/separationer desto sämre förmåga till ny trygg anknytning är den absoluta grundregeln .... En tidig god, trygg anknytning gör nya trygga anknytningar möjliga (däremot vet jag inte vilken forskning "7-månadersgränsen" som anges i inlägget är hämtad ifrån?)
  • Sanza
    Renesmee skrev 2011-02-19 15:59:06 följande:
    Det är INTE så bra att dom får anknutning till någon innan 7 månaders ålder..för då fpr dom ju bara YTTERLIGARE en seperation. Så det är INGET positivit med det.
    Adoption är positivt för dom som har turen att komma till en bra familj som kan läka dom själsliga såren. Annars är adoption ett rent lyxigt helvete.
    All forskning talar för att möjlighet till tidig, positiv anknytning underlättar senare anknytning om man byter vårdnadshavare. Och visst är separetioner skadliga och kan ge spår för livet, men brist på anknytning ger djupare och mer svårläkta skador. Så där har du fel.

    Och sen kan man ju bara hoppas att alla av adoptivbarn kommer till bra familjer som kan hjälpa till att läka de själsliga såren. Som adoptivförälder kan jag säga att jag ser det som mitt absolut viktigaste uppdrag, att hjälpa mitt barn att läka och växa upp till en så hel människa han bara kan efter ett antal tidiga separationer.

    Det krävs mer av adoptivföräldrar. Tyvärr får man inte så mycket förberedelse och stöd som jag tror att många faktiskt skulle behöva. Det är nog bättre idag än för 30 år sen men det är en bra bit kvar att gå. På de flesta håll får man faktiskt mycket sämre stöd som nybliven adoptivförälder än nybliven bioförälder. 
  • en glad
    Sanza skrev 2011-02-19 22:59:33 följande:
    All forskning talar för att möjlighet till tidig, positiv anknytning underlättar senare anknytning om man byter vårdnadshavare. Och visst är separetioner skadliga och kan ge spår för livet, men brist på anknytning ger djupare och mer svårläkta skador. Så där har du fel.

    Och sen kan man ju bara hoppas att alla av adoptivbarn kommer till bra familjer som kan hjälpa till att läka de själsliga såren. Som adoptivförälder kan jag säga att jag ser det som mitt absolut viktigaste uppdrag, att hjälpa mitt barn att läka och växa upp till en så hel människa han bara kan efter ett antal tidiga separationer.

    Det krävs mer av adoptivföräldrar. Tyvärr får man inte så mycket förberedelse och stöd som jag tror att många faktiskt skulle behöva. Det är nog bättre idag än för 30 år sen men det är en bra bit kvar att gå. På de flesta håll får man faktiskt mycket sämre stöd som nybliven adoptivförälder än nybliven bioförälder. 
    Jag tror det är svårt för dem som anordnar föräldrautbildningar att hitta rätt nivå. För mycket problematiserande förberedelse kritiseras av deltagarna och för lite kan innebära att man, som du, säger att man blir för dåligt förberedd på det "krävande föräldrauppdraget"
Svar på tråden Du som adopterat barn ålder 5+