Någon som har koll på lunginflammation? Vårdpersonal eller erfaren?
Jag har några funderingar om lunginflammation. Först måste jag säga att jag har varit till läkare och fått penicillin som verkar fungera (ätit 2 dagar hittills) och på måndag ska jag tillbaka och lämna nya prover. Så ingen behöver skriva att jag ska kontakta sjukvården.
Min fråga är var lunginflammation kommer ifrån. Finns bakterierna alltid i luften omkring oss eller har man otur om man råkar få i sig pneumokocker när man är förkyld? I mitt fall undrar jag också om bakterierna kan "gömma" sig i lungan och bli aktiva när man är förkyld.
I början av november hade jag en lunginflammation som var ganska mild. Jag var förkyld men kunde vara uppe och röra mig. Men jag blev inte bättre och så fick jag ont inne i bröstet på en sidan. Jag åkte till akuten och fick kåvepenin och hostmedicin. Kåvepeninet fungerade suveränt och jag var pigg igen inom ett par dagar. Sedan dess har jag känt mig jättefrisk! I januari gjorde jag en lungröntgen som visade att en lungblåsa inte var luftfylld. Läkaren sa till mig att blåsa med sugrör i ett vattenglas för att få motstånd och pressa ut lungblåsan. I övrigt fick jag inga instruktioner och sjukvårdsrådgivningen sa till mig att leva som vanligt och träna som jag ville.
I onsdags för en vecka sedan blev jag förkyld. Jag fick ont i halsen och så småningom feber. Det kändes som en vanlig förkylning men i lördags för en vecka sedan bröt helvetet ut. Jag fick hög feber och frossa och kunde bara ligga ner och det gjorde ont i lungan på samma sätt som förra gången. Jag gick till läkaren direkt men jag var bortrest förra veckan så det blev en jourläkare som gav mig penicillin (kåvepenin igen) och sa att jag skulle gå till vc på måndagen. På måndag morgon var jag där och de konstaterade en ny lunginflammation. Eftersom jag hade ätit kåvepenin i tre dagar och fortfarande var dålig så bytte de till doxyferm.
Jag har legat hemma hela veckan och mått skitdåligt, knappt kommit ur sängen. I torsdags var jag till läkare igen för jag borde bli bättre av antibiotika. Snabbsänkan var fortfarande > 160 så de bytte medicin till spectramox. Nu mår jag bättre och febern har sjunkit men jag är fortfarande sjuk. Jag hoppas att det fortsätter åt rätt håll.
Jag funderar på om bakterierna har varit inkapslade i lungan och blivit aktiva när jag var sjuk förra helgen. Det var verkligen explosionsartat förlopp när jag blev sjuk och sedan fick jag byta antibiotika två gånger innan jag fick spectramox som förhoppningsvis hjälper. Kan bakterierna gömma sig så?