• Loloppan

Sjunker magen alltid innan förlossning?

Jag är i vecka 38, nästan 39, och min mage ligger fortfarande högt. Betyder detta att det är långt kvar till förlossning? Är det alltid så att magen sjunker betydligt innan förlossning? Någon som varit med om att magen stod högt ända fram till förlossning?

• Svar på tråden Sjunker magen alltid innan förlossning?
  • viseversa

Jag är i v 40+0 idag och min unge är INTE fixerad så mao så har magen itne skunkit ner=(. Så nej den skunker inte alltid. 

• Petra123

Med mitt första barn, så upplevde jag det som att han hela tiden satt uppe vid revbenen och tryckte, fast han var fixerad redan i v 37. Denna gången känner jag att jag har lättare att sitta och andas (speciellt om nätterna), och känner att magen är längre ner, plus att det ser helt annorlunda ut nu rent fysiskt än från förra gången. Jag tror inte att magen sjunker alla gånger, nej.

• Loloppan

Tack för svar. Nu var det 1½ vecka sedan jag var hos BM, men då var lilla inte fixerad utan fullt rörlig, dock med huvudet ner. Sedan dess har jag inte känt att hon skulle ha fixerat sig heller, har ju läst att det ilar och gör ont när dom gör det... Hoppas ju förstås på att slippa gå över Glad

• viseversa
    Loloppan skrev 2011-02-19 17:49:36 följande:
    Tack för svar. Nu var det 1½ vecka sedan jag var hos BM, men då var lilla inte fixerad utan fullt rörlig, dock med huvudet ner. Sedan dess har jag inte känt att hon skulle ha fixerat sig heller, har ju läst att det ilar och gör ont när dom gör det... Hoppas ju förstås på att slippa gå över Glad
    På mig har det ilat och gjort ont till och från i flera veckor. men han är fortfarande fullt rörlig så jag tvivlar på om han komemr fixera sig innan förlossningen=(
  • MansonDust

Nej. Mitt andra barn kom i v 36+1 & låg fortfarande högt i magen på förlossningen, tills vattnet gick.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • viseversa
    MansonDust skrev 2011-02-19 17:51:47 följande:
    Nej. Mitt andra barn kom i v 36+1 & låg fortfarande högt i magen på förlossningen, tills vattnet gick.
    Var du tvungen att ligga ner när vattnet gick? Med tanke på att navelsträngen kan koma i kläm? Jag har hört olika bud själv och är lite nojjig nu när lillkillen ligger väldigt högt och förlossningen kan sätta igång när som helst!
  • MansonDust
    viseversa skrev 2011-02-19 17:53:07 följande:
    Var du tvungen att ligga ner när vattnet gick? Med tanke på att navelsträngen kan koma i kläm? Jag har hört olika bud själv och är lite nojjig nu när lillkillen ligger väldigt högt och förlossningen kan sätta igång när som helst!
    Jag har också hört det, men det var inget som jag tänkte på då eftersom att jag kom in med blödning & oregelbundna värkar. 40 min innan hon föddes så tog de hål på vattnet, så då låg jag redan ner. Annars vette tusan.. fixerad var hon ej, men ruckbar. Jag låg ner en hel del hemma innan dock, för jag trodde att moderkakan höll på att lossna pga blödningen..
  • viseversa
    MansonDust skrev 2011-02-19 17:56:08 följande:
    Jag har också hört det, men det var inget som jag tänkte på då eftersom att jag kom in med blödning & oregelbundna värkar. 40 min innan hon föddes så tog de hål på vattnet, så då låg jag redan ner. Annars vette tusan.. fixerad var hon ej, men ruckbar. Jag låg ner en hel del hemma innan dock, för jag trodde att moderkakan höll på att lossna pga blödningen..
    Aha jag förstår. Måste varit vädigt läskigt att blöda så mycket. Tur attd et gick bra för er båda=). min unge är fullt rörlig än. Är i v 40+0 nu så jag tvivlar starkt på att han kommer fixera sig innan! Får hoppas det börjar med värkar för då behöver man itne oroa sig för navelsträng i kläm iallafall!
  • MansonDust
    viseversa skrev 2011-02-19 17:59:45 följande:
    Aha jag förstår. Måste varit vädigt läskigt att blöda så mycket. Tur attd et gick bra för er båda=). min unge är fullt rörlig än. Är i v 40+0 nu så jag tvivlar starkt på att han kommer fixera sig innan! Får hoppas det börjar med värkar för då behöver man itne oroa sig för navelsträng i kläm iallafall!
    Ja det var tur. Var en teckenblödning antar jag, för de kollade med UL osv innan & det var ingen fara. Men man kan ju nojja en del, blödning i v 36 är man inte beredd på direkt.

Det är bara min första som fixerade sig, då gick vattnet först. Andra med blödning & tredje med värkar (& vattnet gick på sjukhusparkeringen, haha). Så vi får se denna gång då.
  • viseversa
    MansonDust skrev 2011-02-19 18:07:13 följande:
    Ja det var tur. Var en teckenblödning antar jag, för de kollade med UL osv innan & det var ingen fara. Men man kan ju nojja en del, blödning i v 36 är man inte beredd på direkt.

Det är bara min första som fixerade sig, då gick vattnet först. Andra med blödning & tredje med värkar (& vattnet gick på sjukhusparkeringen, haha). Så vi får se denna gång då.
    jag har också en unge född i v 36(36+0) och ja man var lite snopen när det satte igång. Satt och åt middag hos pappa då=). Men det gick bra iallafall=). Alla mina förlossningar(alla 2ha,ha) har börjat med värkar så jag hoppas på det även denna gång. Däremot har jag aldrig gått över förut och nu är jag på bf+1 idag vilket inte känns så kul=(. 
  • Finesse

Det spelar nog ingen roll.. min bebis har varit fixerad sen v.35-36 nångång och magen är snart nere vid knäna Jag är på bf+3 idag å bebisen har nog inte tänkt sig ut än på ett tag iaf.. så som sagt.. jag tror inte det spelar någon som helst roll om magen är långt ner eller högt upp..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Jordgubbarmeglass

Min kille i magen har varit fixerad sen v 32 och på mig känns det inte som magen har sjunkit ännu ( v 36+4 nu).
    Det känns som han fortfarande ligger och försöker sparka ut lungor och revben så jag kan spotta ut dom

Ilar gör det på mig med.
    Dagligen... Och vissa gånger gör det RIKTIGT ont.

Men ingen bebis på G inte...

• MansonDust
    viseversa skrev 2011-02-19 18:11:25 följande:
    jag har också en unge född i v 36(36+0) och ja man var lite snopen när det satte igång. Satt och åt middag hos pappa då=). Men det gick bra iallafall=). Alla mina förlossningar(alla 2ha,ha) har börjat med värkar så jag hoppas på det även denna gång. Däremot har jag aldrig gått över förut och nu är jag på bf+1 idag vilket inte känns så kul=(. 
    Vad kul att höra, för mig alltså.. jag har aldrig gått över heller med mina, längsta jag gått är till 38+2. Så jag HOPPAS på att få gå till BF denna gång.. vill, vill! Få tröttna på magen liksom!! Jag VILL gå över tiden.
  • viseversa
    MansonDust skrev 2011-02-19 20:22:15 följande:
    Vad kul att höra, för mig alltså.. jag har aldrig gått över heller med mina, längsta jag gått är till 38+2. Så jag HOPPAS på att få gå till BF denna gång.. vill, vill! Få tröttna på magen liksom!! Jag VILL gå över tiden.
    Ha,ha håller tummarna för att du får gå över MINST en vecka denna gång då=).
  • MansonDust
    viseversa skrev 2011-02-20 08:35:29 följande:
    Ha,ha håller tummarna för att du får gå över MINST en vecka denna gång då=).

Tack!
  • viseversa
    Annaa1988 skrev 2011-02-20 10:43:58 följande:
    Japp, min mage satt högt enda fram till dagen då jag fick värkar på 40+3, först då blev dottern fixerad och föddes på 40+4, det vill säga dagen efter.
    Hoppas min lilla fixerar sig just innan förlossningen också då. Är som sagt orolig att navelsträngen ska komma ikläm om det börjar när han itne är fixerad alls=(
  • Annaa1988
    viseversa skrev 2011-02-20 11:26:19 följande:
    Hoppas min lilla fixerar sig just innan förlossningen också då. Är som sagt orolig att navelsträngen ska komma ikläm om det börjar när han itne är fixerad alls=(
    För mig gick inte vattnet, utan förlossningen startade med värkar så jag slapp vara livrädd efter att vattnet gått.
    Jag fick ju också höra på mitt sista BM besök att hon inte var fixerad och att om vattnet gick skulle jag ligga ner.
  • J W
    viseversa skrev 2011-02-19 17:53:07 följande:
    Min andra låg högt och var rörlig hela tiden...¨Fick order av både min vanliga barnmorska och läkare+bm på förlossningen att lägga mig ner och ringa ambulans om vattnet skulle gå.

Är det ruckbart är huvudet långt nere och man behöver inte lägga sig ner, sa min bm.
Svar på tråden Sjunker magen alltid innan förlossning?