• jagoduoentill

glykos vs glukos???????

jag är ute efter något som man penslar på frukten på en tårta exempelvis för att dem ska hålla sig fräsha o glänsa sådär fint ni vet :)

nån som kan hjälpa mig och vet vad det är jag är ute efter? 

• Svar på tråden glykos vs glukos???????
  • Trinity78

Glykos och glukos är samma sak och är en tjock, sirapsliknande smet man gör bl.a. godis med. Det är nog inte det du tänker på. Tyvärr vet jag inte vad det heter som du letar efter.

Reproductively challenged
  • fru edinge

Kan vara ute och paddlar nu, men det du menar, e det inte det man köper på Apoteket..köpte det där förr, när jag glaserade äpple till julgodis..

• Mossagti
    jagoduoentill skrev 2011-02-19 21:52:52 följande:
    vad heter den gelen??
    Gelé görs av en vätska (vatten, saft, juice etc) som man sedan får att stelna med hjälp av gelatin. Vill du inte göra egen gelé kan du antingen köpa egen gelé på burk som du sedan smälter försiktigt tills den blir flytande. Låt sedan halvstelna innan du skedar på gelén på tårtan.

Du kan också köpa gelépulver från till exempel Jotis Det är färdiga smaksatta gelémixer. Kostar under en tia.
  • Queequeg

Man kan också pensla med lite apriksomarmelad som man först har värmt upp , det gör att bären blir glansiga

• Primrose
    Queequeg skrev 2011-02-20 11:33:03 följande:
    Man kan också pensla med lite apriksomarmelad som man först har värmt upp , det gör att bären blir glansiga
    Ja, det är ett bra tips!
  • mammatill6

Det är inte samma sak, glykos är en tjockare variant av glukos. Som glukossirap . Är nog det du far efter.

Svar på tråden glykos vs glukos???????