• Charlotte1987

Feber, diarré, kräkningar...

Min lilla skrutt på 7 mån har de senaste 3 dagarna haft både feber, diarré och kräkningar. Kräkningarna är dock inte mycket, 3 gånger igår/inatt och 1 gång idag. Hon är slöare och tröttare än vanligt. Jag ammar inte utan hon får ersättning på morgonen, gröt till lunch och burkmat till middag och sen ersättning på kvällen igen. Det har hon ätit ungefär hälften av vad hon brukar äta annars.
    Jag har haft en liten flaska med vatten som hon har druckit av då och då och hon brukar faktiskt inte dricka vatten annars så hon verkar turstig.
    Är det något jag kan göra för henne förutom att trösta när hon är ledsen?
    Jag har läst om vätskeersättning men det står att det ska vara salt och socker i det, är det verkligen bra på en 7 månaders? Då tänker jag främst på saltet.

Usch det är så hemskt att se mitt lilla barn må så dåligt.
    Mitt första barn också så jag har verkligen ingen aning om vad man ska göra..
    När bör man kontakta sjukvårdsupl eller bvc?

Ge mig alla råd ni har!

• Svar på tråden Feber, diarré, kräkningar...
  • HaBaNiTa

Ge henne saft teskedsvis ca 1tsk varje kvart eller ännu bättre kamomill te med lite socker i teskedsvis kamomill har naturlig antibiotika i sig och läker magsjuka snabbare men kom ihåg att bara ge henne teskedsvis tills hon slutar kräkas helt och slutar vara så lös i magen så att det rinner igenom. Öka därefter till 2tsk varje kvart osv! Lycka till och hoppas hon snart blir frisk!

• madde10

Kan du inte pröva att ringa sjukvårdsupplysningen? Värt ett försök kanske.  Dom brukar kunna säga om detta är normalt eller om man ska gå vidare med detta.  Man kan ju bara spekulera i vad det är.Tredagarsfebern , tänder eller så. 
    Hoppas det blir bättre snart!

• Winglur

Se till att hon inte blir uttorkad! Små barn blir snabbt uttorkade så ge mycket vätska.
    Det ska väl finnas vätskeersättning för barn under året? Ska kolla det.
    Sen tycker jag att du ska ringa sjukvårdsupplysningen som kan ge dig bra råd.
    Febernedsättande kan du också ge.
    Ipren finns från 6 månader, och  alvedon från 3.

• Winglur

Det här hittade jag på vårdguiden.se 

"Till barn ska du välja apotekens färdigblandade vätskeersättning och undvika att ge hemgjord vätskeersättning. Om blandningen inte blir exakt korrekt finns det risk för att salthalten kan bli för hög.

Det viktigaste är att barnet får i sig vätska. Om det absolut inte går att få i barnet vätskeersättning kan du prova att med tesked ge saft eller annan dryck som barnet tycker om.

När det gäller barn kan det ibland vara svårt att få i dem vätska över huvudtaget så försök med det som fungerar. Håll barnet under uppsikt och håll koll på barnets allmäntillstånd."

• lillaknas

Vätskeersättning ska man ge om barnen förlorar mycket vätska.
    Salt måste tillföras till kroppen då man förlorar mycekt när man kräks, sockret är till för att lättare ta upp saltet.

Vätskeersättning finns inte att köpa (där jag bor iaf) utan det finns ett recept på 1177.

Jag skulle ringa 1177 om jag var orolig.

Våran dotter fick kräksjukan i lördags förra veckan, hon har fortfarande diaree och äter dåligt.
    Men vi ger ersättning och erbjuder mycket vätska.

Vi gav saft och ersättning på sked var 5e min.

Nu så äter hon men har inte samma aptit, men det beror nog på tanden som är på väg upp. Men pga febern hade jag nog ringt till 1177.

Kissar hon?

• Charlotte1987

Oo tack för alla svar!
    Ja jag ska nog ringa sjukvårdsupplysningen faktiskt. Lika bra att fråga där.
    Hon kissar iaf och när hon "bajsar" så kommer det mest vätska. Så hon förlorar väl mycket vätska.
    Men hur kommer dte sig at man inte bara kan ge vatten om det är vätska hon behöver? Det behövs väl kanske mer grejjer iof.
    Men jag ska som sagt ringa och höra vad de säger.
    Tack!!

Svar på tråden Feber, diarré, kräkningar...