• Anonym

Ni som varit långtidssjukskrivna och börjat arbetsträna...

...ja, hur har det gått?

Jag har varit sjukskriven i många år och för ca tre veckor sedan började jag arbetsträna. Det har varit en stor omställning och stundtals väldigt jobbigt, men eftersom det ännu bara är två timmar om dagen så har jag ändå bitit ihop och lyckats ta mig igenom dessa tre första veckor. Det har t o m kännts ganska bra stundtals. Som om jag är på väg liksom.

MEN...nu ikväll har jag haft såna känningar av panikångest. Har genom åren lidit av svårt panikångest men blivit mycket, mycket bättre med hjälp av medicin. Men nu, för första gången på över ett år, sitter jag här och känner mig mer och mer som jag gjorde innan jag åt medicin.

Är det kört nu? KOmmer jag aldrig att klara av att arbeta? Eller är det kanske så att jag behöver höja dosen på min medicin. Tror ni det skulle kunna hjälpa? Svårt för er att veta, såklart. Får ta och ringa VC och boka en läkartid.

Men jag blir så ledsen. Orkar inte börja må dåligt igen.

NI andra som har arbetstränat, hur gick det? Hur länge arbetstränade ni och förändrades er hälsa under arbetsträningen. Isåfall till det sämre eller bättre?

Har så många tankar och orosmoln just nu...

• Svar på tråden Ni som varit långtidssjukskrivna och börjat arbetsträna...
  • Anonym (Kram)

Jag har arbetstränat efter att ha varit sjukskriven flera år p g a depression och tvångssyndrom. Fördelen för mig var att jag träffade en människa på en arbetsförmågebedömning innan och hon var suverän, visade sig att hon skulle byta arbetsplats och jag fick henne som handledare där (det var min första och hittills enda arbetsträningsplats). Mycket tack vare henne blev det en suverän upplevelse, såpass att jag tränade upp mig till 50 % arbetsförmåga på 1,5 år.

Nu kunde jag av vissa anledningar inte vara kvar (vill inte skriva för detaljerat här då det finns en del som känner mig och jag är skraj för att bli avslöjad) men hursomhelst är tanken att jag ska ut på ett nytt ställe efter att ha varit hemma ett bra tag och nu känns det mindre bra, ska få stöd av SIUS-konsulenter genom Arbetsförmedlingen.

Skulle verkligen vilja råda dig att söka läkare snarast och berätta så mycket du bara kan samt höra om du kan få kontakt med någon psykolog eller kurator som kan hjälpa dig med ångesten.

Skickar en hög med styrkekramar och hoppas det ordnar sig!

• Anonym

Tack så mycket för ditt svar..

Jag kommer "bara" att kunna arbetsträna till aug för sedan går min sjukersättning ut och då kommer jag tydligen att avsluta kontakten med fk och arbetsförmedlingen. Usch, känner mig så stressad inför detta, vet inte hur vi ska få ekonomin att gå ihop utan min ersättning. Jag har ingen A-kassa heller. Kommer ha noll kr i inkomst from augusti    Därför blir jag extra orolig nu när jag börjar på sämre igen... lär ju inte fixa att söka "riktigt" jobb när jag knappt klarar två timmar om dagen....

• Anonym (Kram)
    Anonym skrev 2011-02-20 00:21:39 följande:
    Tack så mycket för ditt svar..

Jag kommer "bara" att kunna arbetsträna till aug för sedan går min sjukersättning ut och då kommer jag tydligen att avsluta kontakten med fk och arbetsförmedlingen. Usch, känner mig så stressad inför detta, vet inte hur vi ska få ekonomin att gå ihop utan min ersättning. Jag har ingen A-kassa heller. Kommer ha noll kr i inkomst from augusti    Därför blir jag extra orolig nu när jag börjar på sämre igen... lär ju inte fixa att söka "riktigt" jobb när jag knappt klarar två timmar om dagen....
    Jag kommer också snart bli av med sjukersättningen. Efter det blir det arbetslivsintroduktion via Arbetsförmedlingen och då har man rätt till aktivitetsstöd, även om man inte kvalificerar sig till A-kassa. Rekommenderar dig verkligen att kolla in följande sida så ska du förhoppningsvis kunna bli lite lugnare vad gäller ekonomin i alla fall:

www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Fa-extra-stod/Lamnat-sjukforsakringen.html

Om jag inte missuppfattat den texten (har skummat igenom den) så ska det finnas möjligheter då med att arbetsträna men som sagt var, läs den vad du än gör!
  • Anonym (men?)

Om man blir utförsäkrad och arbetsförmedlingen bedömer att man inte har någon arbetsförmåga går man väl tillbaka till fk och får en ny sjukskrivningsperiod? Inte fasiken blir man väl stående helt utan inkomst helt plötsligt?

• Anonym

Tack så mycket för länken... låter ju ändå lite hoppfullt ändå.

• Anonym

Jag har haft sjukersättning i några år, den allra lägsta. Har ingen SGI så sjukpenning har aldrig varit aktuellt i mitt fall. För ett tag sedan bestämde regeringen att tidbegränsad sjukersättning skulle tas bort, så nu finns det inte längre att söka. Så vad jag förstår så finns det ingen ersättning för mig att få från FK om jag inte blir frisk. För jag har svårt att tro att de skulle bevilja mig sjukpension. Vill heller inte ha sjukpension, skulle känns kört då liksom...skulle tappa hoppet om att någonsin kunna jobba igen...

• Anonym (men?)

Jag är för dåligt insatt men inte fan kan de väl sätta folk på gatan? De får kalla sina ersättningar vad de vill men det måste ju finnas hjälp att få för de som behöver det. Förstår att du inte vill bli sjukpensionerad och det är bra att du inte vill det och du borde ju få allt stöd i världen att komma igen i din takt som du klarar. Jag baxnar när jag läser sånt här, får det verkligen se ut så... Jisses. Stor kram och hoppas att det löser sig för dig!

• Anonym

Tack för kramen! Jag tror inte jag har rätt till någon ersättning efter aug i alla fall. Men man vet aldrig. Det löser sig väl alltid på något vis. OM jag har kraften och hälsan i någorlunda skick så vill jag börja studera. Kan ju alltid vara värt ett försök i alla fall...

• Anonym

Hej,

Jag var sjukskriven för en kumulativ stressreaktion med inslag av panikångest och tvångssyndrom från sommaren 2005 till sommaren 2007. Började arbetsträna i juli 2007 och den första tiden var det ungefär som du beskriver, att symptomen ökade i omfattning, men för mig la det sig efter ett tag. Några veckor kanske. Däremot var jag mycket trött och även efter 2-3 timmar kunde jag behöva ett par timmars vila när jag kom hem för att återhämta mig. Men det blev bättre och bättre.

Jag kom upp till 50% på 3 månader, sedan fick jag ytterligare arbetsträning i 4-5 månader för att hålla de 50% stabila. Då behöver jag inte längre vila efteråt.
    Därifrån började jag direkt studera på 50%, slutade arbetsträningen på fredagen och började studera på måndagen, för att jag själv kände att det var viktigt att hålla igång. I slutet av studierna (som varade ett år) var jag uppe och nosade på 75% utan större problem. Jag var lite trött på eftermiddagen.

Idag är jag helt frisk sedan 2 år, jag har inga symptom alls och sedan i höstas studerar jag på heltid på universitet.

• Anonym (ryggfia)
    Anonym (men?) skrev 2011-02-20 00:45:38 följande:
    Om man blir utförsäkrad och arbetsförmedlingen bedömer att man inte har någon arbetsförmåga går man väl tillbaka till fk och får en ny sjukskrivningsperiod? Inte fasiken blir man väl stående helt utan inkomst helt plötsligt?
    Jo! Tyvärr är det så att är man inet berättigad a-kassa eller annat så står man med skägget i brevlådan. 
    90 dagar innan man sjukskrivs igen. :( 
    Det är socbidrag som gäller efter man blivit utfärsäkrad om man inte klarar arbetslivsintroduktion eller arbetsträning eller dyl. 

Har gått hemma i mer än 5 år nu och är drygt 38 år gammal... Önskar att jag kunde arbetsträna eller jobba! Känns som man vissnar här hemma. 
  • Anonym (?)

Varför ska du ringa VC, har du ingen psykiatriker? Hur många dagar i veckan jobbar du? Du kanske behöver jobba färre dagar.

• Utanförskap

Hej! Från slutet av 2015 fick jag min arbetsträning som skulle leda mig ut i arbetslivet via Svenska kyrkan. Var där i ett halvår och de skulle hjälpa mig si o så. Beslöt mig att flytta från en liten stad till en större stad. Men idag har det blivit värre. Medicinen funkar inte. Får massa utslag om nätterna. Kan fortfarande inte sova pga. Dessa besvär. Får ingen direkt hjälp av läkaren och menar att de inte är fel på medicinen. Svullnar läppar infektion i ögat. Och läkaren hoppas att jag själv ska söka mig till arbetsträning. Har 2 handläggare. Och de ska sluta pga av olika anledningar så som resursbrist och leder till ingen vart. Var nära att få en praktikplats. Men pga av olika regler blev att jag uteblev arbetsträning. Håller på och gå in i en deprimerad period. Trött hela dagarna även fast jag ska leta arbetsträning. Men det finns ingen som vill ta emot en. Det finns inga företag som har tid , plats ork eller resurs. Vad är det för tid vi lever i nu? Så rent av så är inte livet så underbart just nu. Så om ni har tips Hur man ska gå vidare så skriv gärna här! Tacksam för svar. Och hoppas att jag har svarat er i frågan.

Svar på tråden Ni som varit långtidssjukskrivna och börjat arbetsträna...