• h34

Hur kan man rösta blått men leva rött?

Är nog inne på att det beror på något psykiskt fel, om man lever sitt liv som röd, med allt vad det innebär, men röstar blått. Men då hade jag behövt skriva i KR och det kändes inte riktigt relevant, trots allt.
    Men ändå! Något psykiskt "tjall" borde det väl ändå vara på den som lever på inte bara alla bidrag utan VILL även leva på bidrag och lever på andra?

Jag vet tre personer som samtliga röstar på Moderaterna, men är de första att leva på främst på andra, men även verkligen utnyttja bidrag. Och då menar jag att utnyttja bidrag och andra också.
    Man stämplar fastän man verkligen på alla sätt och vis kan utbilda sig.
    Man kräver att få vara sjukskriven fast man inte ens är sjuk.
    Man lever på sina föräldrar och på sina alla olika partners och vill inte arbeta, men man röstar blått ändå.

Man sitter på pojkrummet och utnyttjar föräldrarna som röstar rött och man lever gott på både föräldrarna och alla bidrag som finns, bara man slipper arbeta eller utbilda sig(man betalar inte ens hyra eller el till föräldrarna)
    Man utnyttjar sjukskrivning och a- kassa och barnbidrag och föräldrars bidrag(som veckopeng, m. m)till sina barn och man t.o.m stjäl detta av sina barn, men man röstar blått!

Tre personer som kräver av andra, som ska ha av andra, som får av andra, som utnyttjar rubbet av både samhället och sina medmänniskor, men man röstar blått!
    Hur f- n går detta ihop?
    Och något måste som sagt vara psykiskt "tjall" på dessa. För man lever på samhället och man lever på andra, såsom olika partners och man vill verkligen INTE jobba. Man ser verkligen till att ANDRA föder en.
    Men man röstar blått??

Kan någon vara så snäll att förklara detta för mig, hur en faktiskt regelrätt parasit kan rösta blått?
    Mamma, pappa har ALLTID plånboken öppen. Mamma, pappa betalar alla skulder man dragit på sig.
    Ens barns bankkonton som andra öppnat och satt in pengar på det länsar man, men man röstar blått?
    Man förskingrar och man spottar på alla dem som man vill föder sig(partners, föräldrar barn, m. fl)men man röstar blått??
    Tyvärr som sagt så finns ingen Psykologkategori i öppna forumet och hade jag postat detta i KR så hade jag säkerligen fått på tafsen.
    Så jag postar här, i Samhälle, istället.

Men visst f- n är väl min frågeställning rent psykologisk?
    Eller varför är det så ologiskt att leva som en röd men rösta som en blå??
    Levde jag så knapert och ville jag inte arbeta eller studera eller på något vis annars heller skapa mitt eget liv fastän jag är fullt frisk och KAN göra detta, så skulle väl JAG(om någon)rösta rött!?
    Men nä, här ÄR man verkligen en fullblodsparasit men man röstar blått...
    Förstår faktiskt inte det?!?!
    Tre stycken som fullt ut lever på andra, men som röstar blått??
    Kan någon förklara detta?

• Svar på tråden Hur kan man rösta blått men leva rött?
  • PerG

Jag kan inte förklara hur just de personerna tänker, men man kan faktiskt rösta på partier som inte gynnar en själv personligen t.ex. för att man är övertygad om att partiet i fråga driver en politik som är bäst för landet. Det kanske inte är så med juste dessa personerna dock...

• mandolin76

Vet inte riktigt vad du menar med att leva rött.

För mig innebär att leva rött att man gör rätt för sig genom arbete och att man solidariskt delar med sig till dem som har det sämre genom skatten.

För mig innebär att rösta rött att jag har tagit ställning till att ingen skall behöva leva på allmosor och välgörenhet för sin dagliga livsföring om man på grund av sjukdom eller andra omständigheter inte kan försörja sig själv.

Jag förstår inte varför rött har blivit det samma som att leva som en parasit på samhället. Hela det röda systemet bygger ju på att så många som möjligt skall arbeta och göra rätt för sig för att det skall fungera.

För mig innebär blått att man främst tänker på sig själv, i alla fall om jag skall utgå från de bekanta jag har som röstat blått. Jag skall inte behöva betala skatt men jag skall ha tillgång till samhällets alla förmåner. Varför skall mina skattepengar gå till lata och sjuka. Jag är ju inte sjuk så varför skall jag betala för andra, Det är bättre med privata försäkringar då vet jag ju att det går till mig och att jag får det bästa för det har jag personligen betalat för.

• h34
    PerG skrev 2011-02-19 23:57:19 följande:
    Jag kan inte förklara hur just de personerna tänker, men man kan faktiskt rösta på partier som inte gynnar en själv personligen t.ex. för att man är övertygad om att partiet i fråga driver en politik som är bäst för landet. Det kanske inte är så med juste dessa personerna dock...
    Men hur kan någon vilja att ett helt land driver en politik som minst av allt gynnar en själv och/ eller sin egen samhällsgrupp? Eller har man då kanske råd att tycka så, för att man vet att någon annan betalar åt en? I detta fallet främst föräldrarna?

I samtliga dessa tre fall är det föräldrarna som står för födkroken till sina övervuxna barn.
    T. ex person 1: Snart 50 år men ALDRIG jobbat, bara främst levt på föräldrarnas kärlek till sina barnbarn och levt på olika partners och olika bidrag och stulit sina barns vecko- och månadspeng+ länsat sina barns bankkonton och som ANDRA öppnat åt dessa. Med mera, med mera i samma stil:/
    Länsar partners bankkonton också+ andra typer av bedrägerier:/

Person 2: Spottar på sina gamla föräldrar och deras "jävla sosseröstande", men lever gott på dem i det hem de kunnat bygga upp just med "Sosse- medel". Arbetat i perioder så pass a- kassa kunnat "inkasserats" och bor gratis hemma hos sina "djävla sosse- föräldrar", ALDRIG betalat egen hyra eller egen el eller något alls som har med eget boende att göra.
    Men spottar på "röda djävlar":/

Person 3: Gold digger. Gifter sig rikt och utanför sin "klass". Bråkar sig till arvegods den är så långt ifrån att komma i närheten av men svär över den där "djävla sossepolitiken"(som den alls kunde överleva själv som barn tack vare!) för man får ju fan inte vara sjukskriven när man behöver!! Och då behöver man alltså detta för att kunna bråka om saker man inte har rätt till. Man vill arbeta halvdant men vara sjuk andra halvan bara för man behöver "vila lite"?
    Ändå röstar man blått??

Nog f- n måste detta vara psykologiskt, alltid?? Man vill vara och leka fin och något utöver sin egen samhällsklass och ffa något man verkligen inte är? För att någon anna(främst föräldrarna)betalar för det! Minst av allt detta något utav klass...
    P2 här t. ex...... den tvangs att äntligen börja arbeta nu när Alliansen tog över så gissa hur DET sved i skinnet på den:/ Men ändå, så...:/ Men vilket enormt gnäll över att måsta arbeta!! Men röstar blått och kräver av sjuka att de minsann skall släpa sig sjuka till jobbet... Men frisk på pojkrummet kan man tydligen rösta lika "friskt" också...
    P3 som sitter i ett arbetande hem och spottar på dem som bor där, som alltid klarat sig själv utan att leva som parasiter på åldriga föräldrar, vilket den själv gör. Då får man fan bita sig i tungan!!
    P1Tja, på den biter nog inte ens Alliansen är jag rädd för:/

Är det verkligen bara jag som ser något psykologiskt i detta??://
  • h34
    mandolin76 skrev 2011-02-20 00:06:55 följande:

För mig innebär att leva rött att man gör rätt för sig genom arbete och att man solidariskt delar med sig till dem som har det sämre genom skatten.

För mig innebär att rösta rött att jag har tagit ställning till att ingen skall behöva leva på allmosor och välgörenhet för sin dagliga livsföring om man på grund av sjukdom eller andra omständigheter inte kan försörja sig själv.

Jag förstår inte varför rött har blivit det samma som att leva som en parasit på samhället. Hela det röda systemet bygger ju på att så många som möjligt skall arbeta och göra rätt för sig för att det skall fungera.

För mig innebär blått att man främst tänker på sig själv, i alla fall om jag skall utgå från de bekanta jag har som röstat blått. Jag skall inte behöva betala skatt men jag skall ha tillgång till samhällets alla förmåner. Varför skall mina skattepengar gå till lata och sjuka. Jag är ju inte sjuk så varför skall jag betala för andra, Det är bättre med privata försäkringar då vet jag ju att det går till mig och att jag får det bästa för det har jag personligen betalat för.
    Jag förstår inte hur man som faktiskt parasit kan rösta blått som?
    En vanlig arbetare som faktiskt ÄR en parasit, men röstar blått? Hur går det ihop som??
    Den förlorar ju på det?? Den verkligen parasiterar men förlorar inkomst på det?
    Hur hänger DET ihop som?
  • mandolin76
    h34 skrev 2011-02-20 00:49:11 följande:
    Jag förstår inte hur man som faktiskt parasit kan rösta blått som?
    En vanlig arbetare som faktiskt ÄR en parasit, men röstar blått? Hur går det ihop som??
    Den förlorar ju på det?? Den verkligen parasiterar men förlorar inkomst på det?
    Hur hänger DET ihop som?
    Vad mednar du med att en vanlig arbetare är en parasit?

Menar du att den som jobbar på Volvo, COOP, som lärare eller sjukvårds personal parasiterar på samhället?

På vilket sätt då i så fall?

Jag har ett fåtal gånger träffat på riktiaga parasiter på samhället och dessa har i samtliga fall röstat blått och anser att alla utom just dom skall behöva jobba. En av dessa anser att hon skall ha rätt att stanna hemma för att arbetsgivare inte kan erbjuda de arbetstider hon han acceptera (9-15). Dessa personer är tack och lov i stor majoritet till dem jag träffat som slagits för att få stanna kvar på arbetsmarknaden och som hoppats på att en dag bli friska nog att kunna börja jobba igen. Flera av dessa tillhör dem som idag är utförsäkrade men för sjuka för att kunna jobba.
  • Themis
    h34 skrev 2011-02-19 23:45:25 följande:
    Är nog inne på att det beror på något psykiskt fel, om man lever sitt liv som röd, med allt vad det innebär, men röstar blått. Men då hade jag behövt skriva i KR och det kändes inte riktigt relevant, trots allt.
    Men ändå! Något psykiskt "tjall" borde det väl ändå vara på den som lever på inte bara alla bidrag utan VILL även leva på bidrag och lever på andra?

Jag vet tre personer som samtliga röstar på Moderaterna, men är de första att leva på främst på andra, men även verkligen utnyttja bidrag. Och då menar jag att utnyttja bidrag och andra också.
    Man stämplar fastän man verkligen på alla sätt och vis kan utbilda sig.
    Man kräver att få vara sjukskriven fast man inte ens är sjuk.
    Man lever på sina föräldrar och på sina alla olika partners och vill inte arbeta, men man röstar blått ändå.

Man sitter på pojkrummet och utnyttjar föräldrarna som röstar rött och man lever gott på både föräldrarna och alla bidrag som finns, bara man slipper arbeta eller utbilda sig(man betalar inte ens hyra eller el till föräldrarna)
    Man utnyttjar sjukskrivning och a- kassa och barnbidrag och föräldrars bidrag(som veckopeng, m. m)till sina barn och man t.o.m stjäl detta av sina barn, men man röstar blått!

Tre personer som kräver av andra, som ska ha av andra, som får av andra, som utnyttjar rubbet av både samhället och sina medmänniskor, men man röstar blått!
    Hur f- n går detta ihop?
    Och något måste som sagt vara psykiskt "tjall" på dessa. För man lever på samhället och man lever på andra, såsom olika partners och man vill verkligen INTE jobba. Man ser verkligen till att ANDRA föder en.
    Men man röstar blått??

Kan någon vara så snäll att förklara detta för mig, hur en faktiskt regelrätt parasit kan rösta blått?
    Mamma, pappa har ALLTID plånboken öppen. Mamma, pappa betalar alla skulder man dragit på sig.
    Ens barns bankkonton som andra öppnat och satt in pengar på det länsar man, men man röstar blått?
    Man förskingrar och man spottar på alla dem som man vill föder sig(partners, föräldrar barn, m. fl)men man röstar blått??
    Tyvärr som sagt så finns ingen Psykologkategori i öppna forumet och hade jag postat detta i KR så hade jag säkerligen fått på tafsen.
    Så jag postar här, i Samhälle, istället.

Men visst f- n är väl min frågeställning rent psykologisk?
    Eller varför är det så ologiskt att leva som en röd men rösta som en blå??
    Levde jag så knapert och ville jag inte arbeta eller studera eller på något vis annars heller skapa mitt eget liv fastän jag är fullt frisk och KAN göra detta, så skulle väl JAG(om någon)rösta rött!?
    Men nä, här ÄR man verkligen en fullblodsparasit men man röstar blått...
    Förstår faktiskt inte det?!?!
    Tre stycken som fullt ut lever på andra, men som röstar blått??
    Kan någon förklara detta?
    Märkligt, förvisso. Men exemplet känns lite ensidigt. I min vänkrets är den stora förvåningen över att killarna som arbetsglada ungdomar blev utskällda av de knallröda gubbarna på byggen, sågverk m fl arbetsplatser för att man jobbade för mycket och för fort. Det ska man inte göra, alla ska hålla samma snigeltempo och gud nåde den som inte tar frukost minst en halvtimme.

En kille blev hotad med fackklubben och avvisning från arbetsplatsen om han inte taggade ner... Obestämd

Så säkerligen finns det avarter av alla de slag.
  • Noran
    PerG skrev 2011-02-19 23:57:19 följande:
    Håller med. Jag tror dom flesta rösta efter hjärtat, inte vad som gynnar som själva.

Jag upplever att det är ganska vanligt att dom som utnyttjar systemet röstar blått för dom inser hur lätt det är att fuska och tycker egentligen att det är fel.
  • Noran
    mandolin76 skrev 2011-02-20 00:06:55 följande:

Att göra rätt för sig genom arbete är väl mer blått än rött i alla fall?
  • pappa478

För det första har du enligt mej gravt missupfattat vad det innebär att "leva rött". Att bry sig om andra och vara villig att solidariskt dela med sej efter förmåga är för mej enkelt förklarat  att "leva rött". 

Till din frågeställning, jag tror att den sammhällsgrupp som förväntas rösta rött, dvs låg och medelinkomsttagare, lo- kollektivet mellan 25- 45 år osv, men som ändå röstar på "nya moderaterna" , har helt enkelt svalt deras maknadsföring med hull och hår. En marknadsföring framarbetad av enormt skickliga pr - konsulter som under en lång tid fått moderaterna att byta skepnad till något som de vill få att likna ett arbetarparti. 
    Tänker man ett steg längre och faktiskt läser på så ser man att det är samma gamla konservativa politik som syftar till att skapa det 80/20 samhälle vi ser växa fram idag.

• mandolin76
    Noran skrev 2011-02-25 22:57:35 följande:
    Att göra rätt för sig genom arbete är väl mer blått än rött i alla fall?
    En skicklig blå propaganda har fått det att låta så. Hela det "röda" systemet bygger ju på att alla som kan jobbar för att det skall kunna gå ihop i slutändan. Att alla som jobbar bidrar till det sociala försäkringssystemet.

Det "blå" systemet däremot bygger mycket på att var man står för sig själv. Mitt är mitt och ditt är ditt. En minimal grundtrygghet bekostas med skattemedel men vill man ha mer får man teckna egna försäkringar och faller man utanför systemet så är man hänvisad till andra människors välgörenhet. Såg en dokumentär om välgörenhetsarbete från New Yourk för något år sedan. Systemet där bygger ju på det "blå" tänkandet. Man hade där börjat få problem i de organissationer som hjälpte människor, Dels för att det bland de välbärgade ansågs finare att bedriva välgörenhet för djur och dels för att fler restauranger och affärer som tidigare lämnat överbliven mat till organissationerna hellre kastade maten än skänkte bort den till behövade. Motiveringen till detta var att de tjänade ju inget på det ändå så varför skulle "uteliggare" få deras mat. Detta är inte en utveckling av samhället som jag vill se i sverige men som tyvär verkar bli allt mer verklig.

En bekant till mig är erbjuden att delta i utprovning av en ny medecin mot MS. Tackar hon ja till behandlingen mister hon rätten till sjukersättning och blir hänvisad till socialbidrag med motiveringe: om behandligen skulle lyckas så är hon inte längre oförmögen att jobba. Hon vill inget hellre än att kunna jobba igen men den "blå" politiken tvingar henne att välja mellan en hyfsad försörjning och ett meningslöst liv eller socialbidrag och en minimal möjlighet att kunna börja jobba igen.
  • Noran
    mandolin76 skrev 2011-02-27 01:26:51 följande:
    En skicklig blå propaganda har fått det att låta så. Hela det "röda" systemet bygger ju på att alla som kan jobbar för att det skall kunna gå ihop i slutändan. Att alla som jobbar bidrar till det sociala försäkringssystemet.
    Det är det dom röda säger, men deras politik gynnar inte fler jobb. Inte mer än vad den blå gör i alla fall.
    Det "blå" systemet däremot bygger mycket på att var man står för sig själv. 
    Ja, man ska kunna leva på sin lön.
    Mitt är mitt och ditt är ditt. En minimal grundtrygghet bekostas med skattemedel men vill man ha mer får man teckna egna försäkringar och faller man utanför systemet så är man hänvisad till andra människors välgörenhet. Såg en dokumentär om välgörenhetsarbete från New Yourk för något år sedan. Systemet där bygger ju på det "blå" tänkandet. Man hade där börjat få problem i de organissationer som hjälpte människor, Dels för att det bland de välbärgade ansågs finare att bedriva välgörenhet för djur och dels för att fler restauranger och affärer som tidigare lämnat överbliven mat till organissationerna hellre kastade maten än skänkte bort den till behövade. Motiveringen till detta var att de tjänade ju inget på det ändå så varför skulle "uteliggare" få deras mat. Detta är inte en utveckling av samhället som jag vill se i sverige men som tyvär verkar bli allt mer verklig.
    Det blå systemet i sverige är väldigt rött jämfört med USA om du förstår vad jag menar. Jag håller absolut med att det inte ska vara som du skriver här. Det är absolut inte den politiken alliansen driver.

Ändå tycker jag inte att det är fel med välgörenhet. Jag tycker att det är en självklarhet att jag som har det bra frivilligt ska bidra med välgörenhet både ekonomiskt och praktiskt. Men inte att sammhället ska bygga på det.
  • hemvärnet

Rent psykologiskt undrade du ju lite om. Det finns en psykologisk effekt som har att göra med att vi som art alltid väljer det bästa ur ett kort perspektiv (Ett block säger 500 kronor mer i månaden). Ta rökning exempelvis där många väljer det kortsiktigt bättre alternativet att få en kick. Det finns en utmärkt föreläsning på TED om val. 

www.ted.com/talks/lang/eng/dan_ariely_asks_are_we_in_control_of_our_own_decisions.html 

Observera att jag inte säger att rösta blått är som att röka. Det finns ingen avsiktlig politisk värdering i det jag skrev.  

• alicea

Jag har en vän som har fått en massageutbildning och jobbar svart och röstar blått såklart, för enligt hon och hennes mamma är det många som jobbar svart, vilket är fel enligt båda.
    En annan tjej, som är gammal kursare till mig på en civilingenjörsutbildning, röstar också blått med motivationen att det var många på hennes sommarjobb som fuskade med bidragen mm. La ingen vikt i vad hon sa då förrän hon i samband med skattedeklarationen nämnde att hon borde göra avdrag för resor till arbetsplatsen eftersom hon var skriven på annan ort (studieort i södra Sverige) och sommarjobbade i Norrland.

• Lufsan

Som många andra säger så förstår jag inte vad du menar med att "leva rött". Går man på bidrag då eller?
    Jag tänker inte ens ta den diskussionen med dig. Men vill bara påpeka att du är aningen trångsynt.  

• Janice01
    pappa478 skrev 2011-02-25 23:03:42 följande:
    För det första har du enligt mej gravt missupfattat vad det innebär att "leva rött". Att bry sig om andra och vara villig att solidariskt dela med sej efter förmåga är för mej enkelt förklarat  att "leva rött". 

Till din frågeställning, jag tror att den sammhällsgrupp som förväntas rösta rött, dvs låg och medelinkomsttagare, lo- kollektivet mellan 25- 45 år osv, men som ändå röstar på "nya moderaterna" , har helt enkelt svalt deras maknadsföring med hull och hår. En marknadsföring framarbetad av enormt skickliga pr - konsulter som under en lång tid fått moderaterna att byta skepnad till något som de vill få att likna ett arbetarparti. 
    Tänker man ett steg längre och faktiskt läser på så ser man att det är samma gamla konservativa politik som syftar till att skapa det 80/20 samhälle vi ser växa fram idag.
    Kalla "dom nya moderaterna" vad du vill, men din avundsjuka lyser i gernom i ditt inlägg.

Fakta är att dom drivit en politik som är otroligt framgångsrik och att Sverige är det land i Europa som går bäst ekonomiskt av alla dom senaste åren. Detta har genereat jobb samt tillgångar som vi nu skördar.

Sossarna lånade ju tom på utlandskulden under högkonjunkturen, det kanske säger lite om hur misslyckat deras politik fungerar,...
  • Joppelina

Vad är det att leva rött?
    Vad är det att leva blått?
    Och alla dom andra färgerna?

Svar på tråden Hur kan man rösta blått men leva rött?