• Anonym (Orolig)

Hjälp! Gravid trots "akut p-piller"

Hej!

Vet varken ut eller in! Jag har "klantat" till det och av misstag blivit gravid trots att jag för säkerhets skull tog "dagen efter-piller" inom tolv timmar efter det att jag och min sambo haft oskyddat sex. Jag har ganska bra koll på min kropp och när jag har ägglossning och därför har jag inte börjat äta p-piller igen efter första sonens ankomst (i maj 2010) utan vi har kört på kondom och avbrutet samlag.  Nu visste jag att det vid detta tillfälle var tid för ägglossning, dessutom kände jag det rent fysiskt och därför ville jag garantera att det inte skulle bli nåt och tog då ett "akut p-piller"

Min mens skulle ha kommit igår och brukar alltid vara "punktlig". Jag hittade ett oanvänt gravtest hemma och gjorde en check bara för säkerhets skull och var HELT säker på att svaret skulle vara negativt. Så svaret kom som en smärre chock!
    Vi har redan en son som nu är nio och en halv månad gammal. Planen var att skaffa barn nummer två inom ett år men börja försöka efter sommaren.

Egentligen är det ingen katastrof då jag lever i en stabil, kärleksfull och trygg realtion men till saken hör att jag har varit ute och druckit alkohol vid ett tre-fyra tillfällen sedan detta hände. Inga stora mängder men ett par-tre glas vin vid varje tillfälle. 
    Min oro ligger i att jag har hört att redan så här tidigt i graviditeten kan alkohol skada fostret, och att redan åtta dagar efter befruktningen anläggs hjärtat på fostret och just då är det ytterst känsligt för yttre påverkan. Skulle ju så klart inte druckit en droppe om jag hade minsta lilla misstanke om att jag skulle vara gravid.

Sen är jag också orolig att akut p-pillret ska ha skadat fostret på något vis. Någon som vet?

Ytterst tacksam för svar!!

Många kramar 

• Svar på tråden Hjälp! Gravid trots "akut p-piller"
  • Kaos85

När jag väntade min son, så hade jag ingen aning om att jag var gravid förän i 12e veckan, min mens var lite oregelbunden och jag hade varit på semester utomlands och käkat piller som ska utsätta mensen + att jag drack en hel del alkohol under dessa månaderna. Som du säger så hade jag ju självklart INTE gjort så om jag hade vetat. Jag var alltså gravid INNAN jag började käka dom där pillerna, när mensen fortfarande inte hade kommit 2 veckor efter att jag hade slutat med dom så gick jag till MVC där de sa att det kunde va så. Fick mediciner för lågt PH värde där "nere". Vilka jag kräktes upp varje gång jag försökte äta dom. Så jag gick tillbaka till MVC och tvingade dom att ta ett test. Och det var positivt. Då var jag i 12e veckan....
    Nu är sonen 6år och INGA som helst fel på hanGlad Han är frisk och pigg och har nästan aldrig varit sjuk. Förutom en riktig influensa när han var 3år så har det bara varit nån snorig näsa hit å dit. Skrattande

Såå, turen var på min sidaGlad

• Anonym (Orolig)

Tack för svaret Fröken Kaos!
    Känns betryggande att läsa ditt svar :) 

Kram 

• Isglittra

Vart oxå gravid trots dagen efter piller, tydligen ska dom inte skada alls, frågade barnmorskan vid inskrivningen om det, och både rökte och drack (några glas vin ett par gånger) tills jag fattade vad som pågick. Och dottern är frisk som en nötkärn :)
    Grattis till barnet och lilla ärtan i magen :) 

• neleh

äh ta det lugnt, inte kommer fostret ta nån skada av det lilla... jag visste inte heller förrns runt vecka 8-9 att ja var med barn o jag hade festat väldigt hårt under dom veckorna kan jag säga, innan jag visste nåt. resultatet är två år idag o frisk som en nötkärna =)

• Anonym (Orolig)

Tack Neleh och Isglittra för de svaren :)
    Gravtestet med tidsindikator visade imorse att jag är mellan två och tre veckor gravid, så imorgon är det bara att ringa MVC :)

Kram kram

• Nosan83

Grattis till bebis i magen Tror det är många som druckit tidigt i graviditet är ju svårt att veta att man är gravid innan mensen skulle kommit och då har man ju ofta levt som vanligt. Har oxå gjort det och har två friska barn!!

Grattis igen och lycka till )

• Anonym (Orolig)

Tack Nosan83 :)

Jo, mitt sunda förnuft säger ju att det här är ganska vanligt, men man blir ju extra nojjig när det är ens egna barn och kropp. Kram 

• Nosan83
    Anonym (Orolig) skrev 2011-02-20 08:23:49 följande:
    Tack Nosan83 :)

Jo, mitt sunda förnuft säger ju att det här är ganska vanligt, men man blir ju extra nojjig när det är ens egna barn och kropp. Kram 
    Förstår dig helt och hållet.....lätt nu å säga till nån annan att det säkert inte är nån fara!!När jag var gravid nojjade ja över massor trots vad mitt sunda förnuft eller andra sa hahaSkrattande 
  • Anonym

Jag drack massor fram tills jag fick veta att jag var gravid, och då var jag i vecka 14. Min BM sa att det inte var någon fara, och hon hade rätt. Vår dotter är det inga fel på.

• Anonym (Orolig)

Skönt att läsa alla era svar :) Ni övertygar mig om att jag nog kan vara lugn..
    Kram 

Svar på tråden Hjälp! Gravid trots "akut p-piller"