Hjälp! Gravid trots "akut p-piller"
Hej!
Vet varken ut eller in! Jag har "klantat" till det och av misstag blivit gravid trots att jag för säkerhets skull tog "dagen efter-piller" inom tolv timmar efter det att jag och min sambo haft oskyddat sex. Jag har ganska bra koll på min kropp och när jag har ägglossning och därför har jag inte börjat äta p-piller igen efter första sonens ankomst (i maj 2010) utan vi har kört på kondom och avbrutet samlag. Nu visste jag att det vid detta tillfälle var tid för ägglossning, dessutom kände jag det rent fysiskt och därför ville jag garantera att det inte skulle bli nåt och tog då ett "akut p-piller"
Min mens skulle ha kommit igår och brukar alltid vara "punktlig". Jag hittade ett oanvänt gravtest hemma och gjorde en check bara för säkerhets skull och var HELT säker på att svaret skulle vara negativt. Så svaret kom som en smärre chock!
Vi har redan en son som nu är nio och en halv månad gammal. Planen var att skaffa barn nummer två inom ett år men börja försöka efter sommaren.
Egentligen är det ingen katastrof då jag lever i en stabil, kärleksfull och trygg realtion men till saken hör att jag har varit ute och druckit alkohol vid ett tre-fyra tillfällen sedan detta hände. Inga stora mängder men ett par-tre glas vin vid varje tillfälle.
Min oro ligger i att jag har hört att redan så här tidigt i graviditeten kan alkohol skada fostret, och att redan åtta dagar efter befruktningen anläggs hjärtat på fostret och just då är det ytterst känsligt för yttre påverkan. Skulle ju så klart inte druckit en droppe om jag hade minsta lilla misstanke om att jag skulle vara gravid.
Sen är jag också orolig att akut p-pillret ska ha skadat fostret på något vis. Någon som vet?
Ytterst tacksam för svar!!
Många kramar