• Anonym (Me)

Atarax

Jag har fått Atarax utskrivet vid behov mot ångest, i väntan på en remiss till öppenvården. Undrar om det är nån som tagit den och hur den funkar? Även om ni fått några biverkningar, speciellt på vikten vilket jag absolut INTE vill ha, vägrar gå upp i vikt :(

• Svar på tråden Atarax
  • Anonym (tidigare)

Åt Atarax för många år sedan mot eländig klåda. Kommer inte ihåg att min vikt påverkades. Däremot minns jag att jag kunde bli lite flummig och vimsig på kvällen när jag tagit flera tabletter, så då var bara att gå och lägga sig och sova.

Fick instruktion om att ta olika mängd tabletter beroende på hur svår klådan var. Märkte efter rätt lång tids användning att jag hade svårt att sova utan Ataraxen och när jag väl bestämde mig för att sluta med dem kunde jag knappt sova på flera dygn. Atarax var iaf min räddning under lång tid.

• Anonym (psy)
    Anonym (Me) skrev 2011-02-20 00:32:40 följande:
    Jag har fått Atarax utskrivet vid behov mot ångest, i väntan på en remiss till öppenvården. Undrar om det är nån som tagit den och hur den funkar? Även om ni fått några biverkningar, speciellt på vikten vilket jag absolut INTE vill ha, vägrar gå upp i vikt :(
    Atarax är ett antihistamin, dvs en allergitablett mot allergi, utslag och klåda. Har även en lugnande effekt, man blir trött. Du går inte upp i vikt av Atarax och de brukar inte ha några biverkningar förutom tröttheten och att man blir lugn vilket är en biverkning när man tar den mot allergi men det man är ute efter när man har ångest. Det är inte en farlig eller beroendeframkallande medicin på något sätt.
  • Anonym

Tyckte inte att den hjälpte någonting alls, som de andra skriver så används den främst mot klåda.....hjälper nog inte många när det kommer till ångest, en väldigt svag medicin.

• Anonym (Lurmedicin)

Den hjälpte inte alls. En "lurmedicin" som de flesta (häromkring) kallar det.

• Anonym (My)

Den hjälper faktiskt litegrann för mig. Ett par snäpp åtminstone. Blir trött och vill sova. Under förutsättning att jag inte använder dem för ofta.

• Anonym (Nix)

Fick Atarax utskrivet mot ångest och sömnproblem, och tyvärr hjälpte det inte ett smack.
    Blev inte ens lite trött.

• JenniferBeckman

Hade oxå atarax förut när jag tog en hjälpte det inget men tog jag två somnade jag och sov nästan två dygn då jag fick som en bakfylla av dom.. Konstig medicin iaf!

• Prinsessanz

jag har Atarax som jag tar vid behov 25mg,mig hjälper det ibland beroende på hur långt jag kommit i min ångest den dagen..

Svar på tråden Atarax