• liliax

Matvägran 11-månaders

Hej

Min 11-månaders dotter har aldrig varit något matvrak, utan tycker att det finns annat som är mycket intressantare. Hon har krupit sedan hon var 6 mån, gått sedan hon var 9 mån, och gör ju således av med mycket energi, men hon äter inte.

Hon äter några tuggor här och där vid måltiderna (som är regelbundna), men får inte i sig mycket under en dag.
    Hon delammas fortfarande, och det är enda anledningen till att jag inte går sönder av oro över att hon ska svälta.
    Under en bra dag, när hon äter "mycket" med hennes mått mätta får i sig ungefär:

100 g fruktpuré
    1/2 ägg
    2 msk t ex fiskgryta
    1 rån
    1 dl gröt
    enstaka pastabitar, någon ostskiva eller lite potatismos
    vatten att dricka, ca 1-2 muggar
    plus bröstmjölk vid ca 4 tillfällen och endast dagtid.

Vissa dagar blir det knappt hälften av ovanstående.

Klarar hon sig på det här? Vad gör jag annars? Hon har redan för någon månad sedan börjat halka efter på viktkurvan lite grann. Jag tänker att det kanske har att göra med att hon rör sig så mycket, men tycker ändå att det känns oroväckande. Har tänkt sluta amma om någon månad eller så, men tycker nu att det också känns oroväckande.
    Jag jobbar stenhårt på att inte oroa mig för mycket, för att matsituationerna ska bli så lugna och behagliga som möjligt.

• Svar på tråden Matvägran 11-månaders
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att du har rätt inställning; Inte forcera, skapa lugn och ro och ha lite is i magen!
    Jag inser dock att det går till en viss gräns Flört

Men kom också ihåg att barn äter väldigt olika. Förutom att de äter mer ena dagen och väldigt lite andra dagen, så kan det skilja mycket mellan olika barn. Min erfarenhet är att det är bättre att se över en veckas tid vad barnet ätit.

Det finns dock nägra grundläggande kriterier. Servera mat vid regelbunda tider, när din dotter är pigg, så att hon hinner bli hungrig och intresserad. Låt henne sitta vid matbordet och pilla och peta med maten själv. Duka och servera maten trevligt. Erbjud alltid dricka efter maten, så att hon inte dricker sig mätt.

Gå hellre till BVC oftare, istället för att du skapar oro kring matsituationen vilket helt klart påverkar henne.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Matvägran 11-månaders