• Takhiza

    Har köpt oblat till sonens tårta.. hur gör man nu då??

    Som sagt, sonen fyller år idag och klockan 14 kommer gästerna, hur gör jag med oblaten och hur lång tid innan bör detta göras?

  • Svar på tråden Har köpt oblat till sonens tårta.. hur gör man nu då??
  • MajaVira

    www.barnkalaset.se/1256-barbie-tartbild-oblat.html


    Om Oblaten ska läggas på grädde:


    Bilden ska läggas på grädden max 4 timmar innan tårtan ska serveras. Grädden gör att oblaten blir mjuk.


     


    Om oblaten ska läggas på en tårta med marsipan eller sugarpaste:


    Eftersom oblaten och marsipan/sugarpaste är torra produkter så behövs gelatin under oblaten så att den blir mjuk.


    Gelatin kan även användas ovanpå oblaten för att få ett mer djup och glans i bilden.


     


    Oblaten går även att lägga på glass eller glasstårta.

  • MajaVira

    Det kanske skiljer mellan olika typer av oblater, men enligt instruktionerna som jag hittade behöver man endast ha gelatin under oblaten om man har marsipan/sugarpaste tårta. Att ha gelatin ovanpå oblaten är frivilligt.

    Jag har aldrig testat dessa oblater, har bara tittat på dem för att eventuellt beställa till sonens födelsedag i mars...

  • Eleonor01

    om du inte ska lägga den på grädden direkt går det jätte bra att pensla på smör blandat med florsocker på baksidan för att den ska bli mjuk. Lägg du ihop tårtan nu under förrrmiddagen =)

    Lycka till!

  • Malin76

    Gelatin var hemskt att ha på marsipanen under oblatet/fotot!! Bilden löste upp sig och blev smulig. Måste vara bättre att lägga den direkt på...

Svar på tråden Har köpt oblat till sonens tårta.. hur gör man nu då??