• fritzzz

bilbarnstol! kan man ha stödbenet i baksätet?

hej!
    jag har fått en Akta duoflex comfort. har försökt montera den men det känns inte riktigt bra. vi har satt den i baksätet och nu undrar jag om man kan ha stödbenet där bak eller e det till för montering i framsätet?

undrar oxå om nån har tips på att få lite mer lutning på stolen?
    min sons huvuvd faller frammåt när han somnar 

tacksam för alla tips 

• Svar på tråden bilbarnstol! kan man ha stödbenet i baksätet?
  • clembke

Nu har jag inte just den stolen utan en BeSafe och en Britax o dom har jag monterade i baksätet med stödbenen. Det måste väl va lika med alla stolar?!

• fritzzz
    clembke skrev 2011-02-20 10:29:30 följande:
    Nu har jag inte just den stolen utan en BeSafe och en Britax o dom har jag monterade i baksätet med stödbenen. Det måste väl va lika med alla stolar?!
    jag ska prova.
    tack för ditt svar 
  • Kina79

Jag antar att den stol du har har ett avtagbart stödben. Isåfall måste stödbenet användas i baksätet, annars är inte stolen godkänd!
    Däremot ska man inte använda det i framsätet.
    Jag rekommenderar dig att du skaffar en bruksanvisning till den stol du har - det är alltid vetigt at ha läst igenom dem! Man brukar kunna hitta dem på nätet, annars får du maila eller ringa Akta Graco.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Frontline

Vi har en sådan stol i baksätet och har stödbenet ner i golvet, sen vad det gäller lutningen beror ju lite på vad för bil du har hur mycket plats det finns kvar så att säga.
    det finns ju en grej på sidan som visar var lutningen ska vara om jag inte minns fel.
    I våran V70 vart det bra för grabben att sitta men det vart sämre för den som satt i framsätet, den fick sitta lite obekvämt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • cicci85

Om det finns sstödben till stolen måste du som sagt använda det i baksätet. Den är bara godkänd till 18 kg i bak, men i fram till 25 kg, då lutar man den mot instrumentpanen istället och behöver inte använda stödbenet.
    Jag provade att ha maxlutning på min duoflex men barnens huvud ramlade ner ändå tyvärr. Sover han mycket i bilen skulle jag köpa en annan stol, är mycket nöjdare med mina andra stolar

Svar på tråden bilbarnstol! kan man ha stödbenet i baksätet?