Föräldraledig flygvärdinna gravid igen-hjälp önskas :)
Hej!
Har under föräldraledigheten blivit ofrivilligt gravid igen (går in i vecka fem nu) trots att sambon och jag använt preventivmedel. Jobbar som flygvärdinna och innan vår sons födsel (sonen föddes i maj förra året) var jag förbjuden att arbeta och "tvungen" att vara hemma med havandeskapspenning efter vecka tolv i graviditeten eftersom jobbet anses för riskfullt som gravid.
Min ursprungliga plan var att gå tillbaka till flyget till sommaren och då skulle min sambo vara pappaledig. Men nu verkar det som planerna måste ändras.
Vad händer nu undrar jag? Måste jag ta ut föräldraledigheten under sommaren nu eller kan jag kontakta min arbetsgivare och berätta vad som hänt och då få ett nytt intyg från dem att jobbet anes för riskabelt och så vidare och på så sätt bli berättigad havandeskapspenningen igen?
Det var verkligen inte meningen att bli gravid igen så har tätt inpå ettan, och det lär ju inte vara populärt hos arbetsgivaren heller men vad ska man göra? P-pillerna skyddade uppenbarligen inte och eftersom jag och sambon har en bra relation och planerar en tvåa inom ett år så känns det också fel att göra abort.
Om någon vet vad som gäller eller har varit i samma situation snälla skriv :)
Tack på förhand!
Kramar