• Mariecarol

Föräldraledig flygvärdinna gravid igen-hjälp önskas :)

Hej!

Har under föräldraledigheten blivit ofrivilligt gravid igen (går in i vecka fem nu) trots att sambon och jag använt preventivmedel. Jobbar som flygvärdinna och innan vår sons födsel (sonen föddes i maj förra året) var jag förbjuden att arbeta och "tvungen" att vara hemma med havandeskapspenning efter vecka tolv i graviditeten eftersom jobbet anses för riskfullt som gravid. 

Min ursprungliga plan var att gå tillbaka till flyget till sommaren och då skulle min sambo vara pappaledig.  Men nu verkar det som planerna måste ändras.

Vad händer nu undrar jag? Måste jag ta ut föräldraledigheten under sommaren nu eller kan jag kontakta min arbetsgivare och berätta vad som hänt och då få ett nytt intyg från dem att jobbet anes för riskabelt och så vidare och på så sätt bli berättigad havandeskapspenningen igen? 

Det var verkligen inte meningen att bli gravid igen så har tätt inpå ettan, och det lär ju inte vara populärt hos arbetsgivaren heller men vad ska man göra? P-pillerna skyddade uppenbarligen inte och eftersom jag och sambon har en bra relation och planerar en tvåa inom ett år så känns det också fel att göra abort.

Om någon vet vad som gäller eller har varit i samma situation snälla skriv :)

Tack på förhand!

Kramar 

• Svar på tråden Föräldraledig flygvärdinna gravid igen-hjälp önskas :)
  • 86an

Grattis till graviditeten:) Ta ut havandeskapspenning och spara föräldradagarna. Då kanske din sambo kan vara föräldraledig samtidigt som du har havandeskapspenning, kan ju vara skönt att få vara lediga tillsammans en period. Men då kräver det ju att man har ekonomi för det...

• Mariecarol

Tack 86an :)
    Ja, det hade ju varit toppen om det funkade att vi kunde vara lediga tillsammans. Det jag befarar är att jobbet eller försäkringskassan ska "bråka" med mig eftersom vi har föräldradagar kvar att ta ut kanske de kräver att jag ska ta ut föräldradagar istället för havandeskapspenning under kommande graviditet.
    Litet dilemma... 

• 86an

Det här gäller ju en ny graviditet, ett nytt barn. Tror inte att de kommer ställa några sådana krav. Försäkringskassan vet ju inte om ni hade tänk sätta "1:an" på förskola eller fortsätta vara föräldralediga:)

• Mariecarol

Hoppas inte det, rimligtvis borde det vara uppskattat att pappan tar ut sin del av föräldraledigheten istället för att jag som mamma tar ut alla dagar (förutom de 60 som är hans) och att jag då kan ta havandeskapspenning istället.

Svar på tråden Föräldraledig flygvärdinna gravid igen-hjälp önskas :)