• LillaLoo

Diabetes och magsjuka

Jag har diabetes typ 1, och blev sjuk i torsdags med vinterkräksjuka. Hade diarré, kräkningar, feber, muskelvärk m.m. i ca ett dygn, och kunde inte äta någonting alls. Drack bara vatten, och lite vätskeersättning under hela första dygnet. Tog endast mitt basinsulin. (Lantus) Testade blodsocker var fjärde timme ungefär, som låg runt 8.
    Nu har jag mått lite illa i två dagar efter att kräkningarna upphört, och blodsockret är högt! Jag har ätit lite, men behövt dubbelt med insulin. Det går upp till mellan 12-14 hela tiden.
    Vad kan det bero på? Jag läste idag på internet att man tydligen ska ta sitt måltidsinsulin öven om man inte äter någonting, annars kan man få ketoner. Har jag fått ketoner? Är det därför blodsockret är högt? Eller hur vet man om man har fått det?

Hur gör ni andra diabetiker vid magsjuka?

• Svar på tråden Diabetes och magsjuka
  • Tax

Hej. Hoppas att du är frisk nu..  Jag har oså diabetes 1 (fick den i somras:(  )
    Kräksjukan är nog vår värsta fiende..snacka om moment 22  . Vad jag har förstått så stiger sockret av själva infektionen, och då måste man ju ta ner det med måltidsinsulin. svårt när man inte kan äta ,man vill ju inte få en känning. Men man kan ju försöka plutta i putte små doser lite då o då sen går det ju åt typ dubbelt när man har infektion.

Jag har oxså förstått att det är inte lika vanligt med ketoner när man har lantusen då är det värre med pumpm(mer risk)  iallafall inte vid träning.. kanske annorlunda vid infek.
    Jag fick ketoner av ..dagen efter en fest.. försökte äta en massa gott godis till gott rödvin..blev lite för mycket av det goda.. hade högt på kvällen sen dagen efter kräktes jag kanske 30gånger kunde inte äta eller dricka och det blev sjukhus och dropp på kvällen...
    Mitt socker låg då på 15:???  så man måste oxså vara försiktig att man inte tror att man är magsjuk så har man ketoner..min läkare säger att alla med diabetes 1 ska ha ketonmätare.
    Hur gick det med din magsjuka och ketoner? Hoppas allt är bra. kram Tina. 

Svar på tråden Diabetes och magsjuka