• LinaTed

Har fått magsjuka och ammar min 3 månaders bebis

Jag har fått magsjuka, blivit smittad av dottern som går på dagis. Jag har en 3 månaders bebis som jag ammar, kan han bli smittat via mjölken? Är det stor risk att han blir smittat eftersom han är väldigt nära mej hela tiden?

Vad ska jag göra om han blir smittad? Har hört att de kan vara farligt när de är så små?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Har fått magsjuka och ammar min 3 månaders bebis
  • Philippa

Ammar du så får han dina antikroppar och det är bara bra!

• Winglur

Det är sällan det händer att så små barn blir smittade via mamman, trots att hon är magsjuk.
    Jag har hört om flera fall där mamman legat i magsjuka och ammat, och barnen inte blivit smittade.
    Kan din sambo ta hand om bebisen emellan amningarna så är det jätte bra, och se till att ha en god hygien.
    Om barnet mot förmodan blir smittad så är det viktigt att du tar kontakt med sjukvårdsupplysningen så fort som möjligt, och ser till att barnet får i sig så mkt vätska som möjligt.
    Små barn blir snabbt uttorkade och det kan behövas sättas dropp för att återfå en god vätskebalans. 

• LinnV

På föräldragruppen sa de att bebisarna är immuna mot magsjuka så länge man helammar!

• eliten

Jag hade magsjuka förra veckan och ammade min 3mån hon var den enda i familjen som inte blev dålig!

• hilah

Det är ju bara bra att du ammar! Då får han som sagt alla dina antikroppar. Skulle han mot all förmodan bli smittad, så är det bara att amma på så mycket som möjligt, så att han får i sig tillräckligt med näring och vätska. Men ta hand om dig själv, drick massor och se till att du får i dig något du kan behålla (ät små mängder, men ofta). Krya på dig!

• LinaTed

tusen tack för era snabba svar! Vad bra då kanske han håller sej frisk iaf, vore ju hemskt om han fick deRynkar på näsan
    Pappan kunde inte ta ledigt från jobbet idag så jag får ta hand om han själv men han sover rätt mycke så de är ganska så lugnt. Storasyster fick åka till farmor. Kan hon bli smittad igen? Nån som vet?

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • eliten

Ja tyvärr kan man ju få samma magsjuka igen.. Tvätta alla lakan, handdukar, städa, gör rent toan och hoppas på det bästa!

• lottablom

Jag hade magsjukan ihelgen och ammade min 3månaders dotter.. Hon har då inte blivit sjuk ännu iaf :)

Svar på tråden Har fått magsjuka och ammar min 3 månaders bebis