• tosse9

Ljumskbråck+gravid? Någon?

Någon som har erfarenhet av ovan? Har ett bråck som jag ska op för, blir när jag gått 23 fulla veckor. Känns sådär, att läggas på op-bordet när man är gravid...andras erfarenheter hade varit jätteintressant att höra! Tacka på förhand!

• Svar på tråden Ljumskbråck+gravid? Någon?
  • DuJag

Fick du bråcket i samband med graviditeten eller hade du det sen innan?

Jag har fått flera bråck nu som gravid både i ljumskar och på ena blygdläppen. Har inte kollat upp detta hos bm. Bör man göra det?

• Lottelis

Jag har ett stort bråck i ljumsken men kan känner inte av det, fick det efter kompl med min första graviditet. visste inte att man kunde op. Gör du det av skönhets skäl eller för att det kan vara farligt???

• tosse9

Jag vill helst inte operera, dr sa direkt när jag träffade henne, att det ska opereras. Så det görs absolut inte av skönhets-skäl, sitter under trosorna så det syns inte precis.
    Det ska opereras för det bedömdes som inklämningsrisk på det, och då är det tydligen farligt. Dr sa att det var risk att det blev större och ev inklämt nu när jag är gravid och livmodern kommer växa och bli tyngre och tyngre =belasta bråcket. Jag har värk i mitt bråck, kanske är det det som avgör att det behöver opereras? Känner att jag har många obesvarade frågor.
    DuJag, kolla upp dina bråck för säkerhets skull, så det inte ställer till det. Man vill tydligen inte op för sent i graviditeten (om det skulle behövas alltså).

• Lottelis

Usch då jag har faktiskt inte pratat med min bm om det, man vill ju inte skylta med det direkt. Men tack det ska jag säga till om!!

Men ska du op??? Kanske är skönt att göra det för säkerhet skull då??

• tosse9

Är väldigt kluven, samtidigt som jag inte vill ha ont längre vill jag inte op med bebis i magen heller! Har fått reda på att alla bråck ej behöver op, finns laterala och mediala och det är det som avgör, verkar det som. Så jag har väl lyckats få "fel" :)

• Vickan I

Hej såg din tråd och undrade lite hur det gått för dig? Blev det operation och hur känns det nu efter? Jag är i vecka 21 idag och sjukskriven på heltid för ett ljumskbråck. Väntar på tid hos kirurgen för vidare bedömning om det ska opereras eller ej. Hoppas det inte ska behövas, men smärtan gör ju att valen kanske inte är så stora? Är det tiltthålsoperation? Fick en blodpropp i benet sist jag operade mig (knä) och vill inte riskera ngt med bebis i magen. Går på blodförtunnande nu (fragminsprutor) men ändå. Hoppas allt är bra med dig .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • tosse9

Ja du, det blev ingen op. På operationsdagen (gravid 24+0 då), på förundersökningen som den tilltänkte operatören gjorde såg han direkt att det inte var ett ljumskbråck utan ett åderbråck! Skrämmande att man nästan hamnade under kniven helt i onödan. Han sa att det inte var ovanligt bland gravida. smärtan har blivit bättre med tiden faktiskt, också detta kunde han förutspå. Hade grymt ont ett tag, känner nu knappt av det (37+1 idag). Så mitt tips till dig är att uppsöka en mkt erfaren dr som verkligen kan säkerställa att det är ett ljumskbråck, innan man ev opererar. Tydligen har det hänt att folk öppnats och man först då upptäckt att det inte är något ljumskbråck utan åderbråck. Kan tillägga att jag aldrig tänkt på åderbråck då jag inte har några andra sådana på ben eller någon annanstans, vilket ju kan vara vanligt annars när man är gravid. Hoppas allt går bra för dig och att du slipper op under graviditeten, eller att op går bra! Kram!

• Vickan I

Tack för svar . Oj där ser man! Men vilken tur då att det "bara" var ett åderbråck eller vad jag ska säga. Ja jag känner också att det behövs lite mer info ang detta innan. Läste att man ska se till att få det kontrollerat med UL innan för att man då ska kunna se om det är ett ljumskbråck eller ej. Min mamma läste en artikel ( http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=11509 ) och visade mig och nu undrar jag om det är det jag kan ha istället. Det heter Ligamentum rotundum-varicer (ganska ovanligt iofs) men förväxlas ofta med ljumsbråck då symptomen är väldigt lika. Ja vi får vänta och se, kanske är ett åderbråck här med. Vad roligt att höra att du mår bättre och allt verkar gå bra. Inte långt kvar nu .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • frifantasi

Hej

Vad skönt att hittat någon info om detta på nätet. Jag är gravid i vecka 25 och har sedan ca 4 veckor fått mer och mer ont på vänster ovansida av mitt blygdben nära troskanten och efter en veckas ömhet märkte jag en svullnad ckså. Precis som ni skriver blir det bättre av att ligga ner men svullnaden finns ändå kvar, minskar dock efter en hel natts sömn i vågrätt läge. Har varit på KK och hos min BM och läkaren trodde åderbrock, just för att ljumskbråck inte är vanligt på kvinnor och BM trodde ljumskbråck för att det var för stor svullnad för att vara ett åderbrock. Mycket intressant att läsa era symptom och att det finns fler med samma besvär. Jag har varit orolig att det ska bli sämre ju längre graviditeten går och än så länge har det varit så, men jag hoppas verkligen på att det kan minska såsom du berättade tosse9. Läkaren och BM sa båda att det inte fanns ngt att göra, men jag är ju orolig att det blir sämre och vill därför gärna veta vad det är. Ljumskbråck, åderbrock eller kanske det man kan läsa om i länken från Läkartidningen som du hänvisar till Vickan. Skönt att du slapp op tosse9! Precis som du har jag inte heller några som helst åderbråck på benen och inte heller anlag för det. Jag får väl börja gå till Vårdcentralen och se om de har någon koll och annars be bli skickad till ngn som är mer insatt. Jag har inte så ont att jag inte kan jobba, har sittande jobb, men efter en hel dag uppe, bara att gå till och från bussen och lite i korridoreerna på jobbet och lite i mataffären tar verkligen kol på mig.. :(
    Hur mår ni nu förresten? Blir det op för dig Vickan?

Svar på tråden Ljumskbråck+gravid? Någon?