Hej
Vad skönt att hittat någon info om detta på nätet. Jag är gravid i vecka 25 och har sedan ca 4 veckor fått mer och mer ont på vänster ovansida av mitt blygdben nära troskanten och efter en veckas ömhet märkte jag en svullnad ckså. Precis som ni skriver blir det bättre av att ligga ner men svullnaden finns ändå kvar, minskar dock efter en hel natts sömn i vågrätt läge. Har varit på KK och hos min BM och läkaren trodde åderbrock, just för att ljumskbråck inte är vanligt på kvinnor och BM trodde ljumskbråck för att det var för stor svullnad för att vara ett åderbrock. Mycket intressant att läsa era symptom och att det finns fler med samma besvär. Jag har varit orolig att det ska bli sämre ju längre graviditeten går och än så länge har det varit så, men jag hoppas verkligen på att det kan minska såsom du berättade tosse9. Läkaren och BM sa båda att det inte fanns ngt att göra, men jag är ju orolig att det blir sämre och vill därför gärna veta vad det är. Ljumskbråck, åderbrock eller kanske det man kan läsa om i länken från Läkartidningen som du hänvisar till Vickan. Skönt att du slapp op tosse9! Precis som du har jag inte heller några som helst åderbråck på benen och inte heller anlag för det. Jag får väl börja gå till Vårdcentralen och se om de har någon koll och annars be bli skickad till ngn som är mer insatt. Jag har inte så ont att jag inte kan jobba, har sittande jobb, men efter en hel dag uppe, bara att gå till och från bussen och lite i korridoreerna på jobbet och lite i mataffären tar verkligen kol på mig.. :(
Hur mår ni nu förresten? Blir det op för dig Vickan?