• Anonym (mamma)

mat till en 1åring

hej, skulle vilja ha dina synpunkter på vår dotters matchema! vet att de ska äta lagad mat 2ggr per dag men då har jag svårt att få henne gröt på kvällen..
    nu äter hon ungefär såhär

5.30 -Frukost (en smörgås med varierande pålägg, lite yogurt eller pure)
    8.30 -Välling (sen sover hon ca 30-45min)
    11 -Lunch (lagad mat eller burkmat)
    (sover middag mellan 13-14)
    15 - Mellanmål (Banan eller nån annan frukt + yogurt)
    17.30 - Gröt eller Middag (brukar bli lite olika och vet inte vilket som är bäst!??)
    18.30 -Välling -sover för natten

Ska jag försöka byta ut mellanmålet mot gröt i stället eller är det ok att ge det som kvällsmat?
    tacksam för svar och goda råd! Skulle gärna vilja att hon bara sov en gång på dagen och det kan funka vissa dagar men hon är ofta väldigt morgonpigg och ska upp vid 5 oavsett när hon somnar på kvällen och hon sover aldrig längre än 60min på dan även om hon bara sover en gång!
    mvh /lovas mamma

• Svar på tråden mat till en 1åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det kan upplevas svårt att veta när ens barn skulle må bättre av att sova en gång per dag. Det är sällan helt solklart. Min erfarenhet är dock att barn som börjar på förskolan, snabbt kommer in i att sova en gång på dagen. Vilket brukar vara kring 1-1,5 års ålder.
    Totalt brukar det dock inte bli någon skillnad i antalet timmar, som oftast är runt 12-14 timmar per dygn. Precis som du beskriver det, påverkas sällan tiden de vaknar heller av att man lägger barnet senare.

Med andra ord, du får utgå från er situation men jag kan tänka mig att hennes fm-vila kommer bli kortare och kortare och till slut vara obefintlig.

Hennes matschema ser helt perfekt ut! Hon äter regelbundet och varierat.
    Hon är dock i den åldern så hon egentligen skulle kunna äta, det resten av familjen äter. Så att erbjuda henne "er" mat till lunch/middag och gröt/välling till kvällsmål är kanske nästa naturliga steg.
    Gröt/välling tycker jag är ett utmärkt frukost och/eller kvällsmål, precis som frukt/bär och yoghurtprodukter är toppen till mellanmål. Man behöver inte konstla till det mer Flört

MVH Christine

Svar på tråden mat till en 1åring