• minya

Filmer baserade på verkliga händelser

Jag har grävt ner mig i träsket om att se filmer (vissa dokumetärer) om sanna händelser. På Wikipedia finns en bra lång lista men frågan är vilka som är bra så tänkte ni kunde komma med något tips?
    skriv gärna om varför ni rekommenderar just de eller den filmen/filmerna

De jag sett hitills är:
     Hachiko - om en akita som var trogen in i döden
    Det var få minuter under denna film som mina ögon var torra, grät som en liten baby, otroligt gripande 

Secretariat - om galoppören som vann triple crown 
    Att kvinnor kan var på den tiden tabu så de var extra intressant att se en som stog på sig även när både make och bror var emot henne allt för en fars dröm om en tro på en häst

The Princess and the Marine - soldaten som vart förälskad i en prinsessa
    tyckte den var småseg i början och gav inte myckert hopp men filmen tog igen det och jag satt klistrad som den obotliga romantikern jag är

The Way Back - en grupp som flyr från ett fängelse under andra världskriget 
    det jag läste så sa alla den var sevärd men för mig vart det mest zappande igenom den

Dear Zachary - En dokumentär om en mördads fars hälsning till sin ofödde son 
    att en sån självisk ondska kan besitta människor är svårt att tro, att mörda en person så rått och kallt för att sen bära hans barn och påstå sig älska det

seabiscuit -  hästen som blev ett hopp för de som levde under den stora depressionen även Man o Wars halvbror
    också lite småseg och hoppig mellan olika situationer, de som gjorde den värt de var väl racebitarna som gjorde att ja stod ut

Remember the titans - om en amerikansk fotbollsliga på en tid där rasdiskriminering fortfarande var vanligt, vita för sig och svarta för sig
    Denna har jag sett mååånga gånger, händelserik men ändå att vänskap kan övervinna mycket 

The Blind side - Om en hemlös kille som tog sig til NFL med lite hjälp från en omtänksam kvinna
    Också en som gått i repris hos mig att vissa människor fortfarande har sitt hjärta på rätt ställe 

Dotter 07-07
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-22 09:39

Ni som vill disskutera själva filmerna gör det Här:

www.familjeliv.se/Forum-25-156/m57473945.html
  • Svar på tråden Filmer baserade på verkliga händelser
  • Plantagen

United93

Handlar om planet togs över at passagerarna 11 sep 2001. Rätt bra.

• Galia

Två filmer som jag gillade är

Changeling
    http://nyheter24.se/filmtipset/film/changeling.html
    en mycket bra film om en mammas kamp att få tillbaka sin försvunna son

Alive
    http://www.imdb.com/title/tt0106246/ 

">

om kampen för att överleva efter en flygcrash i bergskedjan Anderna
    En av de som överlevde heter Nando Parrao och har precis gett ut boken "Miraklet i Anderna". Han sågs i en intervju i programmet Skavlan i november förra året

• Prodin

Erin Brockowich (med reservation för stavningen) bra för att jag gillar Julia Roberts =)

• Linda1976

127 timmar.

Sanctum.

Har sett båda denna helgen. 127 h vinner. Sanctum var cool i 3d. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Clotilda
    Linda1976 skrev 2011-02-20 16:33:47 följande:
    127 timmar.

Sanctum.

Har sett båda denna helgen. 127 h vinner. Sanctum var cool i 3d. 
    Äh, du hann först. =)
  • Linda1976

jag tyckte den var riktigt bra!!

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • camillaoadde

Inte utan min dotter... iof gammal men jag tycker den är ganska bra :)

Svar på tråden Filmer baserade på verkliga händelser