• Denebola

**Den stora feta LCHF-bok-tråden**

Här recenserar vi LCHF-böcker, rekommenderar de som är fantastiska och varnar för de som helst borde brännas på bål. Alla LCHF-böcker är välkomna, både teriböcker och kokböcker.

Inga jätteavancerade recensioner är nödvändiga, men en liten kort beskrivning av boken vore bra. Ta gärna upp om den är strikt eller liberal, om en passar för nybörjare eller gamla rävar, etc. Vad som kan vara bra att veta om boken alltså.

Betygsätt från 1 (bränn på bål) till 5 (alla måste köpa)!

Tipsa gärna om någon bok finns till bra pris någonstans!

**Den stora feta LCHF-tråden**

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-20 19:56
    Men jösses vad jag slarvade.

TEORI-böcker är alltså välkomna, och man får gärna ange vem DEN bok man recenserar passar...

• Svar på tråden **Den stora feta LCHF-bok-tråden**
  • Denebola

Jag kan börja med Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. En ganska nyutgiven bok som tar upp skillnaden mellan ”riktig mat” (sådan mat människan ätit länge) och ”ny mat” (stärkelse och socker), genom att studera hur hälsan har förändrats sedan vi började äta mer och mer ”ny” mat”.

En väldigt lättläst och pedagogisk bok med noggranna hänvisningar till vetenskapliga studier. I slutet av boken finns en nybörjarguide och en del recept som väl får ses som ”normalstrikta”.

Betyg: 4,5

• Linda1976
    Denebola skrev 2011-02-20 19:51:34 följande:
    Jag kan börja med Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. En ganska nyutgiven bok som tar upp skillnaden mellan ”riktig mat” (sådan mat människan ätit länge) och ”ny mat” (stärkelse och socker), genom att studera hur hälsan har förändrats sedan vi började äta mer och mer ”ny” mat”.

En väldigt lättläst och pedagogisk bok med noggranna hänvisningar till vetenskapliga studier. I slutet av boken finns en nybörjarguide och en del recept som väl får ses som ”normalstrikta”.

Kan bara instämma! Jag är t o m beredd att ge den en 5a!!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Denebola
    Denebola skrev 2011-02-20 19:51:34 följande:

Pris: Jag köpte min för 149 kr hos bokus.com (medmeramedlemsrabatt), annars kostar den ca 159 kr.
  • MrsMurphy

Kan jag dänga in lite länkar till bokreaböcker och höra mig för om det är flipp eller flopp?

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Denebola
    MrsMurphy skrev 2011-02-20 20:04:13 följande:
    Kan jag dänga in lite länkar till bokreaböcker och höra mig för om det är flipp eller flopp?
    Kör på!
  • Denebola

Skriv dock gärna titel och författarens namn och inte bara en länk.

• MrsMurphy
  • MrsMurphy

Ena boken handlar ju enbart om lägre kolhydrater, inte lchf men kanske kunde vara av intresse ändå. Aldrig petat på så men alla inspirationsböcker är trevliga böcker.

• Linda1976

Vilken är bara om lägre carbs? Alla ser ut att vara lchf? Den översta GI nollkokboken innehåller bra recept. Annika D har jag svårt för överlag... 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Denebola
    1. Kokbok : GI-noll! : hälsokosten som retar alla läkare av Sten Sture Skaldeman

2. Laga gott med lite kolhydrater : Få kolhydrater - men goda av Anouska Jones

3. Fettskrämd  Lars-Erik Litsfeldt

4. Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok till fest och helg  Annika Dahlqvist, Maria Höglund

5. Doktor Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll  Annika Dahlqvist
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-bok-tråden**