• Anonym

Finns det kvinnor som inte producerar någon bröstmjölk?

När jag födde min dotter fick jag aldrig igång amningen. Jag ville så gärna men det kom aldrig mer än några ynka droppar mjölk hur ofta jag än hade henne vid bröstet. Vi fick alltså komplettera med ersättning. Efter 5 dagar gav jag upp amningen helt och och vi fick ge ersättning på heltid istället.
    Nu till min fråga. Kan det vara så att jag helt enkelt inte har någon produktion av bröstmjök? Väntar nu barn nr två och hade verkligen velat att amningen skulle kunna funka denna gång.

• Svar på tråden Finns det kvinnor som inte producerar någon bröstmjölk?
  • sextiotalist

Jag sinade efter en månad, trots intensivpumpning så kom det inget, min kusins sambo fick gå över till ersättning då hennes mjölk sinade och kom inte igång. En väninna till mig fick inte igång sin mjölkproduktion alls, men de flesta jag känner har inte haft några problem

• Lalalong

Det är extremt ovanligt men det förekommer ja. 

Hypofysen producerar och utsöndrar en rad hormoner. Bland annat prolaktin som är det hormon som producerar bröstmjölk. Har man låg produktion av prolaktin producerar man liten mängd bröstmjölk.
    Vissa kvinnor har hög halt prolaktin, det kan göra att det är svårt att få barn.
    Man kan också ha brist på prolaktin, men det är som sagt extremt ovanligt. Det finns nästan alltid också brist på andra hormoner eftersom om man har lågt prolaktin så har man något fel på hypofysen och då är det troligt att man även har brist på andra hormoner.

//Lalalong som har kraftigt förminskad hypofys efter en hjärnhinneinflamation i barndomen. Brist på tillväxthormon, vätskebehållande hormon och prolaktin.  

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong

Sen kan det naturligtvis finnas andra orsaker till att amning inte fungerar och att man inte kommer igång!

Men jag svarade på just själv "produktion av bröstmjölk" problematiken så att säga!  

Klara 060504, Alva 100117
  • Lunamamma

Det fröjde 10 dagar innan jag fick igång mjölkproduktionen med första barnet och 5 dagar med andra, så vissa kanske har svårare än andra. Ge inte upp så snabbt denna gången om du verkligen vill amma.

• Anonym
    Pojkemamma skrev 2011-02-20 20:03:36 följande:
    Har inte svar på din fråga, men hur vet du att det bara kom några droppar?
    Skulle gissa på det eftersom dottern aldrig blev nöjd. Hon vrålskrek helt enkelt innan vi fattade att det var p.ga hunger och vi började ge henne ersättning. Så det kan inte ha varit mer än ett par droppar som hon lyckades få ut.
  • Anonym
    Lalalong skrev 2011-02-20 20:14:04 följande:
    Det är extremt ovanligt men det förekommer ja. 

Hypofysen producerar och utsöndrar en rad hormoner. Bland annat prolaktin som är det hormon som producerar bröstmjölk. Har man låg produktion av prolaktin producerar man liten mängd bröstmjölk.
    Vissa kvinnor har hög halt prolaktin, det kan göra att det är svårt att få barn.
    Man kan också ha brist på prolaktin, men det är som sagt extremt ovanligt. Det finns nästan alltid också brist på andra hormoner eftersom om man har lågt prolaktin så har man något fel på hypofysen och då är det troligt att man även har brist på andra hormoner.

//Lalalong som har kraftigt förminskad hypofys efter en hjärnhinneinflamation i barndomen. Brist på tillväxthormon, vätskebehållande hormon och prolaktin.  
    Tack så jättemycket för ditt svar. kan det ha något samband med att jag hade en svår förlossning och att jag var väldigt medtagen efteråt? Jag lyckades dock äta och dricka bra så näring fick jag ju i mig..
  • Pojkemamma
    Anonym skrev 2011-02-20 20:16:12 följande:
    Skulle gissa på det eftersom dottern aldrig blev nöjd. Hon vrålskrek helt enkelt innan vi fattade att det var p.ga hunger och vi började ge henne ersättning. Så det kan inte ha varit mer än ett par droppar som hon lyckades få ut.
    Ok. Jag tänkte du kanske pumpat ut och inte fått ut ngt. Jag fick nästan inte ut ngt när jag pumpade, och det kändes inte som han fick något heller. Jag fick ge ersättning de första tre dagarna då han var så stor, men sen fick jag igång mjölken, men som sagt det kändes inte som att han fick så mkt så på femte dagen hemma gav jag ersättning en gång, men sen gjorde jag inte det, utan bytade bara bröst när han inte var nöjd. (Efter tips härifrånSolig)
    Han låg klistrad vid mitt bröst de första veckorna. Det lugnade ner sig först då han var 5-6 veckor. Så jag tror inte att jag har så mkt mjölk (eller tröga bröst , men han helammas fortfarande och är snart 5,5 månader (har börjat med smakisar bara). Och han får så att det räcker, väger 8,5 kg och är 72 lång.
    När jag var osäker i början gick jag och vägde honom för att se att han gick upp.

Jag vet inte hur du matade men jag gjorde så att jag alltid utgick från att han var hungrig när han skrek och gav då bröstet. Och mjölkproduktionen stimuleras av att de suger, så även om min son kanske var hungrig så låg han och sög vid bröstet och skrek ju inte. Förstår det kan vara svårt att inte ge ersättning om bebisen är otröstlig.

Kanske nåt tips för dig om du skall försöka dig på att amma nästa. Lycka till!{#emotions_dlg.flower}
  • TheReLe

Min första dotter skrek till slut inte ens; hon bara sov, länge länge.. Skrek gjorde hon på kvällarna för då gjorde väl hungern sig påmind. Men efter en vecka med intensiva försök att få henne att ta brösten så la jag ner..
    Jag producerade nog lite mjölk i början, men hon tog inte bröstet så jag sinade fort..

• TheReLe

Ska tilläggas att barn nr. 2 vägrade släppa bröstet från det hon kom till mig på uppvaket till hon var typ året ... Alla barn är olika och förutsättningarna runtomkring skiljer sig också åt..

• Anonym

Med nr 1 funkade amningen kanon och jag antog att jag var en av de som kunde producera mycket mjölk.
    Med nr 2 funkade det inte alls. Brösten kändes inte alls som första gången och bebben var ständigt hungrig och missnöjd. Efter 3 månader vägrade han ens provsuga på mina bröst.

Så... min teori är att det inte alltid handlar om mammans förmåga utan även barnets förmåga att få igång mjälken, men jag vet inte om det stämmer alls.

Svar på tråden Finns det kvinnor som inte producerar någon bröstmjölk?