• nina1977

Dessa förbannade åderbråck (mellan benen)

När jag är gravid så drabbas jag av hemska åderbråck mellan benen, på blygdläpparna och runt i kring. Det svider, dunkar och är helt svullet där nere. Ser hemskt ut. Gör så fruktansvärt ont. Detta är min 4:e graviditet och för varje grav. så blir det bara värre... Nu är jag i v 20 och har haft ont sen v 8. Smärtan gå inte att förklara.... den är bara hemsk. Vet inte om man kan göra något åt den heller??? Finns ju inte stödtrosor direkt
    Om det finns nån mer med samma problem, hur gör ni???

• Svar på tråden Dessa förbannade åderbråck (mellan benen)
  • Tilcha

Använd stödstrumpor. Jag trodde inte att de hjälpte mot åderbrock mellan benen men det gör det tydligen. De hjälper blodet att få fart upp mot hjärtat igen. Min BM som sa det.

Jag hade jätteont i de jag har oxå men när jag började använda stödstrumpor så blev det mycket bättre. De är kvar men de gör inte ont.

• nina1977
    Tilcha skrev 2011-02-20 20:09:33 följande:
    Använd stödstrumpor. Jag trodde inte att de hjälpte mot åderbrock mellan benen men det gör det tydligen. De hjälper blodet att få fart upp mot hjärtat igen. Min BM som sa det.

Jag hade jätteont i de jag har oxå men när jag började använda stödstrumpor så blev det mycket bättre. De är kvar men de gör inte ont.
    Tack för tipset, jag ska prova det.
  • Guldklimparna060811

Jag e oxå en av dem som får åderbråck i underlivet o det e svullet o gör ont. Väntar mitt 3dje barn, är i v 13+6 o det e redan igång. Skit jobbigt e det mot slutet

• Amrit

Ska finnas gördlar faktiskt, letade en del sist jag var gravid men stödstrumpor hjälpte såpass att jag gav upp sökandet!

• DuJag

Har också drabbats nu. Tredje graviditeten. Är i vecka 17. Och det gör sjukt ont!
    Jag har virat in en ispåse i en handduk på kvällen och lagt mellan benen. Riktigt skönt och ådrorna känns mindre efteråt och det är mindre svullet. Hjälper inte så länge men det är skönt så länge man har det kalla emot.

Vart köper ni stödstrumpor?

• Tilcha
    DuJag skrev 2011-02-21 09:58:34 följande:
    Har också drabbats nu. Tredje graviditeten. Är i vecka 17. Och det gör sjukt ont!
    Jag har virat in en ispåse i en handduk på kvällen och lagt mellan benen. Riktigt skönt och ådrorna känns mindre efteråt och det är mindre svullet. Hjälper inte så länge men det är skönt så länge man har det kalla emot.

Vart köper ni stödstrumpor?
    Apoteket har. Annars tror jag man kan köpa på internet på jobs.se (googla om adressen inte stämmer)
  • lycktan

Ni som haft samma bekymmer tidigare graviditeter när försvann det efteråt? Eller är lite kvar??

• nina1977

För mig så försvinner problemen, även om åderbråcken finns kvar. Men de är då pyttesmå och ger inga smärtor eller andra besvär. 

• Guldklimparna060811

Samma för mig som Nina

• lycktan

ok så lite kanske man ska räkna med att ha kvar! De plågar mig inte längre iaf det får man ju vara glad för.

• Flina78

Va skönt att läsa detta. Jag trodde jag var typ ensam i hela världen om att ha fått åderbråck i undelivet. Skitfult ju! Nu ska jag hem och ta på mig mina stödstrumpor.

TACK tjejer!

• Cazza

jag har också. det är äckligt och ser hemskt ut. känns som man har en pung! Nån som vet nåt om man bör ta nån medicin efter förlossningen för att undvika proppar? har hört ngt om det nämligen.

• eilien
    lycktan skrev 2011-02-21 10:02:30 följande:
    Ni som haft samma bekymmer tidigare graviditeter när försvann det efteråt? Eller är lite kvar??
    Jag hade åderborck förra grav, dessa försvann direkt efter FL och syns inte alls nu.  Har än så länge klarat mig denna gång men är bara i v 20 nu. Har dock fått ett på benet men ja vet inte om ja fick det förra gången och att det bara blivit lite större nu igen. Kör med stödstrumpor denna gång, hoppas det hjälper!
  • Charlisen

Jag fick oxå mina åderbråck tidigt v 17. Var bredd på att de skulle komma på vaderna (både mamma och mormor har de) men istället har jag fått i underlivet och läng med låren. Det är inte snyggt men bättre än på vaderna.Syns ju mindre. Synd bara att det är så satans obehagligt. Spänner och känns som att blodet bara står i ådrorna och inte rinner ner i benen.

Det jag vill komma fram till är i alla fall att jag har fått hellånga stödstrumpor på remiss av läkaren. Enl BM kunde hon inte skriva remissen, behövdes en läkare för det. Finns ävenstödstrumpor som strumpbyxor men jag kände att det kanske blir lite varm i sommar då jag är höggravid =) 

• Charlisen

En fråga till er som har varit med om detta tidigare. Är det någon ökad risk vid vaginalförlossning? Tänker mer på blödningsrisk och så... att kärlen är så tyliga..

• Meryl

Hejsan!
    Samma här - kände mig oxå ensam och ful där..Skäms Tur det fanns fler med samma åkomma så man kan få lite tips, råd och pepp! Är i v 21 och upptäckte detta för några veckor sedan då jag tyckte det kändes tungt och svullet. 
    Tycker det gör ont och det känns som att det blir värre när jag lyfter min son (19 mån)... försöker göra det så lite som möjligt så nu tränar jag honom att gå i trappen själv och bara hålla mig i handen osv!  

Har stödstrumpor men tycker inte de hjälper så värst mkt. Rynkar på näsan 

Känner att detta påverkar mig mentalt, dvs jag tänker på det jättemkt och mår dåligt över det. Gråter Hur peppar man sig vidare?  Det är ju ett tag kvar av graviditeten..

kram på er tappra! 

• Fux

Hej här är en till me åderbråck. De är min andra graviditet, men hade inte några problem under den första.
    Började känna av dom runt vecka 12 å de blir bara värre å värre (är i vecka 20+4) någon som blivit sjukskriven pga åderbråcken? För de gör riktigt ont, jobbar på ett sågverk så står mycke stilla vid maskinerna å så tunga lyft på de gör ju inte bråcken bättre.

• Happiest

Här är en till i samma sits. Tredje grav nu och är i vecka 23+0 och det är fruktansvärt hur jag ser ut mellan benen, men att jag ser grotesk ut där nere kan jag leva med men smärta är outhärdlig. Fyyy. Har stödstrumbyxor och stödtrosor och binda... hjälper lite men inte mycket. Jag blev sjukskriven förra grav och då var det inga problem att få det att gå igenom men det var tre år sedan nu och är rädd att fk är hårdare nu, men jag måste försöka. Jag kommer vara arbetslös i sommar, hade tänkt söka jobb och vara föräldraledig men vilket jobb kan jag söka när jag behöver ligga ner mest hela tiden för att inte det ska göra SKITONT och att vara föräldraledig det orkar jag inte med, kan inte springra runt och jaga mina barn och hjälpa dem med allt de behöver hjälp med.

Någon av er som blivit sjukskrivna nu?

Svar på tråden Dessa förbannade åderbråck (mellan benen)